سیستان و بلوچستان بر قله تورم ایستاد

سیستان و بلوچستان بر قله تورم ایستاد

سیستان و بلوچستان بر قله تورم ایستاد؛ بیشترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه خانوارهای شهری و خانوارهای روستایی کشور مربوط به استان سیستان و بلوچستان است.

به گزارش ، در آذرماه ١٤٠١ شاخص کل قیمت مصرف‌کننده برای خانوارهای کشور براساس سال آماری 1395 به عدد 563 رسید که نسبت به ماه آبان ١.٩ درصد افزایش نشان می‌هد.

در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان تهران با ٢.٩ درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان کرمان با ٠.٤ درصد است.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به آذرماه پارسال (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ٤٨,٥ درصد است. در این میان بیشترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه مربوط به استان سیستان و بلوچستان با رقم ٦١,٣ درصد و کمترین آن مربوط به استان بوشهر با رقم ٤٠.٧ درصد است.

 نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به آذرماه ١٤٠١ برای خانوارهای کشور به عدد 45 درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان لرستان  با رقم ٥٠.٢ درصد و کمترین آن مربوط به استان خوزستان با رقم 40 درصد است.

بنابر اعلام مرکز آمار ایران، در آذرماه ١٤٠١ عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری به ٥٥٤,٤ رسید که نسبت به ماه آبان ٢.١ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان خراسان شمالی  با سه درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان کرمان با ٠.٤ درصد است.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه آذر سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ٤٧,٩ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان سیستان و بلوچستان با رقم ٥٦.١ درصد و کمترین آن مربوط به استان بوشهر با رقم ٣٨.١ درصد است.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به آذرماه ١٤٠١ برای خانوارهای شهری به عدد ٤٤,٣ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان لرستان (٤٩.٣ درصد) و کمترین آن مربوط به استان خوزستان (٣٩.٥ درصد) است.

از سوی دیگر در آذرماه امسال عدد شاخص کل برای خانوارهای روستایی به 611 رسید که نسبت به ماه آبان ١.٢ درصد افزایش داشته است. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان‌ تهران با ٢.٦ درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان خوزستان با ٠.٢- درصد است.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه آذر سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای روستایی ٥١,٤ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان‌ سیستان و بلوچستان با رقم ٧٢.٩ درصد و کمترین آن مربوط به استان گیلان با رقم 43 درصد است.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به آذرماه ١٤٠١ نیز برای خانوارهای روستایی به عدد ٤٨,٦ درصد رسید؛ بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان قزوین با رقم 54 درصد و کمترین آن مربوط به استان خوزستان با رقم ٤٢.٤ درصد است.

گفتنی است نرخ تورم نقطه‌ای کشور در آذرماه ١٤٠١ به عدد ٤٨,٥ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین ٤٨.٥ درصد بیشتر از آذر ١٤٠٠ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

تورم مصرف‌کننده برای دهک‌های هزینه‌ای

این گزارش نشان می‌دهد محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ٦٢,١ درصد برای دهک هشتم تا ٦٦.٧ درصد برای دهک اول است.

نرخ تورم کل کشور در آذرماه ١٤٠١ برابر 45 درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ٤٢.٥ درصد برای دهک دهم تا ٥١.٧ درصد برای دهک اول نوسان دارد.

همچنین درباره گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» بین ٣٣.٥ درصد برای دهک پنجم تا ٣٧.١ درصد برای دهک دهم است.

بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ٩,٢ واحد درصد رسید که نسبت به ماه آبان با رقم ٨.٥ واحد درصد بالغ‌بر ٠.٧ واحد درصد افزایش داشته است.

فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٠.٤ واحد درصد افزایش داشته و در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ٠.١ واحد درصد کاهش داشته است.

گزارش: دانش پورشفیعی
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...