نرخ‌گذاری جدید ارزی در تالار دوم نیما

نرخ‌گذاری جدید ارزی در تالار دوم نیما

نرخ‌گذاری جدید ارزی در تالار دوم نیما؛ در تالار دوم نیما شاهد نرخ‌گذاری دستوری و پایین‌نگاه داشتن نرخ ارز صادرکنندگان واقعی به‌عنوان صاحبان بنگاه‌های کوچک و متوسط هستیم.

به گزارش ، رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران در نشست چهل و چهارم هیأت نمایندگان این اتاق درباره راه‌اندازی تالار دوم سامانه نیما گفت: راه‌اندازی تالار دوم نیما این امید را ایجاد کرد که دولت کشف قیمت واقعی را براساس مکانیزم عرضه و تقاضا پذیرفته و از قیمتگذاری دستور پرهیز خواهد کرد. اما اکنون نیز شاهد نرخ‌گذاری دستوری و پایین‌نگاه داشتن نرخ ارز صادرکنندگان واقعی به‌عنوان صاحبان بنگاه‌های کوچک و متوسط هستیم. درواقع در تالار دوم نیز نرخ‌هایی را رقم زدند که فعالیت صادرکنندگان را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

محمد لاهوتی افزود: دولت در دوره‌ای برای نزدیک کردن نرخ ارز سامانه نیما و نرخ ارز بازار آزاد، امکان فروش اسکناس صادرکنندگان به صرافی‌‌های مجاز را فراهم کرد و در این مقطع، تفاوت این دو نرخ ارز حدود دو هزار تومان بود. حالا با شکل‌گیری تالار دوم سامانه نیما، حواله ارز با قیمت 40 هزار تومان انجام می‌گیرد و نرخ اسکناس نیز روز گذشته 43 هزار تومان عنوان شد. این بدان معناست که مصرف‌کننده ‌می‌تواند اسکناس ارز را از صرافی‌های مجاز با قیمت 43 هزار تومان تهیه کند. نکته حائز اهمیت اینکه ارزی که به صرافی‌های تضامنی داده ‌می‌شود، نرخی معادل 48 هزار تومان دارد.

لاهوتی با انتقاد از اینکه از جیب صادرکننده به مصرف‌کننده خرد، یارانه پرداخت ‌می‌شود، ادامه داد: پرسش قابل تامل این است که منطق دولت در این نوع سیاست‌گذاری زمین زدن صادرات است؟ این‌گونه سیاست‌ها تنها موجب کاهش صادرات، جلوگیری از تسریع در بازگشت ارزهای صادراتی و رونق کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف ‌می‌شود.

او با اشاره به کاهش نرخ اظهارنامه صادراتی از 37 هزار تومان به 28 هزار و 500 تومان با دستور رئیس‌جمهوری، این تصمیم را برای صادرکنندگان هزینه‌زا خواند و گفت: با وجود این، صادرکنندگان باید عوارض صادراتی خود را بر مبنای 43 هزار تومان بپردازند که این تصمیمات نتیجه‌ای جز سرکوب صادرات ندارد. اکنون توصیه ما به سیاستگذاران آن است که در شرایطی که کشور نیازمند ارز است، ورود ارز را تسهیل کرده و خودتحریمی‌ها را کنار بگذارند.
 

3 دیدگاه

  • کسری اسدیان

    آقا بهنام اصلا چرا نباید ارز حاصل از صادرات با قیمت 48000 تومن و ارز مورد نیاز برای خرید مواد اولیه تولید کننده که اونم به ارز حاصل از صادرات تبدیل خواهد شد، 37000 تومن باشه؟ مگه وظیفه حکومت دفاع از صادرات و تولید نیست؟

  • ....

    احسنت ان شاءالله که یه همچین دید های غلطی خصوصا اونهائیش که به سفره مردم مربوط میشه در مسئولیتن و مشاورینشون اصلاح بشه

  • بهنام آتش رزم

    برادر عزیز - فرض بر اینکه صادر کننده نزدیک به نرخ بازار ازاد به وارد کننده ارز فروخت. نتیجه آن افزایش قیمت تمام شده تولید کنندگاه داخلی که مواد اولیه و یا قطعات یدکی و مصرفی برای تولید وارد کرده و متناسبا افزایش قیمت کالا خواهد بود که بار این افزایش ها روی دوش مصرف کننده خواهد بود. اگر مصرف کننده ارز گردشگر باشد حق با شما اما مصرف کننده ارز کسانی هستند که چرخ تولید را می گردان و تامین مایحتاج مردم را انجام می دهند. چرا صادر کنندگان با مصرف حامل های انرژی ارزان باید با قیمت بازار آزاد ارز بفروشند.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...