تأخیر همتا درباره اعلام وضعیت آیفون 14 

تأخیر همتا درباره اعلام وضعیت آیفون 14 

تأخیر همتا درباره اعلام وضعیت آیفون 14؛ نایب رییس اتحادیه فروشندگان صوت، تصویر و موبایل در واکنش به بیانیه همتا درباره آیفون‌های 14 وارداتی، متنی را در صفحه توییتر خود منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت‌صنف، به‌تازگی سامانه همتا در بیانیه‌ای اعلام کرده به‌دلیل عدم واردات قانونی گوشی‌های آیفون ۱۴، این نوع گوشی‌های موجود در بازار، قاچاق هستند و واحدهای صنفی باید تا زمان تعیین تکلیف وضعیت واردات قانونی آیفون ۱۴ از خرید و فروش آن خودداری کنند.

به‌دنبال این بیانیه، نایب رییس اول اتحادیه صنف فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران با انتشار متنی انتقادی در صفحه شخصی خود در توییتر نسبت به این بیانیه واکنش نشان داد.

سعید اشتیاقی در این‌باره نوشت: «همتا پس از آنکه آیفون‌های ۱۴ در بازار فروخته شد در بیانیه‌ای آنها را قاچاق خواند و گفت که رجیستری نمی‌کند؛ چنین اقدامی باید ماه‌ها قبل و پس از رونمایی از این مدل انجام می‌شد تا علاوه‌بر جلوگیری از اتلاف منابع ریالی و ارزی، از تضییع حقوق واحد صنفی و مصرف‌کننده نیز جلوگیری شود». 

اشاره اشتیاقی به زمان اعلام این مهم از سوی همتا بیانگر این نکته است که گوشی آیفون 14 در نیمه شهریورماه امسال رونمایی شد و باتوجه به هیجان طرفداران این نوع گوشی در سراسر دنیا، ورود آن به ایران نیز قابل پیش‌بینی بود. بنابراین انتظار می‌رفت سامانه همتا که وظیفه رجیستری کردن تلفن همراه را برعهده دارد با اطلاع از این مهم، نسبت به واردات غیرقانونی و عدم رجیستری کردن آن در همان زمان، هشدارهای لازم را به واردکنندگان، واحدهای صنفی و مشتریان و مصرف‌کنندگان می‌داد.

واکنش نایب رییس اتحادیه به بیانیه همتا

به گزارش ، عدم اطلاع‌رسانی درست در زمان مناسب سبب شده تا از یک سو تعداد زیادی از این نوع گوشی در بازار به مردم فروخته شود که به‌دلیل عدم رجیستری قابل استفاده نیستند و از سوی دیگر نارضایتی واحدهای صنفی و مصرف‌کنندگان را در پی داشته باشد که آگاهانه یا ناآگاهانه از این مدل گوشی خریده‌اند.

گفتنی است در حال حاضر آیفون ۱۴ به‌صورت رسمی وارد کشور نشده از همین رو شناسه گمرکی این کالا در سامانه‌ها ثبت نشده و تجار امکان ثبت سفارش و ترخیص آن را ندارند؛ حتی اگر این مدل گوشی‌ها از طریق مسافری هم برای مصرف شخصی وارد کشور شوند، به‌دلیل اینکه شناسه آن در سامانه‌ها ثبت نمی‌شود، درنتیجه امکان رجیستری آن وجود ندارد.

اگرچه تاکنون زمان مشخصی برای ثبت سفارش این مدل گوشی‌ها و نحوه‌ تأمین ارز آن اعلام نشده است اما ضروری است اتحادیه صنف فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی به‌عنوان تنها تشکل و اتحادیه رسمی و قانونی باتوجه به عرضه آیفون 14 در بازار و خرید و فروش آن، در این‌باره ضمن نظارت بر فروش این نوع گوشی‌ها از یک سو منافع اعضای صنف را مد نظر قرار دهد و از سوی دیگر جلوی تضییع حقوق مصرف‌کنندگان و خریداران این مدل از گوشی‌ها را بگیرد.

اطلاع‌رسانی به موقع و پیگیری منافع صنفی و رعایت حقوق شهروندی از سوی اتحادیه در شرایطی که نگرانی‌ها درباره معامله و رجیستری این محصول رو به افزایش است در اولویت قرار دارد.

در حال حاضر علاوه‌بر واحدهای صنفی ثابت، تمام فروشگاه‌های مجازی عرضه‌کننده کالا ازجمله دیجی کالا، موبایل 140 و ... روی وبسایت‌های خود در حال عرضه و فروش آیفون 14 هستند. 

در این‌باره بیشتر بخوانید:

آیفون‌های ۱۴ بازار قاچاق است

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...