فولادی‌ها و سیمانی‌ها به تعطیلات تابستانی می‌روند

فولادی‌ها و سیمانی‌ها به تعطیلات تابستانی می‌روند

واحدهای تولیدکننده فولاد و سیمان باتوجه به اعمال محدودیت‌های برقی و افزایش قطعی‌های برق با شروع دوره گرما، در خطر تعطیلی قرار گرفتند.

به گزارش ، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت، بخشنامه‌های صادره از سوی شرکت‌های برق منطقه‌ای به تولیدکنندگان فولاد کشور را خلاف انتظار دانسته و به احتمال تعطیل شدن سه ماهه فعالیت کارخانه‌های تولیدکننده فولاد به‌ویژه در بخش خصوصی هشدار داد.

باتوجه به نزدیک شدن به فصل تابستان و قطعی‌های برق، طبق سنوات گذشته، واحدهای سیمانی و فولادی جزو نخستین واحدهایی خواهند بود که با قطعی برق و کاهش مصرف روبه‌رو می‌شوند؛ این محدودیت‌ها به‌منظور تامین برق پایدار و تداوم برق‌رسانی از ۱۵ خرداد ماه آغاز شده و تا ۱۵ شهریورماه با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و براساس مصوبه هیات وزیران اعمال خواهد شد.

جدول میزان مصرف واحدهای فولادی به آنها ابلاغ شده است که براساس تفکیک ماه‌های و هفته‌های هر ماه متفاوت است.

شرکت‌های برق هشدار داده‌اند طبق مصوبه کاهش مصرف برق صنایع، در صورت عدم رعایت سهیمه‌های ابلاغی توسط مشترکان، علاوه‌بر افزایش بهای برق تا دوبرابر تعرفه موجود، برای مصرف برق مازاد بر سهیمه تعیین شده، با اعلام قبلی، نسبت به قطعی برق واحد اقدام خواهد شد.

تعجب انجمن فولاد از اقدام وزارت صمت

در نامه سیدرسول خلیفه‌سلطانی، دبیر انجمن فولاد به سیدرضا فاطمی امین با اشاره به عقب‌ماندگی 6 میلیون تنی فولاد از برنامه خود در سال 1400 و تحمیل زیان حدود چهار میلیارد دلاری به این صنعت در نتیجه اعمال محدودیت های تامین انرژی، آمده است: باید با در نظر گرفتن تدابیر کارشناسی، محدودیت تامین برق در کشور میان همه صنایع توزیع شود تا کارخانه‌های فولادی کشور متحمل خسارات کمتری شوند.

در پیگیری‌های انجام شده نیز اعلام می‌شود، این محدودیت‌ها با توافق وزارت صنعت، معدن و تجارت اعمال شده است که اگر چنین باشد، جای تعجب و تاسف فراوان دارد! 

جای سوال اساسی است که چرا دیماند (تقاضای برق) خریداری شده هر یک از کارخانه‌های تولیدی مبنا قرار نگرفته و میزان مصرف، آن هم در شرایط رکود بازار در اسفند 1400، مبنای اعمال محدودیت قرار گرفته است؟

کاهش تولید فولاد موجب افزایش قیمت محصولات پایین دستی مانند لوازم خانگی، لوله و پروفیل، ساختمان و حتی خودرو خواهد شد؛ از این رو با توجه به لزوم تنظیم بازار داخلی و در عین حال توسعه صادرات فولاد کشور در شرایط تحریمی و نیاز ارزی کشور، درخواست ما این است ترتیبی اتخاذ شود که به اصلاح فوری محدودیت‌های اعمالی تامین برق اقدام شود.

بیانیه فولاد خراسان و خوزستان

از سوی دیگر فولاد خراسان اعلام کرده است: با عنایت به لزوم مدیریت و کاهش بار صنایع در پیک تابستان ۱۴۰۱ و محدودیت سقف مصرف و تأمین برق مشترکان، بنابر میزان و حد مصرف مشترکان شرکت برق منطقه‌ای خراسان که از سوی شرکت مدیریت شبکه برق ایران تعیین شده است، فعلا قرار شده است که در مردادماه امسال به مدت یک ماه تعطیلات تابستانی داشته و مصرف خود را به حداکثر ۳۰ مگاوات محدود کنیم و در دیگر زمان‌ها از ابتدای خردادماه تا پایان شهریورماه مصرف خود را به ۵۰ درصد تقلیل داده و حداکثر تا ۱۲۰ مگاوات محدود شود.

فولاد خراسان یادآور شد: در پی اعمال محدودیت‌ها مصرف برق هشدار داده است: با اعمال محدودیت مذکور، توقف کامل تولید ناحیه فولادسازی در مردادماه و کاهش ۵۰ درصدی تولید فولادسازی در خرداد، تیر و شهریورماه سال جاری را در پی خواهد داشت. 

پیش‌بینی می‌شود در صورت اعمال این محدودیت، تولید و فروش شمش پیش‌بینی شده برای دوره چهار ماهه مذکور به ترتیب حدود ۶۰ درصد و ۳۰ درصد کاهش داشته باشد. همچنین باتوجه به قابلیت فروش گندله و آهن اسفنجی پیش‌بینی می‌شود اعمال محدودیت مذکور تأثیر با اهمیتی بر تولید ناحیه گندله‌سازی، احیاء مستقیم و واحد نورد نداشته باشد.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان نیز در نامه‌ای به رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی سازمان بورس اوراق بهادار، ضمن اشاره بر اعمال محدودیت‌های مصرف برق در بازه زمانی مذکور، پیش‌بینی کرده است: آثار اعمال محدودیت انرژی‌بر تولید از دست رفته، مقدار ۴۴۰ هزار تن شمش فولادی و به ارزش برآوردی فروش به مبلغ ۶۵ میلیون و ۵۳۷ هزار و ۸۹۸ ریال پیش‌بینی شده است.

سیمانی‌ها چه گفتند؟

همچنین برای واحدهای سیمانی‌ نیز کاهش ۵۰ درصدی مصرف سال گذشته واحدهای سیمانی ابلاغ و اعمال شده است؛ براین اساس واحدهای سیمانی مجاز به مصرف ۵۰ درصد دیماند مصرفی سال گذشته برای تابستان امسال هستند.

در این رابطه سیمانی‌ها نیز نسبت به کاهش این میزان مصرف برق ابراز نگرانی کرده و معتقدند این موضوع سبب خواهد شد که کارخانه‌های سیمان نتوانند تولید خود را ادامه دهند. تولید کلینکر آنها که برای فعالیت کوره نیاز به برق است، متوقف خواهد شد و بدین ترتیب چنانچه برق مورد نیاز برای تولید کلینگر  تامین نشود، قطعا تولید متوقف خواهد شد.

سیمانی‌ها اعلام کرده‌اند که تا ۳۰ درصد کاهش مصرف برق را درجهت کمک به تامین پایدار برق‌ می‌توانند مدیریت کنند اما بیش از ۳۰ درصد قطعا تولید را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد.

نامه انجمن فولاد به وزیر صمت

فولاد
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...