تجهیز ناوگان دریایی خزر با 26 شناور کارگو
تجهیز ناوگان دریایی خزر با 26 شناور کارگو؛ خطوط حملونقل دریایی در دریای خزر تجهیز شده و هماکنون این ناوگان با ۲۶ فروند شناور جنرال کارگو، ظرفیت حمل بار ۳۶۰۰ تیاییو و ۱۰۴ هزار DWT را دارد.
به گزارش صنعتصنف، مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران امضای توافقنامه خرید کشتی با باشگاه همگرایی کریدور شمال- جنوب در روسیه را همراستا با توافق ریلی رشت- آستارا دانست و گفت: خطوط حمل و نقل دریایی در دریای خزر ظرف ماههای گذشته تجهیز شده و هماکنون این ناوگان با ۲۶ فروند شناور جنرال کارگو، ظرفیت حمل ۳۶۰۰ تیاییو و ۱۰۴ هزار DWT بار را دارد.
محمدرضا مدرس خیابانی با اشاره به توافق ریلی رشت- آستارا که از سوی رؤسای جمهور دو کشور ایران و روسیه به امضا رسیده، افزود: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز درراستای همین توافق، اقدام به امضای موافقتنامه خرید و ساخت کشتی با باشگاه همگرایی کریدور شمال- جنوب کرده است.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه گروه کشتیرانی با در اختیار داشتن ۱۳۹ فروند کشتی در انواع مختلف، ظرفیت حمل بار ۵ میلیون DWT را دارد، تصریح کرد: کشتیهای این ناوگان، در کنار ۲۹۴ هزار تیاییو کانتینر ملکی و ۱۳۹۴ واگن، در آسیا و اقیانوسیه، کشورهای CIS و دیگر کشورهای آسیایی، آفریقایی و اقیانوسیه تردد دارد.
وی اضافه کرد: در این راستا خطوط حملونقل دریایی در دریای خزر نیز ظرف ماههای گذشته تجهیز شده و هماکنون این ناوگان با ۲۶ فروند شناور جنرال کارگو، ظرفیت حمل بار ۳۶۰۰ تیاییو و ۱۰۴ هزار DWT را دارد.
بهگفته مدرس خیابانی همچنین در حوزه حمل سراسری بار در کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب نیز برنامهریزی دقیقی صورت گرفته تا با استفاده از ظرفیتهای حمل و نقل ترکیبی، کالا از بنادر شمالی ایران به مقصد دیگر بنادر حاشیه دریای خزر حمل شود.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه حمل بار در قالب کریدور شمال- جنوب از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاهتر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزانتر است، گفت: انتقال حدود یک ماهه کانتینر از بنادر دنیا به مسکو در مقابل ترانزیت ۴۵ روزه از دریای بالتیک، ازجمله مزایای حمل بار در قالب کریدور شمال- جنوب است.
مدرس خیابانی با اشاره به قابل رقابت بودن حمل بار در قالب کریدور شمال- جنوب با حمل بار از طریق کانال سوئز یادآور شد: حمل بار در مسیر کریدور شمال- جنوب یکی از میانبرهای مهم در صنعت حمل و نقل دریایی جهان به شمار میرود.
به گفته مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، در سال ۱۴۰۱ بالغبر ۵۴ هزار تیای یو و ۷۲۰ هزار تن کالا از کشورهای مختلف دنیا حمل شده است.
مدرس خیابانی تأسیس شرکت لجستیک و افزایش ظرفیت حمل کشتیرانی در دریای خزر و سرمایه گذاری ۷۲۳ میلیون روبلی در بندر سالیانکا را ازجمله اقدامات مهم گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درجهت تقویت کریدور شمال- جنوب دانست و خاطرنشان کرد: ظرفیت حمل کشتیرانی در دریای خزر در بخش فله به ۱۳۰ هزار تن و در بخش کانتینر به ۱۰۰ هزار تیای یو رسیده است ضمن اینکه توسعه زیرساختهای بندر سالیانکا و خرید کشتی نیز در این مسیر صورت گرفته است.
وی ادامه داد: برقراری خط مستقیم و منظم چین- هند، کشورهای آفریقایی از طریق بندرعباس و چابهار به مقاصد کشورهای حاشیه دریای خزر و روسیه و نیز تدوین سند راهبردی همکاری برای توسعه روابط با روسیه و کشورهای حوزه دریای خزر ازجمله دیگر اقدامات گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی ماههای گذشته بوده است.
بنابر اعلام روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، مدرس خیابانی به توافق با سه بندر روس برای برقراری خط منظم کشتیرانی از بنادر ایران خبر داد و گفت: همچنین خرید ۳۳۰ واگن ریلی جهت تقویت ناوگان ریلی در مسیرهای ترانزیتی در کنار خرید ۵۴ هزار کانتینر جهت ورود به چرخه حملونقل از جمله دیگر اقدامات بوده است؛ ضمن اینکه مذاکره، خرید و سفارش ساخت تعدادی کشتی برای تقویت مسیرهای کریدوری نیز اقدام دیگری در جهت تقویت حمل بار در دریای خزر به مقصد روسیه به شمار میرود.
مدرس خیابانی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت تعامل و همکاری بیشتر اعضا برای افزایش مراودات فی مابین و حل مشکلات به خصوص براساس مشترکات موجود اشاره و خاطرنشان کرد: محدودیتهای تردد، تأمین منابع مالی، کمبود آبخور بنادر و اُفت آب دریای خزر، معطلی کشتیها، خدمات گمرکی و نبود تخفیفات بندری ازجمله چالشهای موجود بر سر توسعه حمل بار به مقصد روسیه است که ضروری است در این مسیر هم گامهای جدی برداشته شود.
ثبت دیدگاه