جستجوی خانه به خانه برای خانه خالی

جستجوی خانه به خانه برای خانه خالی

جستجوی خانه به خانه برای خانه خالی؛ وزارت راه و شهرسازی گشت خانه به خانه را برای شناسایی خانه‌های خالی در تهران و شهر جدید پردیس آغاز کرد.

به گزارش ، مشاور وزیر راه و شهرسازی در حوزه مسکن با بیان این مطلب درباره برنامه‌های ساماندهی بازار مسکن و تهیه یک بسته اجرایی توضیح داد: محور نخست این بسته، سرعت‌بخشی به کشف خانه‌های خالی بر پایه قانون مالیات بر خانه‌های خالی است که در این‌باره به زودی گشت‌های مشترک شهرداری و سازمان امور مالیاتی برای شناسایی میدانی خانه‌های خالی در مناطق مختلف شهری که خانه‌های خالی در آن مناطق هستند برقرار خواهد شد که این امر از شنبه 16 اردیبهشت 1402 در تهران و شهرهای اقماری شهر تهران ازجمله شهر جدید پردیس شروع شد.

سیدجواد سادات افزود: براساس داده‌های دستگاه‌های مختلف تعداد زیادی از خانه‌های خالی شناسایی شده‌اند که پیشنهاد می‌دهیم تا 15 روز آتی مالکان در کلانشهرها به ویژه شهر تهران نسبت به عرضه این واحدها به بازار مسکن اقدام کنند.

سادات اضافه کرد: از طریق شناسایی به کمک سامانه‌ها و با مراجعه به خانه‌های خالی برگه تشخیص مالیاتی برای مالکان این واحدها صادر می‌شود.

مشاور مسکن وزیر راه و شهرسازی درباره اطلاعات خانه‌های خالی تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی در گام نخست از سامانه‌هایی که در اختیار داشته و همچنین اطلاعاتی که از سامانه‌های دیگر دستگاه‌ها دریافت کرده بزرگ‌مالکانی که دارای خانه‌های خالی هستند ازجمله بانک‌ها و دیگر نهادهای دولتی را شناسایی کرده و سازمان امور مالیاتی برای تعدادی از آنها برگه تشخیص ارایه شده و تعدادی از آنها نیز تعیین تکلیف شده است.

وی تأکید کرد: مهمترین ملاک وزارت راه و شهرسازی برای خالی نبودن خانه‌های خالی پرکردن اطلاعات در سامانه ملی املاک و اسکان است.

وی از شهروندان خواست تا اطلاعات خود را در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت کنند.

براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده اتاق اصناف و اتحادیه مشاوران ملاک، شناسایی بنگاه‌های املاک غیرمجاز از شهرهای جدید همچون پردیس آغاز شده و به مرور تعداد این گشت‌ها افزایش خواهد یافت.

به‌گفته وی، در ابتدا دو شهر جدید پردیس، پرند و در گام بعدی شهر جدید هشتگرد از نظر شناسایی خانه‌های خالی مورد بازدید گشت‌ها قرار خواهند گرفت و در کلانشهرها نیز در ابتدا در تهران و سپس دیگر کلانشهرها، گشت‌های شناسایی خانه‌های خالی فعال خواهند شد.

در این گشت‌ها، نمایندگان اصناف و سازمان امور مالیاتی حضور دارند تا تخلفات را بررسی و اعلام نظر کنند.

برخورد با بنگاه‌های املاک غیرمجاز

بنابر اعلام پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مشاور وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از برنامه‌ریزی‌های انجام شده به ساماندهی بنگاه‌های مشاوران املاک اشاره کرد و افزود: در این زمینه برخورد با بنگاه‌های املاک غیرمجاز و بررسی تخلفات پرتکرار در بنگاه‌های املاک مجاز مدنظر قرار خواهد گرفت.

وی مهمترین تخلفات احتمالی بنگاه‌های معاملات املاک را نداشتن مجوز و همچنین عدم ارایه کد رهگیری برشمرد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: رعایت سقف قیمتی افزایش حداکثر 25 درصد تا پایان تیرماه تدوام خواهد داشت. سال گذشته سران قوا ابلاغیه‌ای درباره رعایت افزایش سقف اجاره‌بها حداکثر تا 25 درصد داشتند و ما انتظار داشتیم تا مشاوران املاک به رعایت این امر کمک کنند.

سادات توضیح داد: یکی از تخلفات رایج در بنگاه‌های معاملات املاک گرفتن حق‌الزحمه است که میزان آن شفاف و تعیین شده است که مشاوران املاک ملزم به رعایت میزان تعیین شده بوده و هستند.

مشاور مسکن وزیر راه و شهرسازی بنگاه‌های معاملات املاک غیرمجاز را یکی از دلایل افزایش غیرواقعی و سوداگرانه قیمت مسکن دانست که قرار است با شناسایی آنها و ساماندهی بنگاه‌های مشاور املاک مجاز، کمکی به بازار اجاره امسال انجام شود.

وی از ساماندهی سکوهای ارایه آگهی معاملات مسکن نیز خبر داد و گفت: با همکاری سکوهای ارایه آگهی در تلاش هستیم تا سازوکاری را تدوین کنیم تا از انتشار آگهی‌های غیرواقعی توسط آگهی‌دهندگان غیرواقعی جلوگیری کنیم. 

سادات ادامه داد: پویش‌های «صاحبخانه خوب و بنگاه معاملات امین» در سال جاری راه‌اندازی و معرفی می‌شود که در آینده نزدیک جزییات بیشتری در این باره خواهیم گفت.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به خلاءهای قانونی در بازار اجاره، طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره‌بهای املاک مسکونی و لایحه مالیات بر معاملات مکرر با همکاری وزارت راه و شهرسازی و کمیسیون عمران مجلس تدوین شده که امیدوار هستیم این بسته در هفته جاری در مجلس بررسی و به تصویب نهایی برسد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...