روغن مایع بر قله گرانی ایستاد

روغن مایع بر قله گرانی ایستاد

براساس نتایج پژوهش مرکز برنامه‌ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، روغن مایع، شکر و قند بیشترین تغییر قیمت را در اردیبهشت‌ماه 1401 داشته‌اند.

به گزارش نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که قیمت دو قلم کالای خوراکی در اردیبهشت امسال نسبت به فروردین بیش از ۱۰ درصد رشد داشته و روغن مایع، شکر و قند سه کالایی است که بیشترین تغییر قیمت را داشته‌اند.

مرکز برنامه‌ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت کار باتوجه به اهمیت موضوع رفاه و معیشت، گزارشی درباره تحلیل آماری تغییرات قیمت اقلام خوراکی در خانوارهای شهری ارائه کرده است که می‌تواند در برنامه‌ریزی و تصمیم‌سازی و تحلیل‌های تخصصی مفید و مثمرثمر واقع شود.

براساس گزارش مرکز برنامه‌ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت کار، قیمت برخی اقلام خوراکی در اردیبهشت ۱۴۰۱ نسبت به فروردین به‌گونه‌ای بوده است که در ۲ قلم از کالاهای منتخب تغییرات بیش از ۱۰ درصد بوده و بیشترین افزایش قیمت در کالاهای منتخب مربوط به روغن مایع با ۲۲.۳ درصد، شکر با ۱۰.۳ درصد و قند با ۹.۴ درصد است.

البته در ۴ قلم از کالاهای منتخب تغییرات منفی بوده و بیشترین کاهش قیمت مربوط به گوجه فرنگی، خیار، ‌سیب‌زمینی و موز بوده است.

همچنین مقایسه متوسط قیمت اقلام خوراکی در اردیبهشت امسال نسبت به اردیبهشت پارسال حاکی از آن است که ۴ قلم از کالاهای منتخب با تغییر قیمت بیش از ۱۰۰ درصد همراه بوده‌اند به نحوی که بیشترین افزایش قیمت شامل سیبزمینی، برنج ایرانی درجه یک، رب گوجه فرنگی و گوجه فرنگی شده است.

البته در این مدت، سه قلم کالا شامل چای خارجی بسته‌ای، موز و گوشت گوسفندی با کمترین افزایش قیمت روبه‌رو بوده است.

به گزارش ایسنا، براساس نتایج این گزارش، بررسی نمودار قیمت اقلام منتخب در مقایسه با روند تغییرات آن با حدود مطلوب، هشدار و بحرانی قیمتها نشان می‌دهد در اردیبهشت ۱۴۰۱، متوسط قیمت حدود ۸۷.۵ درصد اقلام منتخب شامل برنج ایرانی درجه یک، برنج خارجی درجه یک، مرغ ماشینی، شیر پاستوریزه، ماست پاستوریزه، پنیر ایرانی پاستوریزه، تخم مرغ ماشینی، کره پاستوریزه، روغن مایع، موز، پرتقال، سیب، خیار، گوجه فرنگی، سیب زمینی، لوبیا چیتی، عدس، قند، شکر، رب گوجه‌فرنگی و چای خارجی بسته‌ای فراتر از حد بحرانی قیمتها و متوسط قیمت اقلام خوراکی مانند گوشت گوسفند، گوشت گاو یا گوساله و پیاز نیز در محدوده هشدار قرار دارند.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...