چادرملو نیروگاه 120 مگاواتی خورشیدی می‌سازد

چادرملو نیروگاه 120 مگاواتی خورشیدی می‌سازد

چادرملو نیروگاه 120 مگاواتی خورشیدی می‌سازد؛ شرکت معدنی و صنعتی چادرملو مقدمات ساخت و احداث یک نیروگاه خورشیدی 120 مگاواتی را در پهنه استان یزد کلید زده و به‌زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت‌صنف، اعطای رتبه یک به نیروگاه سیکل ترکیبی سرو چادرملو در معیار شاخص نرخ انرژی قابل تولید از سوی شرکت مدیریت شبکه برق ایران، بهانه‌ای برای گفت‌وگو با مدیر نیروگاه سرو شد تا علل این موفقیت بررسی شود.

اگرچه محمدرضا شیرانی، مدیر نیروگاه سیکل ترکیبی سرو چادرملو به تفصیل در این‌باره سخن گفت، اما پرسش درباره انرژی‌های تجدیدپذیر و ساخت نیروگاه خورشیدی سبب شد تا شیرانی از زوایه دیگری به اهمیت انرژی برق و البته سرمایه‌گذاری در ساخت نیروگاه‌های خورشیدی بپردازد که در ادامه می‌خوانید.

نیروگاه سیکل ترکیبی سرو چادرملو در چه سالی ساخته شد؟

در سال 1391 کلنگ آن بر زمین زده شد و در سال 1393 دو واحد گازی آن وارد مدار شد و در ابتدای سال 1395 نیز واحد بخار وارد مدار شد.

نیروگاه سرو با چه هدفی راه‌اندازی شد؟

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از چندین سال پیش، طرح‌های توسعه‌ای خود را اجرا کرد که برای این طرح‌ها نیاز به انرژی برق داشت. یکی از اقداماتی که در این راستا انجام شد تا تأمین‌کننده برق توسعه شرکت چادرملو باشد، ایجاد نیروگاه 500 مگاواتی سیکل ترکیبی سرو بود که در کنار مجتمع چادرملو در 25 کیلومتری اردکان نصب شده است.

چه مقدار سرمایه‌گذاری برای این نیروگاه انجام شد؟

برای سرمایه‌گذاری قیمت‌های مشخصی در بازار جهانی است و برای نصب نیروگاه سیکل ترکیبی سرو، کیلوواتی حدود 600 یورو هزینه شد. این رقم برای نیروگاه‌های اتمی، خورشیدی و گازی متفاوت است.

بیش از 6 سال از راه‌اندازی این نیروگاه می‌گذرد؛ چقدر در تأمین و بهره‌وری انرژی موفق بوده است؟

نیروگاه سرو باتوجه به مدیریت خوبی که در زمان احداث آن از سوی مپنا انجام شد و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو هم در اجرا و نظارت آن مدیریت مطلوبی انجام داد، باعث شد تا این نیروگاه از همان سال‌های ابتدایی، رتبه‌های خوبی را در سطح شبکه داشته باشد و در چهار سال گذشته جزء رتبه‌های برتر شرکت مدیریت شبکه برق ایران قرار گیرد.

براساس گزارش‌های این شرکت، نیروگاه سرو در خیلی از شاخص‌هایی که شرکت مدیریت شبکه برق برای رتبه‌بندی نیروگاه‌ها تعیین کرده، جزء رتبه‌‎های یک تا سه در هر فصل بوده است. در سال 1400 نیز در برخی از شاخص‌ها، رتبه اول را کسب کرد و امسال هم در فصل بهار در میان نیروگاه‌های کشور در معیار شاخص نرخ انرژی قابل تولید، رتبه اول را به دست آورد.

انرژی مورد نیاز چادرملو از همین نیروگاه تأمین می‌شود؟

درحقیقت برنامه قراردادی نیروگاه سرو با شرکت مدیریت برق به صورت فروش برق و از آن طرف، دریافت انرژی از سوی مصرف‌کنندگان چادرملو است؛ یعنی ما برق را به شبکه سراسری می‌فروشیم و از سوی دیگر برق مورد نیاز خود را از شبکه خریداری می‌کنیم.

نیروگاه سرو از ظرفیت کامل خود استفاده می‌کند؟

بله؛ ظرفیت اسمی نیروگاه سیکل ترکیبی سرو بالغ‌بر 492 مگاوات شامل دو واحد گازی 166 مگاواتی و یک واحد بخار 160 مگاواتی است که هر سه واحد در مدار هستند و به خوبی تولید می‌کنند. حتی طرح‌های ارتقاء توان آنها را هم داشتیم که اجرا کردیم و طرح‌های ارتقاء دیگری هم در دست اجراست که توان تولیدی این سه واحد را افرایش دهیم.

باتوجه به اینکه استفاده از انرژی‌های پاک و راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی که در استان یزد هم پتانسیل و ظرفیت بالایی دارید آیا چادرملو در این‌باره تصمیمی گرفته است؟

آینده برق در دنیا، انرژی‌های تجدیدپذیر ازجمله خورشیدی، بادی و ... خواهد بود و ما در ایران برتری‌های خوبی در زمینه انرژی خورشیدی داریم و من از اینکه تاکنون نتوانسته‌ایم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم، ناراحت هستم. ولی یکی از دغدغه‌های اصلی شرکت چادرملو این است که بتواند در زمینه احداث نیروگاه‌های خورشیدی قدم بردارد، کار کند و آنها را توسعه دهد.

تاکنون چه اقداماتی در این‌باره انجام داده است؟

در سال 1399 یک مزرعه خورشیدی 10 مگاواتی را در کنار نیروگاه سیکل ترکیبی سرو احداث کرد که در حال بهره‌برداری است و در آینده هم طرح توسعه‌ای دیگری را برای احداث و توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در استان یزد دارد که کارهای مقدماتی آن انجام شده و به‌زودی شاهد شروع عملیات اجرایی آن خواهیم بود.

ظرفیت نیروگاه چقدر است؟

حدود 120 مگاوات.

در کدام نقطه جغرافیایی؟

با مجوزهایی که در حال گرفتن آن هستیم در پهنه مرکزی استان یزد احداث خواهد شد.

آنچه از نظر شما در ساخت و راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی مهم است، چیست؟

نکته‌ای که خیلی اهمیت دارد اینکه دو نهاد اصلی دولت و مجلس در کشور در زمینه همراهی و همکاری با صنایع برای احداث و ایجاد نیروگاه‌ها به‌خصوص نیروگاه‌های خورشیدی بیشتر تلاش کنند و کاری کنند که سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی برق، رغبت پیدا کند.

در سال 1399 و 1400 شاهد بودیم که وضعیت برق چقدر نابسامان شد و صنایع و اقتصاد کشور متضرر شدند. دلیل آن هم این بود که سرمایه‌گذار را با ایجاد قوانین و دستورالعمل‌های مصوب از این حوزه فراری دادیم. یکی از موضوعات مهم در بخش انرژی برق، ایجاد قوانین همراه‌کننده و کمک‌کننده به بخش خصوصی است که دولت هم بتواند آنها را ایجاد و اجرا کند و سرمایه‌گذار نیز وارد شود. برخی مواقع قوانین خوبی وجود دارد اما متاسفانه در اجرا ابتر می‌مانند و باعث ضرر و زیان سرمایه‌گذار می‌شود. در این زمینه نمونه‌هایی هم وجود دارد که به‌رغم اینکه حق را هم به نیروگاه داده‌اند ولی وزارت نیرو از این کار سرپیچی می‌کند.

برای ساخت نیروگاه خورشیدی هم زیرساخت قانونی وجود دارد و هم زیرساخت طبیعی و خدادادی؟

بله یک بخش‌هایی است؛ یک بخش‌هایی هم باید تکمیل و اصلاح شود و بخش‌های نیز در اجرا اصلاح شود. اکنون سرمایه‌گذار آماده اجرای پروژه‌های برق است که هم می‌تواند خودش استفاده کند و هم شبکه برق را نجات دهد.
از سوی دیگر کشور 300 روز آفتابی دارد و علاوه‌بر این تابشی که در پهنه استان یزد است در هیچ کجای دنیا نیست. در این منطقه، جاهایی داریم که میزان تابش بیش از یکهزار مگاوات بر مترمربع است و این پتانسیل در دنیا، استثنایی است و حیف است که از این فرصت‌ها استفاده نشود.


محمدرضا شیرانی، مدیرعامل نیروگاه سرو چادرملو

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...