نقش فین‌تک‌ها در مدیریت تحریم

نقش فین‌تک‌ها در مدیریت تحریم

نقش فین‌تک‌ها در مدیریت تحریم؛ اثر فین‌تک‌ها در مدیریت تحریم‌ها و رفع مسائل ارزی کشور، غیرقابل انکار است به‌ویژه آنکه تحریم یک پدیده چندوجهی، پیچیده و پویاست و می‌طلبد کسب‌وکار بخش خصوصی جهت مدیریت یا رفع تحریم پویا باشد.

به گزارش ، سیدمحمدحسین استاد، مدیر روابط عمومی بانک ایران‌زمین در سرمقاله شماره 56 نشریه «ارتباط ایران‌زمین» درباره نقش فین‌تک‌هادر مدیریت تحریم نوشته است که در ادامه می‌خوانید.

این نخستین بار نیست که درباره نقش فین‌تک‌ها در تحقق اقتصاد دیجیتال با شما صحبت می‌کنم؛ اما اهمیت موضوع گاه بیش از آن چیزی است که بتوان تصور کرد. بارها در نشست‌های عمومی و تخصصی اعلام کرده‌ام؛ اثر فین‌تک‌ها در مدیریت تحریم‌ها و رفع مسائل ارزی کشور، غیرقابل انکار است به‌ویژه آنکه تحریم یک پدیده چندوجهی، پیچیده و پویاست و می‌طلبد کسب‌وکار بخش خصوصی یا سیاست‌های دولتی نیز، جهت مدیریت یا رفع تحریم پویا باشد و باتوجه به تغییر شرایط، راه‌حل‌های جدید ارائه کند.

نکته مهمتر اینکه فین‌تک‌ها از سوی بخش خصوصی اداره می‌شوند، بسیار چابکتر از دیگر شیوه‌ها به تغییرات محیطی پاسخ می‌دهند و به‌دلیل مردمی بودن این فناوری در این فضا امکان گسترش همچنین، توانمندی در برابر پاسخ به تغییر شرایط وجود دارد، بنابراین اقتصاد مردم‌پایه و دانش‌بنیان ابزاری است که در فضای مناسب خود می‌تواند راهکار خلاقانه مبارزه با تحریم باشد و ضمن توسعه دانش تولیدکنندگان کالا و خدمات، امکان بزرگتر کردن این نوع از کسب‌وکارها نیز وجود خواهد داشت. البته اگر اقتصاد کشور در آینده بتواند با شرایط بهتر به بازارهای بین‌المللی متصل شود.

تأکید می‌کنم فین‌تک صنعت بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای است که با هدف ارائه خدمات و محصولات متفاوت و خلاقانه همچنین حذف سیستم‌های مالی منسوخ و محدودکننده شکل گرفته است و این روزها ما در لحظه شاهد نوآوری‌های شگفت‌انگیز در زمینه فناوری‌های مالی هستیم که در پی آن، به بروز روش‌های جدیدتری در بانکداری نیز، منتهی شده است. این قدرت فین‌تک بود که سیستم‌های سنتی را وادار کرد راه‌حل‌های مبتکرانه و جدیدتری را به مشتریان و استارت‌آپ‌ها ارائه کنند. این راه‌حل‌ها به‌منظور ساده‌تر کردن کار و آسان شدن تعامل میان افرادی است که در حوزه خدمات مالی فعالیت می‌کنند. نقش فین‌تک در اقتصاد دیجیتال از این هم فراتر می‌رود به‌عنوان نمونه برخی از شرکت‌ها فین‌تکی به‌طور مستقیم برای مشاغل کوچک وام تأمین می‌کنند علاوه‌بر این با استفاده از داده‌های معاملاتی در تصمیم‌گیری سریع برای دریافت وام نیز مؤثر هستند.

این نوآوری‌ها تنها با استفاده از داده‌های فراوان و تجزیه و تحلیل پیشرفته در سیستم عامل‌های دیجیتال امکان‌پذیر است. به این خدمت، بهبود قابلیت‌های موبایل بانکی را هم اضافه کنید و بعد به حوزه رمزارز و بلاکچین – اصلی‌ترین کاربردهای فین‌تک – بیندیشید. پس از آن نوبت بیمه، سهام و سرمایه‌گذاری است. این شرکت‌های فین‌تک هستند که در مشارکت با شرکت‌های بیمه سنتی درجهت خودکارسازی فرایندها و گسترش پوشش‌های بیمه حرکت می‌کنند و با تکیه بر هوش مصنوعی و تحلیل داده، بهترین پیشنهادها را برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام به کاربر می‌دهند.

خدمات بانکی بر پایه فناوری می‌تواند با بهره‌وری و سهولت بیشتری به مشتریان عرضه شود و نکته مهم این است که خدمات فین‌تک بسیار فراتر از خدمات بانکداری الکترونیک است.

صنعت خدمات مالی ظرفیت بالایی در بهره‌گیری از هوش مصنوعی دارد. شرکت‌های فین‌تک با استفاده از این ظرفیت‌ها و جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل آنها، زمینه افزایش بهره‌وری خدمات مالی، بهبود تجربه کاربری و ارائه خدمات نوآورانه را نیز، فراهم می‌کنند. البته این را هم بگویم ساختار سازمانی فین‌تک مانند بانک‌های سنتی نیست. ساختارهای خشک و سخت بانک‌های سنتی، به نوعی مانع نوآوری هستند درحالیکه ساختار فین‌تک‌ها حد و مرز کمتری دارند و همین موضوع کارکنان را برای نوآوری تشویق می‌کند.

جان کلام اینکه آرزوی بانک مردمی ایران‌زمین، تحقق هرچه زودتر و بهتر اقتصاد دیجیتال در تمام شئون زندگی مشتریان و مردم قدرشناس کشورمان است. فناوری مالی در شرایط اقتصادی حال حاضر کشور می‌تواند راه نجات و نویدبخش اقتصادی پویا و ضربه‌ناپذیر در برابر هر نوع تحریم باشد. نقش فین‌تک‌ها مهمتر و حیاتی‌تر از آن چیزی است که بتوان آن را تصور کرد. فناوری مالی را جدی بگیریم و به فکر آماده کردن زیرساخت‌های مناسب آن باشیم. 


 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...