لوله‌ها در خاموشی می‌ترکند

لوله‌ها در خاموشی می‌ترکند

لوله‌ها در خاموشی می‌ترکند؛ مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو نسبت به کمبود گاز نیروگاه‌ها و بروز خاموشی و ترکیدگی لوله‌ها با افزایش سرما هشدار داد. 

به گزارش ، کاهش شدید دما و افزایش مصرف گاز در بخش خانگی سبب شده تا نیروگاه‌ها نیز با کمبود سوخت روبه‌رو شده و احتمال آن می‌رود که به‌دنبال کمبود و قطعی گاز به استقبال کمبود و قطعی برق هم برویم. 

شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز از شهروندان خواست تا برای جلوگیری از یخ‌زدگی و ترکیدگی کنتور و انشعاب آب منازل خود اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

در همین حال، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو گفت: به‌دلیل مشکلی که در حوزه تامین گاز ایجاد شده در نیروگاه‌ها با محدودیت شدید سوخت روبه‌رو هستیم و بیشتر سوخت مایع تحویل داده می‌شود که این سوخت نیز به‌دلیل برودت هوا و بارش برف تردد را سخت کرده است بنابراین به سوخت نیاز داریم تا نیروگاه‌ها بتوانند فعالیت کنند.

سیداعتضاد مقیمی افزود: در حوزه آب نیز در برخی مناطق با یخ‌زدگی لوله‌های داخلی واحدهای مسکونی روبه‌رو هستیم که در حال برطرف شدن است.

مقیمی درباره وضعیت آبرسانی نیز یادآور شد: فقط تنها در بخش‌هایی که هوا خیلی سرد شده، آن هم بیشتر شبکه داخلی مشترکان دچار یخ‌زدگی شده و همکاران ما در حال کمک هستند تا این یخ‌زدگی برطرف شود.

بنابر اعلام ایسنا، وی با اشاره به ورود جبهه سرد به سمت ایران از اواخر این هفته، تصریح کرد: به‌طور قطع در نقاط سردسیر شاهد بارش برف خواهیم بود؛ اگر این مساله اتفاق بیفتد متناسب با حجم بارش در برخی مناطق خطوط برق که هوایی هستند تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و برخی مناطق دچار قطعی خواهند شد. بنابراین اعلام آماده‌باش کرده‌ایم تا در صورت وقوع هرگونه اتفاقی در سریعترین زمان مشکل را برطرف کنیم.

از سوی دیگر آبفای استان تهران، باتوجه به روند کاهش دمای هوا در برخی ساعات شب به‌ویژه در مناطق شمالی شهر تهران و مناطق سردسیر استان برای جلوگیری از یخ‌زدگی کنتور و ترکیدگی کنتور و انشعاب آب منازل اعلام کرد: عایق‌بندی کنتور و لوله‌های آبرسانی در پیشگیری از یخ‌زدگی موثر است و توصیه می‌شود با قراردادن پشم‌شیشه، گونی کنفی و پوشال در محفظه کنتور و عایق‌کردن لوله‌های سطحی از یخ‌زدگی انشعاب و کنتور جلوگیری کرد.

بر این اساس شهروندان می‌توانند در صورت بروز مشکل یخ‌زدگی با سامانه تلفنی ۱۲۲ شرکت آب و فاضلاب استان تهران تماس بگیرند تا گروه‌های امدادی در کمترین زمان ممکن به موضوع رسیدگی کنند.

مصرف روزانه 700 میلیون مترمکعب گاز

در حال حاضر مجموع مصرف گاز در بخش‌های تجاری و خانگی به حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده است که نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش ۱۵۰ میلیون مترمکعبی را نشان می‌دهد.

همچنین با ورود سامانه هوای سرد به کشور شاهد افت دما و سرمای فراگیر در بیشتر نقاط هستیم، به‌طوری که هم‌اکنون دمای هوا در بیش از ۴۶۰ شهر در ۲۷ استان کشور زیر صفر است، ضمن آنکه در بعضی شهرستان‌ها دمای هوا تا منفی ۲۸ درجه نیز رسیده است.

دیگر اینکه قطع کامل سوآپ گاز ترکمنستان از ۶ صبح روز پنجشنبه 22 دی‌ماه 1401 انجام شده است.

مجید چگنی، معاون وزیر نفت در امور گاز نیز در همین باره اعلام کرد: طول شبکه گازرسانی در سراسر کشور و راهبری این خطوط از استان تهران ۴۳۸ هزار کیلومتر است؛ از همه مردم تقاضا داریم با مصرف بهینه گاز در منازل خود ما را در تأمین پایدار گاز استان‌های شمالی و غربی یاری رسانند.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...