قیمت تولیدکننده به تخفیفات صوری پایان داد
قیمت تولیدکننده به تخفیفات صوری پایان داد؛ در حالیکه سرپرست سازمان حمایت به تولیدکنندگان گفت الزامی برای درج قیمت تولیدکننده در سامانه جامع تجارت ندارند اما مدیرکل تعزیرات حکومتی تهران گفت که این کار باید تا 10 تیرماه انجام میشد.
به گزارش پایگاه خبری صنعتصنف، 6 روز پیش صدیف بیکزاده، سرپرست سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در نشستی با نمایندگان بیش از 15 تشکل تولیدی بخش خصوصی صنعت غذا درباره درج همزمان قیمت مصرفکننده و تولیدکننده روی کالا گفت: گفتوگوهایی با وزیر صمت درباره برداشته شدن الزام به درج قیمت تولیدکننده روی کالاها انجام شده بنابراین درج قیمت تولیدکننده در سامانه جامع تجارت که تا پیش از این اجباری بود، برداشته شده و دیگر نیازی به درج آن نیست.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران که در برنامه گفتوگوی اقتصادی رادیو گفتوگو درباره «نظارت بر تخفیفات فروشگاههای زنجیرهای» صحبت میکرد درباره اجرای طرح درج همزمان قیمت تولید و مصرف روی کالاها اظهار داشت: در طرح شفافسازی قیمت قرار شد همه آنهایی که حتی اجازه داشتند قیمت کالاها را خودشان تعیین کنند نیز از کانال سازمان حمایت قیمت را دریافت و تاییدیه بگیرند.
فرزاد آقایی افزود: در این طرح همه تولیدکنندگان ملزم هستند قیمتهای جدید مصرفکننده و تولیدکننده را درج کنند که در نتیجه مشکلات ناشی از تخفیفات غیرمتعارف در فروشگاههای زنجیرهای حل خواهد شد.
آقایی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات سرپرست سازمان حمایت مبنی بر عدم الزام تولیدکنندگان برای درج قیمت تولیدکننده در سامانه جامع تجارت گفت: سازمان حمایت باید در اینباره پاسخ بدهد چراکه طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار، تولیدکنندگان موظف هستند قیمتهای مصوب 31 اردیبهشت 1401 را تا تاریخ 10 تیرماه 1401 در سامانه جامع تجارت درج کنند.
وی با تصریح اینکه تولیدکننده و واردکننده کالا باید در یک فرایند قیمتگذاری، قیمتها را نهایی، درج و کالا را به بازار عرضه کنند، اضافه کرد: در گروههای کالایی دوم و سوم که دولت نظارت آن را به شرکتها و کارخانجات تولیدی واگذار کرده این شائبه ایجاد شده که ممکن است آنها قیمتها را بیش از قیمت واقعی روی کالا درج کنند و گپی را با خریدار عمده ایجاد کنند تا از این فاصله قیمتی، عرضهکننده عمده بهرهمند شود.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران خاطرنشان کرد که تخفیف نباید از جیب مصرفکننده برود بلکه باید از جیب تولیدکننده برود؛ این نیست که واحد عرضهکننده زنجیرهای، 15 درصد سود متعارف را تا 30، 40 و 50 درصد برساند و بعد به خودش تخفیف بدهد.
به گفته وی در طرح شفافسازی قیمت همه تولیدکنندگان ملزم هستند قیمتهای جدید تولیدکننده و مصرفکننده را روی کالا درج کنند تا مشکلات ناشی از تخفیفهای نامتعارف حل شود و در این مسیر اگر ضابطان موردی را کشف کنند، برخورد خواهند کرد.
آقایی یادآور شد که فاکتور خرید مرجعی برای تعیین سود متعارف است و جلوی فریب مصرفکننده را میگیرد.
در اینباره بیشتر بخوانید:
تولیدکننده را به بهانه تورم گرانفروش نخوانید
ثبت دیدگاه