روایت خوانساری از کارنامه اتاق تهران

روایت خوانساری از کارنامه اتاق تهران

روایت خوانساری از کارنامه اتاق تهران؛ مسعود خوانساری در چهل‌وچهارمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به تشریح عملکرد خود و هیأت نمایندگان این اتاق در دوره‌های هشتم و نهم فعالیتش پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری صنعت‌صنف، خوانساری با پایان این دوره از فعالیت اتاق تهران با میز ریاست، هیأت مدیره و هیأت نمایندگان اتاق تهران خداحافظی می‌کند و فقط به‌عنوان یک عضو اتاق به همراهی با آن ادامه می‌دهد.

او سال 1393 و در قالب «ائتلاف برای فردا» به همراه دیگر متحدان خویش در انتخابات دوره هشتم اتاق تهران شرکت کرد و توانستند اغلب کرسی‌ها را به دست آورند و خوانساری بر کرسی ریاست اتاق تهران بنشیند.

پس از تصاحب صندلی ریاست اتاق تهران، خوانساری برای نشستن بر صندلی ریاست اتاق ایران دورخیز کرد آن هم زمانی که محسن جلال‌پور به دلایل نامعلوم پس از کمتر از یکسال ریاست بر اتاق از این مسند استعفا داد. با کنار رفتن جلال‌پور، انتخابات برگزار شد و غلامحسین شافعی رقیب جدی خوانساری در  کسب کرسی ریاست شد و درنهایت هم شافعی باردیگر از مشهد به تهران آمد و به صندلی ریاست پارلمان بخش خصوصی رسید و خوانساری به نایب رئیسی اناق بسنده کرد.

امسال اما داستان متفاوت بود و اگرچه خوانساری اطمینان داشت این بار می‌تواند با اجماع کامل به ریاست اتاق ایران برسد ولی در مرحله ثبت‌نام و سپس احراز صلاحیت، به تأیید انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌ها نرسید و می‌توان گفت که برای همیشه از جرگه هیأت نمایندگان اتاق تهران هم خداحافظی کرد. 

حلقه واسط حاکمیت و بخش خصوصی

اعضای هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران آخرین نشست دوره نهم اتاق را در صبح سه‌شنبه 16 اسفندماه 1401 برگزار کردند تا پس از آن به استقبال برگزاری انتخابات اتاق در روز شنبه 20 اسفندماه بروند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در این نشست با اشاره به اهدافی که در دو دوره هشتم و نهم هیات نمایندگان اتاق تهران به خصوص در دوره چهارساله اخیر دنبال شده، گفت: اتاق بازرگانی حلقه واسط حاکمیت و بخش خصوصی است که در همه دوره‌ها و بزنگاه‌های تاریخی توانسته نقشی جدی بازی کند. در همه جای دنیا شاهدیم که دولت‌ها و حاکمیت توسط واسطه‌هایی مانند احزاب، تشکل‌های اقتصادی و انجمن‌های مردم‌نهاد با کل مردم کشور در ارتباط هستند. تشکل‌ها زبان رابط بین حاکمیت و مردم هستند که می‌توانند باب گفت‌وگو را درجهت حل مسائل کشورشان باز نگه دارند. در کشور ما احزاب سیاسی کمتر می‌توانند این نقش را بازی کنند اما خوشبختانه در حوزه اقتصاد اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌های اقتصادی بخش خصوصی تا اندازه‌ای موفق‌تر ظاهر شده‌اند و توانسته‌اند تاحدودی نقش حلقه واسط بین فعالان اقتصادی و سیاستگذار را بازی کنند.

خوانساری افزود: ما هم در این دوره فکر کردیم که اگر اتاق بخواهد نقش اساسی خود را به عنوان واسطه بین حاکمیت و مردم بازی کند، باید اول خودش را بازشناسی کند. در این دوره تلاش کردیم اتاق تهران را با یک سابقه 140 ساله و میراث بزرگی که دارد بازشناسی و معرفی کنیم. در جلسه قبل دبیرکل اتاق گزارش داد که حتی در حد یک صفحه ویکیپدیا از امین‌الضرب به‌عنوان کسی که اتاق را پایه‌گذاری کرده است، در دسترس عموم نبود.

وی اضافه کرد: ما در طول این 8 سال تلاش کردیم یک موزه دیجیتال برای اتاق طراحی و سابقه و پیشینه این نهاد را به رخ بکشیم و از تاریخ 140 ساله اتاق بگوییم. تلاش کردیم به تمام کارآفرینان برتر کشور و اعضای اتاق که تلاش کردند و طی دهه‌ها و سال‌ها نقش اثرگذاری در اقتصاد کشور و برپا نگه داشتن اتاق ایفا کردند، بپردازیم تا تاریخ فعالیت‌های اتاق در حافظه تاریخی ملت باقی بماند. همایش امین‌الضرب که هرسال برگزار کردیم و انتخاب کارآفرینان برتر دال بر همین موضوع بود که بتوانیم اتاق را بهتر معرفی کنیم و از تلاش فعالان اقتصادی در شرایط سخت اقتصادی کشور، تجلیل کنیم.

خوانساری ادامه داد: در هر جای دنیا وقتی یک برندی می‌خواهد خودش را تعریف کند، به سابقه تاریخی‌اش می‌پردازد و می‌نویسد که مثلا از سال 1800 یا 1950 که نشان دهد چه سابقه و قدمتی دارد. فعالان اقتصادی افتخار می‌کنند که بتوانند بگویند نسل دوم یا سوم یک بنگاه اقتصادی هستند و از پیشینیان خود می‌گویند. ما هم در اتاق تهران افتخار می‌کنیم بگوییم که سابقه تاریخی اتاق به سال 1267 شمسی بازمی‌گردد که پیشینه بسیار بزرگ و ارزشمندی است و امروز باید محافظ آن باشیم و به نسل‌های بعدی تحویل دهیم.

او تاکید کرد که اتاق و مدیران کنونی آن قدردان زحماتی هستند که در همه دوره‌ها از جمله در دهه‌های بعد از انقلاب کشیده شده و جایگاه اتاق به‌عنوان نهاد بخش خصوصی را در توفان‌های وقایع مختلف حفظ کرده‌ است. او افزود: ما هم در این دو دوره سعی کردیم در ادامه تلاش‌هایی که گذشتگان داشتند، جایگاه اتاق را ارتقاء دهیم. مهمترین عاملی که فکر می‌کنم دلیل موفقیت ما در این دو دوره بود هماهنگی و همدلی اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران بود که باعث شد که اقدامات خوبی در اتاق صورت گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران مساله آموزش را یک رکن مهم در روند رشد بخش خصوصی دانست و گفت:‌ در سال‌های اخیر دو بال آموزشی اتاق تهران یعنی موسسه آیتک و مدرسه کسب‌وکار تکاپو توانستند دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی پیشرفته خوبی برگزار کنند و مدیران خوبی در سطح بین‌المللی آموزش دهند. در بحث مهارت‌های کسب‌وکار نیز موسسه آیتک نقش خوبی را در جهت توانمندسازی اعضای اتاق و تشکل‌ها ایفا کرد.

به 50 هزار عضو نرسیدیم

به گزارش ، رئیس اتاق تهران عامل موفقیت دیگر دو دوره اخیر را افزایش قابل توجه تعداد اعضا دانست و گفت: اتاق تهران در سال 1394 حدود 14 هزار عضو داشت و حالا این تعداد به مرز 30 هزار نفر رسیده است. می‌دانیم که در این هشت سال وضعیت اقتصادی کشور اصلا خوب نبود و مردم با مسائل پیچیده اقتصادی رو‌به‌رو بودند و اینکه اتاق توانست در این دوران تعداد اعضای خود را تا این اندازه رشد دهد، نشان از کارایی اتاق است.

خوانساری ادامه داد: جذب این تعداد اعضا به خاطر خدمات خوبی است که از سوی اتاق به اعضا ارائه می‌شود که حضور در اتاق را جذاب کرده است. البته معتقدم 30 هزار عضو کافی نیست و هدفگذاری ما رسیدن به 50 هزار عضو تا پایان این دوره بود اما متاسفانه نشد به این رقم دست پیدا کنیم. امیدوارم در سال‌های آتی با توسعه عضویت فراگیر بتوانیم اتاقی با 300 یا 400 هزار عضو داشته باشیم. ما اگر می‌خواهیم مطالباتمان را از حاکمیت به صورت جدی دنبال کنیم و حرفمان را به کرسی بنشانیم باید حتما تعداد اعضای خودمان را افزایش دهیم و امیدوارم در سال‌های آینده این اتفاق رخ دهد.

رئیس اتاق تهران گفت: یکی از اقدامات و عوامل دیگر که اثرگذار بود، بحث توجه به تشکل‌ها و حمایت از آنها بود. در اتاق تهران تلاش کردیم تعداد تشکل‌های استانی را از یک به بیش از 30 تشکل برسانیم. در اتاق ایران هم اقدامات خوبی صورت گرفت. تشکل‌ها بازوی تخصصی اتاق هستند و هرچقدر که ما بتوانیم این نهادهای مدنی اقتصادی را بیشتر کنیم حتماً به پویایی اقتصاد کشور بیشتر کمک می‌کنیم چون باعث مطالبه‌گری بیشتر از دولت می‌شود.

او با اشاره به اینکه در این دوره اتاق به عنوان یک مرجع در گزارش‌های اقتصادی قرار گرفت و به بازگو کردن مشکلات اقتصاد کشور در تحقیق‌ها پرداخت، گفت: در این هشت سال اتاق تهران و اتاق ایران با گزارش‌های فاخری که ارائه داد و با همکاری‌هایی که با اندیشکده‌های اقتصادی داشت توانست به موقع هشدارهای لازم را بدهد، چالش‌ها را به موقع مطرح کند و پیشنهادهای خود را ارائه دهد.

خوانساری به اقداماتی که درراستای مسئولیت اجتماعی هم انجام گرفته اشاره کرد و گفت: در طول 140 سال سابقه تاریخی اتاق‌های بازرگانی، صنعتگران و بازرگانان همیشه یکی از وظایف اصلی‌شان توجه به مردم بوده و در بزنگاه‌ها به کمک مردم آمده‌اند؛ خوشبختانه در این دوره اتاق تهران هم درباره مسئولیت اجتماعی بسیار به موقع و خوب عمل کرد. اقدامات جدی در خصوص بحث کرونا، سیل، زلزله و... اتفاق افتاد و بیمارستان بازرگانان هم بازسازی و احیا شد و خدمات بسیار زیادی به مردم به خصوص اقشار ضعیف جامعه ارائه داد. در طول سال‌های گذشته هر زمانی که حادثه‌ای رخ داد اتاق در آن موقعیت حاضر شد و انجام وظیفه کرد و نشان داد که با مردم در ارتباط است و به فکر مردم است.

نقش اتاق ابتر ماند

او گفت: در طول 8 سال گذشته مهمترین مشکلی که داشتیم بحث اقتصاد کشور بود. همان‌طور که می‌دانید دهه 90 یکی از بحرانی‌ترین شرایط اقتصادی را در طول 40 سال بعد از انقلاب در ایران شاهد بودیم به خصوص در4 سال اخیر کشور با منفی شدن رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری، کاهش شدید ارزش پول ملی و رشد شدید نقدینگی رو‌به‌رو شد و در این شرایط روز به روز سفره مردم کوچک‌تر شد و خیلی از افراد طبقه متوسط به طبقه فقیر جامعه سقوط کردند. اتاق هم در این شرایط نمی‌توانست و نمی‌تواند نقشی که وظیفه‌اش است به صورت کامل بازی کند اگرچه تا جایی که در حد توان بود اتاق برای بهبود شرایط اقتصادی کشور تلاش کرد اما متاسفانه وقتی آتشی در یک خانه شعله‌ور شود تمام خانه درگیر می‌شوند و به جای انرژی گذاشتن برای دیگر کارها، باید ابتدا به فکر خاموش کردند آتش باشند.

خوانساری تصریح کرد: در سال‌های گذشته مهم‌ترین عاملی که به اقتصاد کشور ضربه زد تحریم‌ها بود و اینکه می‌گفتند تحریم‌ها هیچ نقشی در اقتصاد کشور ندارد اشتباه بود و امروز برای همه مشخص شده است که مهمترین بحرانی که اقتصاد کشور را به این روز کشانده بحث تحریم‌ها بوده است. من خواهش می‌کنم اگر کسی گزارشی که مسعود نیلی درباره اثرات تحریم‌ها بر اقتصاد ایران نوشته را نخوانده است، حتما مطالعه کند و ببینید که تحریم‌ها چقدر در بحث تورم و... اثرگذار بوده است. اگر امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که هر روز دچار بحران‌های اقتصادی هستیم عامل اصلی آن تحریم‌هاست.

او خاطرنشان کرد: امیدوارم سال آینده بتوانیم بر همه این مشکلات فائق بیایم، البته مشکلات کشور بسیار زیاد است و اتاق هم در این بین باید نقش جدی داشته باشد به همین دلیل تقاضای من این است که در انتخابات 20 اسفند اتاق‌های بازرگانی اعضا پرشور شرکت کنند و دیگران را تشویق کنیم که در انتخابات شرکت کنند. اتاق را نباید دست‌کم بگیریم، اتاق می‌تواند در بهبود شرایط نقش جدی بازی کند، اتاق با توجه به پیشینه و چنین میراثی که دارد می‌تواند بسیار موثر باشد و همه ما باید تلاش کنیم که این میراث را حفظ کنیم.


 

گزارش: دانش پورشفیعی

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...