جانباختگان متروپل به ۳۶ تن رسید

جانباختگان متروپل به ۳۶ تن رسید

بالغ‌بر ۹ روز از ریزش ساختمان متروپل آبادان گذشت و تعداد جان‌باختگان این اتفاق دهشتناک به 36 تن رسید.

به گزارش ، استاندار خوزستان در این‌باره گفت: در بدو شروع کار، آماری که دستگاه‌های مختلف اعلام کردند درمجموع 38 مفقودی بود.

صادق خیلیان افزود: از این تعداد، تاکنون 36 پیکر از زیر آوار خارج کرده‌ایم که سه پیکر مجهول‌الهویه هستند. در عین حال ممکن است افرادی مراجعه و عنوان کنند عزیزانی دارند که از روز حادثه مفقود شده‌اند. این مساله راستی‌آزمایی خواهد شد و در صورت تایید به دنبال آن‌ها خواهیم گشت.

به‌گفته وی تعداد مجروحان بالغ‌بر 37 نفر است.

در حال حاضر امدادگران در تلاشند تا بتوانند چند جسد باقی مانده را از زیر آوار خارج کنند و طبق اعلام مسئولان کار آواربرداری از دو روز پیش وارد فاز جدیدی شده و حضور مردم برای حفظ جان آنها در صحنه مدیریت و کم‌تر شده است و کار جستجو شتاب خیلی خوبی گرفته است.

برابر پروتکل‌های امدادی امکان زنده ماندن و خروج افرادی که در زیر لایه‌های آواری در سه روز اول مانده‌اند امکان‌پذیر است و باید جستجو و تفحص توسط تجهیزات انفرادی انجام شود و اگر تجهیزات لجستیک سنگین وارد شود امکان فوت کسانی که زیرزمین هستند، وجود دارد.

خلیلیان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پرداخت خسارت به کسانی که در حادثه متروپل جان و مال خود را از دست داده‌اند از اموال مالک ساختمان و بخشی نیز توسط بیمه پرداخت می‌شود، اظهار داشت: در همین راستا همه حساب‌های مالی مالک ساختمان متروپل مسدود شده تا برای پرداخت به خسارت‌دیدگان تعیین تکلیف شود.

استاندار خوزستان با بیان اینکه 20 تا 30 درصد ساختمان متروپل توسط افراد خریداری شده که باید تعیین تکلیف شود، افزود: همچنین تمامی اموال و املاک، مالک ساختمان متروپل نیز در اختیار دادستان قرار گرفت تا پس از بررسی میزان خسارات به خسارت دیدگان داده شود.

وی با بیان اینکه منازل و مغازه‌های اطراف این ساختمان که دچار خسارت شدند نیز مورد جبران خسارت قرار خواهند گرفت و همه حق و حقوق کارگرانی که در این پروژه و دیگر پروژه‌های مالک ساختمان متروپل مشغول به کار بودند از محل حساب و اموال وی پرداخت خواهد شد، تصریح کرد: هم‌اکنون 13 نفر از کسانی که به عنوان متهم در این حادثه معرفی شدند دستگیر و مورد بازجویی قرار دارند که در میان آنها سه شهردار، شهردار منطقه یک آبادان، ناظران ساختمان و نفراتی از نظام مهندسی جز دستگیر‌شدگان هستند.

خلیلیان با بیان اینکه برخی مقامات استان خوزستان که بین سال های 95 تا نیمه اول 1400 در این پرونده نقش داشتند و حتی در افتتاحیه ساختمان حضور داشتند مورد تحقیق قرار گرفتند، ادامه داد: ‌برای جلوگیری از فاجعه مجدد، تمامی ساختمان‌های دیگری که توسط هلدینگ عبدالباقی در استان خوزستان ساخته شده مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

امدادگران در زیرزمین متروپل

در همین حال، وحید شعبانی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از ابتدای آواربرداری تاکنون، شیوه کار متفاوت شده و با ورود خودروها و لجستیک سنگین، کار آواربرداری سرعت بیشتری گرفته است.

وی افزود: تلاش بر این بود که با توجه به حجم بسیار زیاد سازه، به زیرزمین ساختمان متروپل برسیم و در این راستا روز گذشته و امروز به ضلع شمالی زیرزمین رسیدیم و در این قسمت تخلیه به صورت کامل انجام شده است.

شعبانی عنوان کرد: در حال حاضر حرکت به سمت ضلع شرقی است و تیم‌های فنی ـ مهندسی تلاش می‌کنند تا در صورت ایجاد خلل در آورابرداری، به وسیله خودروها و لجستیک شرایط لازم را فراهم کنند تا عوامل امدادی جمعیت هلال احمر نسبت به رهاسازی و خروج پیکرها اقدام کنند.

پیرحسین کولیوند،‌ ‌رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به رشادت‌های نیروهای امدادی در سانحه متروپل اظهار داشت: حادثه متروپل با پلاسکو کاملا متفاوت بود زیرا یک سازه ناامن در محل سانحه باقی ماند که امدادگری را سخت‌تر و خطرناک‌تر می‌کرد. از سوی دیگر میدان و محورها جهت امدادرسانی کوچک بود اما خوشبختانه در آبادان تجهیزات به اندازه کافی وجود داشت و مسیر برای امدادرسانی هموار شد.

به گزارش تسنیم با وجود این ریزش اندک اما امداگران در حال آواربرداری برای کشف چند جسد باقی مانده هستند تا طبق گفته معاون عمرانی وزیر کشور ظرف 72 ساعت آینده عملیات آواربرداری به پایان برسد.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...