خودروسازان به یکه‌تازی خود مفتخر هستند

خودروسازان به یکه‌تازی خود مفتخر هستند

خودروسازان به یکه‌تازی خود مفتخر هستند؛ جلسه استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت روز سه‌شنبه 10 آبان 1401 برگزار شد و موافقان و مخالفان به بیان مطالب خود در این‌باره پرداختند. 

به گزارش پایگاه خبری صنعت‌صنف، به‌دلیل اهمیت موضوع استیضاح وزیر صمت، تلاش کرده تا به بازخوانی اظهارات موافقان و مخالفان این موضوع بپردازد و برای این منظور مهمترین بیانات هریک از نمایندگان موافق و مخالف برای اطلاع مخاطبان آورده شده است.

بر این اساس جلال رشیدی کوچی، نماینده مردم مرودشت و پاسارگاد و ارسنجان در مجلس و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس به‌عنوان موافق استیضاح فاطمی‌امین این‌گونه اظهار داشت:

- متأسفانه علیرغم اینکه در ابتدا به نظر می‌رسید وزیر صمت کفایت و توانمندی لازم برای مدیریت این وزارتخانه را دارد اما به مرور و بعد از گذشت چند ماه یک به یک برخی از نکات ضعف نمایان شد.

- خودروی پارس در مهرماه 1400، 280 میلیون تومان بود اما در آبان 1401 قیمت آن به 460 میلیون تومان افزایش پیدا کرد. قیمت خودروی ساینا در مهر سال گذشته 160 میلیون تومان بود اما در آبان امسال به 240 میلیون تومان رسیده است. خودروی پژو 207 مهر سال گذشته 335 میلیون تومان قیمت داشت اما در آبان سال جاری با قیمت 620 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

- ما خرید خودرو را برای مردم و جوانان تبدیل به یک آرزوی دست نیافتنی کرده‌ایم؛ بگویید آیا مسأله افزایش سرسام‌آور و افسارگسیخته قیمت‌ها، دهن‌کجی به مردم نیست؟

- عده‌ای تلاش کردند با همسان‌سازی قیمت کارخانه و بازار آزاد، قرعه‌کشی خودرو را حذف کنند که این خود پاک کردن صورت مسأله بود.

- امروز به‌دلیل عدم توانمندی و نظارت شما بر صنعت خودرو، خودروسازان بخش خصوصی و نیمه‌خصوصی هرگونه که دوست دارند بر گرده مردم سوار شدند و به یکه‌تازی خود مفتخر هستند.

- چرا باید در کشور ما خودروی 80 هزار دلاری به قیمت 700 هزار دلار و خودروسازان و مونتاژکاران داخلی خودروی 15 هزار دلاری را به قیمت 40 هزار دلار به فروش برسانند. چرا باید خودروی 24 هزار دلاری پس از مونتاژ در ایران با قیمت یک میلیارد تومان به فروش برسد؟

- آیین‌نامه واردات خودرو به‌گونه‌ای تنظیم شده که خودروی 10 هزار دلاری با قیمت 800 میلیون تومان به دست مردم می‌رسد، چرا یک میلیارد دلار برای واردات خودرو تخصیص دادید و امروز اسم واردکنندگان خودرو جز ایران خودرو، سایپا و شرکت‌های زیرمجموعه آنها نیست؟

- امروز نگاه مردم به نمایندگان مردم است، قصه خودرو، قصه‌ای پرغصه است که مبتلابه تمامی جامعه است. 

- اجازه دهید دولت با فردی جدید و قوی‌تر در حوزه صنعت معدن و تجارت به مسیر خود ادامه دهد.

بنابر اعلام خانه ملت، طبق بند 1 ماده هشت آیین‌نامه و مواد 224 و 225 حداکثر زمان برای استیضاح وزیر پنج ساعت است که دو ساعت آن به استیضاح‌کننده‌ها و سه ساعت آن به وزیر تعلق دارد.

براساس برنامه‌‌ریزی انجام شده به مدت یک ساعت و نیم استیضاح‌کنندگان مطالب خود را مطرح کردند و از آنجا که رئیس جمهور در جلسه حضور نداشت سپس وزیر یک ساعت و نیم مطالب خود را مطرح کرد. سپس به مدت 30 دقیقه دو نفر از استیضاح‌کنندگان مطالب خود را بیان کرده و درنهایت دوباره وزیر 30 دقیقه فرصت داشت از خود دفاع کند.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...