بهره‌برداری از سایت‌های 2300TD-LTE مگاهرتز

بهره‌برداری از سایت‌های 2300TD-LTE مگاهرتز

بهره‌برداری از سایت‌های 2300TD-LTE مگاهرتز؛ همراه اول از فاز نخست سایت‌های TD-LTE مبتنی بر باند 2300 مگاهرتز در هفته دولت بهره‌برداری کرد.

به گزارش ، شرکت ارتباطات سیار ایران در آیین افتتاح پروژه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور، خبر از بهره‌برداری فاز نخست سایت‌های TD-LTE مبتنی بر باند 2300 مگاهرتز داد

همراه اول پس از صدور پروانه بهره‌برداری از باند فرکانسی ۲۳۰۰ مگاهرتز توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بلافاصله به سمت تأمین تجهیزات و تشکیل تیم‌های داخلی با اهداف «توسعه ظرفیت شبکه پهن‌باند نسل چهارم» و «راه‌اندازی سایت‌های ارتباطی روی لایه فرکانسی جدید» رفت.

توسعه مبتنی بر این لایه جدید فرکانسی از آن جهت بود تا تجربه مشترکان همراه اول در استفاده از سرویس‌های پهن‌باند افت نکند و این اقدام به‌طور دقیق در شرایط تحریمی انجام شد و تیم فنی اپراتور اول تلفن همراه کشور، تأمین تجهیزات کرد و بسترهای ارتباطی برای ارائه سرویسی مطلوب به ایرانیان را بالا برد.

در همین راستا و همسو با رونمایی از پروژه‌های توسعه‌ای، افتتاح و راه‌اندازی ۱۰۵۰ سایت جدید نسل ۴ همراه اول در کشور نیز انجام و به صورت نمادین سایتی مبتنی بر تکنولوژی نسل‌های نوین ارتباطی در روستای «ده علی کوهبنان» در استان کرمان و با دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح و رونمایی شد.

افزایش ظرفیت شبکه دیتا (PS Core) شرکت ارتباطات سیار ایران به میزان ۴۰۰ گیگابیت بر ثانیه در تهران برای پوشش استان‌های مرکزی کشور و همچنین ۴۰۰ گیگابیت برثانیه در تبریز برای پوشش استان‌های غربی ازجمله اقدامات دیگری بود که خبر آن اعلام شد.

بکارگیری شیوه جدید توسط اپراتور اول تلفن همراه درراستای ارتقای سرعت سرویس‌دهی در نسل چهارم ارتباطی، با پیاده‌سازی تکنولوژی پیشرفته 4*4 MIMO در بیش از ۲۰۰۰ سایت در شهرهای بزرگ نیز ازجمله دیگر ابتکاراتی بوده که همراه اول انجام داده است.

همچنین شروع مجازی‌سازی و Cloudification و مهاجرت سرویس‌های تلکام بر بستر ابری از دیگر اقداماتی است که اپراتور اول تلفن همراه ایران به‌عنوان نخستین اپراتور کشور انجام داده است.

توسعه تکنولوژی نسل پنجم

بنابر اعلام اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، از سوی دیگر همراه اول که در حوزه ورود به تکنولوژی نسل پنجم (G5) از پیشگامان بوده و از سال 1395 مطالعات و اجرای پروژه‌های آزمایشی مرتبط با این نسل را آغاز کرده، در این مراسم به رونمایی از پروژه‌های ارتباطی خود که با سرمایه‌گذاری 3 هزار و 400 میلیارد تومانی انجام شده است، پرداخت.

اپراتور اول ارتباطی کشور از همان زمان تاکنون تمرکز خود را بر توانمندسازی نخبگان داخلی برای توسعه زیرساخت‌ها و تولیدات مرتبط با نسل‌های نوین ارتباطی گذاشت تا به واسطه شکل‌گیری یا توانمند کردن شرکت‌های ایرانی، بتواند فرآیند بومی کردن این فناوری را راهبری کند.

نگاه همه‌جانبه به افزایش ظرفیت همه بخش‌های مرتبط با آینده کسب‌وکار و تکنولوژی، باعث شد تا این اپراتور همگام با اپراتورهای بین‌المللی گام برداشته و با حرکت در لبه تکنولوژی، زمینه رویارویی با نسل پنجم ارتباطی فراهم شود.

حاصل این نگاه راهبرانه، راه‌اندازی تجاری تکنولوژی G5 روی شبکه واقعی بود که در گام نخست از جوار حرم مطهر رضوی پیام آن به گوش ایرانیان رسید و به سرعت وارد دیگر شهرها و نقاط شهری شد.

چیزی نگذشت که با تکیه بر ظرفیت این شبکه و در مراسم افتتاح سایت G5 تهران نیز اتفاق جالب توجه دیگری رخ داد و اپراتور اول تلفن همراه موفق به ثبت رکورد سرعت اینترنت ۳.۶۳۳ گیگابیت بر ثانیه روی شبکه واقعی شد.

مهندسان و متخصصان نخبه صنعت ارتباطات کشور به محض ثبت این رکورد در رقابت با اپراتورهای بین‌المللی که موفق به ورود به حوزه G5 شدند، به سرعت دست به کار شدند و با بومی‌سازی یوزکیس‌های مهم این نسل از فناوری، سعی در انتشار پیام توسعه آن کردند.

یوزکیس‌هایی چون «ربات جراحی از راه دور با نام ربات جراح سینا»، «پروژه MEC که سولوشنی برای پردازش روی لبه شبکه است»، «نمونه‌ای از VR یا واقعیت مجازی»، «نمونه‌ای در حوزه گیمینگ» و ... که از قضا در حضور جمعی از گیمرها و اصحاب رسانه رونمایی و آزمایش شد و کیفیت سرویس آنها مورد تأیید ایشان قرار گرفت.

در این رویداد که به مناسبت هفته دولت عصر سه‌شنبه 8 شهریور 1401 با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و جمعی از مدیران اپراتورهای ارتباطی برگزار شد، مدیرعامل همراه اول خبر از پیاده‌سازی شبکه سینک فازی برای پشتیبانی پایدار از سایت‌های G5 و TD-LTE داد.


 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...