تولید دارو به مرز بحران رسیده است

تولید دارو به مرز بحران رسیده است

اصلاح قیمت منصفانه دارو، مطالبه فوری صنایع و شرکت‌های داروسازی ایران است چراکه با این شرایط، شرکت‌های داروساز ناچار به تعطیلی خطوط تولید هستند.

به گزارش ، اعضای هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با ارسال نامه‌ به رئیس‌جمهور، ضمن انتقاد از عدم رسیدگی به درخواست‌های پیشین این صنعت، اصلاح قیمت منصفانه دارو را مطالبه فوری صنایع و شرکت‌های داروسازی ایران اعلام کردند و هشدار دادند در غیر اینصورت، امکان ادامه تولید از سوی این صنایع وجود ندارد و شرکت‌های داروساز ناچار به تعطیلی خطوط تولید هستند.

در این نامه که 22 خردادماه با امضای اعضای هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی به دفتر رئیس‌جمهور ارسال شده، آمده ‌است: «متاسفانه در شرایط کنونی بی‌توجهی به حداقل درخواست‌های این صنعت که از الزامات اولیه تولید است، همراه با بلاتکلیفی در تصمیم‌گیری‌ها، شرایط را به گونه‌ای فراهم کرده که امکان تامین و تولید دارو را سخت‌تر و به مرز بحران رسانده ‌است».

در این نامه به برخی راهکارهای ارائه شده از سوی صنایع داروسازی کشور درباره تخصیص ارز و قیمت‌گذاری منصفانه با پوشش بیمه‌ای مناسب، اشاره شده و آمده ‌است: «با این حال با کمال تاسف هیچ‌گونه اقدام عملی برای رفع مشکلات کارخانه‌های داروسازی انجام نشده و عملا ضمن از دست دادن فرصت، امکان تولید بسیاری از داروها از بین رفته‌است».

اعضای هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی در نامه خود به نمایندگی از شرکت‌های داروساز به رئیس‌جمهور، ضمن اشاره به مشکلات رخ داده برای این صنعت در زمینه تخصیص به موقع ارز و همچنین افزایش 57 درصدی حقوق و دستمزد در سال 1401 و افزایش چندبرابری گاز مصرفی واحدهای تولیدی و هزینه‌های لجام گسیخته گمرکی، تاکید کرده‌اند که «نه تنها هیچ نشانه‌ای از حمایت از تولیدکننده نمی‌بینند بلکه بهای تمام شده داروهای تولیدی به شدت افزایش یافته و به‌دلیل عدم اصلاح قیمت منصفانه دارو با پوشش بیمه‌ای مناسب، امکان ادامه تولید برای شرکت‌های داروساز سلب شده و تعطیلی خطوط تولید و کمبود سراسری بسیاری از اقلام دارویی در کشور، بسیار محتمل است».

گفتنی است نامه دیگری نیز به امضای رئیس اتاق تهران که حامل وضعیت موجود شرکت‌های داروسازی کشور و پیشنهاد مشخص افزایش قیمت دارو است، در روزهای آینده به دفتر رئیس‌جمهور ارسال می‌شود.

daroo

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...