بیمه مرکزی رقیب بیمه‌ها نیست

بیمه مرکزی رقیب بیمه‌ها نیست

بیمه مرکزی رقیب بیمه‌ها نیست؛ هدف بیمه مركزی این است كه از طریق یك دروازه، اطلاعات و ارتباطات میان كارگزاران و شركت‌های بیمه را كنترل و نظارت كند بنابراین بحث رقابت مطرح نیست.

به گزارش پایگاه خبری صنعت‌صنف، مشاور رییس کل بیمه مرکزی ایران با بیان این مطلب در «رادیو گفت‌وگو» بر این باور است که بیمه مرکزی به‌عنوان نهاد ناظر فقط به وظیفه قانونی خود طبق قانون و آیین‌نامه عمل می‌کند و اگر ایرادی هم در این‌باره وجود دارد به قانون است نه به عملکرد بیمه مرکزی.

پرویز خوش‌كلام خسروشاهی که در برنامه گفت‌وگوی اقتصادی رادیو گفت‌وگو به مناسبت 13 آذر روز بیمه با موضوع «مؤلفه‌های اقتصاد دانش‌بینان بر توسعه صنعت بیمه و بررسی نقش بیمه‌ها در رشد اقتصادی کشور» سخن می‌گفت بر این نکته تأکید کرد که بیمه مرکزی تلاش می‌کند تا شرکت‌های بیمه زودتر به پولشان برسند.

خوش‌كلام خسروشاهی درباره مؤلفه‌های اقتصاد دانش‌بنیان در توسعه صنعت بیمه گفت: از آنجاكه صنعت بیمه، خدمتی را تولید و ارائه می‌كند، علم و دانش در آن نقش مهمی دارد به‌طوری‌كه بیمه‌گری و خدمت‌رسانی در صنعت بیمه بدون دانش امكان‌پذیر نیست.

وی افزود: امروزه تكنولوژی و فناوری اطلاعات، پرداخت خسارت و تعیین حق بیمه را تا حد زیادی سرعت بخشیده است.

این كارشناس ارشد حوزه بیمه با اشاره به مراحل ورود مفهوم دانش‌بنیان به صنعت بیمه اظهار داشت: مرحله اول، عملیات بیمه‌گری با استفاده از یك سامانه و سیستم خاص در شركت‌های بیمه بود. مرحله دوم، صدور بیمه‌نامه با استفاده از فناوری اطلاعات است و مرحله سوم كه هنوز محسوس نیست و ظرف یكی دو سال آینده برای جامعه محسوس خواهد شد، ظهور شركت‌های بیمه تمام‌دیجیتال است.

كارشناس ارشد حوزه بیمه اضافه کرد: سامانه نظارت و هدایت امر بیمه كه از اواخر دهه هشتاد شكل ‌گرفته، اطلاعات زیادی را جمع‌آوری كرده و با شبكه فروش ارتباط اطلاعاتی گرفته و زمینه فعالیت شركت‌های استارت‌آپی و شركت‌های بیمه برخط و دیجیتال را نیز فراهم كرده است.

وی درباره موازی‌کاری بیمه مرکزی با شرکت‌های بیمه و استارت‌اپ‌های این حوزه تصریح كرد: هدف بیمه مركزی این است كه از طریق یك دروازه، اطلاعات و ارتباطات میان كارگزاران و شركت‌های بیمه را كنترل و نظارت كند و بنابراین بحث رقابت به‌هیچ‌ وجه مطرح نیست.

خسروشاهی یادآور شد: طبق آیین‌نامه شورای‌عالی بیمه، حق بیمه باید بلافاصله به‌حساب شركت بیمه واریز شود و سپس كارگزار، كارمزد خود را دریافت كند؛ اما مشاهدات نشان می‌دهد كه كارگزاران بعد از دریافت بیمه، پول را بلافاصله به‌حساب شركت‌های بیمه واریز نمی‌كنند.

به گزارش ، مشاور رییس کل بیمه مرکزی ایران با بیان اینكه عدم واریز به‌موقع حق بیمه به‌حساب شركت‌های بیمه‌ای، رقابت بین آنها را مخدوش كرده، گفت: اینجاست كه بیمه مركزی برای كنترل این مسأله و اجرای آیین‌نامه ورود می‌كند.

كارشناس ارشد حوزه بیمه تأكید كرد: وظیفه اصلی بیمه مركزی طبق قانون، نظارت بر صنعت بیمه است تا حقوق بیمه‌گذار در این میان پایمال نشود.

خسروشاهی ضریب نفوذ بیمه در ایران را ۲ درصد اعلام كرد و گفت: ضریب نفوذ صنعت بیمه در ایران نسبت به كشورهای مشابه بالاست اما برخی فكر می‌كنند ما اگر خیلی تلاش كنیم می‌توانیم ضریب نفوذ بیمه را به ۵ برسانیم درصورتی‌كه آنچه موجب رشد صنعت بیمه می‌شود، درآمد سرانه كشورهاست.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه به استناد آمارها و بررسی‌ها، عملكرد صنعت بیمه در ایران به‌نسبت موفق است اما ایراد مهم صنعت بیمه این است كه بخش زیادی از مردم از خدمات بیمه‌ای راضی نیستند.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...