تولید سیلیكون صنعتی در ایران آغاز شد

تولید سیلیكون صنعتی در ایران آغاز شد

تولید سیلیكون صنعتی در ایران آغاز شد؛ متخصصان ایرانی برای نخستین بار موفق شدند تولید سیلیكون صنعتی SI كه نقطه شروع زنجیره ارزش افزوده سیلیكون است را با موفقیت آغاز کنند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت‌صنف، عضو هیأت مدیره «پردیس صنایع سیلیکون آراز» با بیان این مطلب اظهار داشت: ما برای نخستین بار در كشور موفق شدیم تولید و ساخت سیلیكون صنعتی SI که نقطه شروع زنجیره ارزش افزوده سیلیكون است و پنل‌های خورشیدی در انتهای این زنجیره قرار می‌گیرند را با موفقیت آغاز کنیم.

بابك فخرجهانی در گفت‌وگو با برنامه «گفت‌وگوی اقتصادی» رادیو گفت‌وگو درباره توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر افزود: كمتر از دو ماه است به تولید صنعتی سیلیكون دست پیدا کردیم اما در پس زمینه این خبر خوش، حرف‌ها و دغدغه‌های مهمی هم وجود دارد.

فخرجهانی تصریح كرد: تولید صنعتی این محصول نه تنها برای نخستین بار در کشور ایران انجام می‌شود بلكه در منطقه جنوب و غرب آسیا (خاورمیانه و منا) نیز این فناوری وجود نداشته و چنین دستاوردی افتخار بزرگی برای ایران به حساب می‌آید.

این تولیدكننده در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در ادامه از دغدغه‌های مالی و اقتصادی تولیدكنندگان و دست‌اندركاران صنایع نیروگاه‌های خورشیدی سخن گفت و خاطرنشان کرد: این طرح با بودجه ۱۲۰۰ میلیارد تومانی پیاده‌سازی شده و ما براساس باوری كه داشتیم و به كمك خداوند متعال و همت نخبگان توانستیم عمده این مسیر را بومی‌سازی كنیم به‌طوریكه بیش از ۹۰ درصد این صنعت به دستان پرتوان مهندسان داخلی ایجاد شده است.

وی با اشاره به دشواری‌های تأمین بودجه برای اجرای این طرح افزود: همین طرحی كه ما با بودجه ۱۲۰۰ میلیارد تومانی اجرایی كردیم كشورهای اروپایی اجرای آن را با بودجه حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومانی به ما پیشنهاد داده بودند.

عضو هیأت مدیره «پردیس صنایع سیلیکون آراز» با تصریح اینكه بانك‌های خصولتی و دولتی از قبول و حمایت طرح‌های صنعتی طفره می‌روند و ورود نمی‌كنند، اضافه کرد: به‌طور اصولی چرخ صنعت و تولید باید با تسهیلات بچرخد اما بانك‌ها بیشتر علاقمند به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های بازرگانی هستند که زودبازده و سودآور است.

این تولیدكننده در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر افزود: با وجود همه مشكلات اما درنهایت بخشی از اعتبار و سرمایه مورد نیاز برای اجرای این طرح صنعتی را به كمك یكی از بانك‌های خصوصی کشور تأمین كردیم.

فخرجهانی همچنین با انتقاد از عدم حمایت دولت از صنایع معدنی اظهار كرد: مالكیت معادن از آن دولت است و همین‌جا كه دولت باید اعمال حاكمیت كند اما معدندار را مختار گذاشته و معدندار می‌تواند خام‌فروشی كند و این باعث می‌شود تا ما در تأمین مواد اولیه دچار مشكل شویم ضمن اینكه ۹۰ درصد معادن كشور هم بلوكه و یا تعطیل هستند.

وی با انتقاد از نگاه قدیمی و مصرف‌گرایانه به حوزه اقتصاد یادآور شد: ما ثروت ملی گاز را به رایگان در اختیار همه قرار می‌دهیم درصورتیكه باید هزینه‌ها را واقعی‌سازی كنیم.

به گزارش ، شرکت پردیس صنایع سیلیکون آراز توسط جمعی از نخبگان المپیادهای علمی کشور و متخصصان داخلی، با چشم‌انداز ایجاد چرخه کامل صنعت سیلیکون از محصول اولیه یعنی سیلیکون تا محصولات پایین‌دستی تولید در مهرماه ۱۳۹۸ تاسیس شد.

جایگزین کردن انرژي خورشید به‌عنوان عظیم‌ترین منبع انرژي پاك و ارزان در جهان و استفاده از مواد اولیه برمبناي سنگ سیلیس در صنعت، باعث شده تا صنایع سیلیکون آراز، باتوجه به توانایی و تجارب علمی و عملی گذشته خود، در زمینه تولید مواد اولیه سلول‌هاي خورشیدي و صنایع مرتبط و سپس تاسیس نیروگاه‌های خورشیدی اقدام کند. در این راستا مجموعه عظیم کارخانجات تولید سیلیکون صنعتی، پلی سیلیکون، سلول‌هاي خورشیدي و پانل‌های خورشیدی علاوه‌بر جلوگیري از خروج ارز، اشتغالزایی فراوانی ایجاد خواهند کرد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...