دیدارهای ترانزیتی بذرپاش در سن‌پترزبورگ

دیدارهای ترانزیتی بذرپاش در سن‌پترزبورگ

دیدارهای ترانزیتی بذرپاش در سن‌پترزبورگ؛ وزیر راه و شهرسازی در سفر به سن‌پترزبورگ با دستیار رئیس جمهور روسیه و استانداران حوزه رود ولگا درراستای بررسی ظرفیت‌ها و امکانات حمل‌ونقل از مسیر ولگا و دریای خزر دیدار کرد.

به گزارش ، در جلسه مشترک وزیر راه و شهرسازی کشور با دستیار رئیس جمهور روسیه و سه تن از استانداران این کشور راه‌اندازی شرکت کشتیرانی مشترک ایران و روسیه، گسترش تجارت و ترانزیت میان دو کشور، ارتباط ریلی روزانه در مرز قزاقستان، پروژه ایجاد هاب رودخانه‌ای در ٣ بندر روسیه و در مجموع گسترش روابط ایران و روسیه مطرح شد.

همچنین مهرداد بذرپاش با استانداران استان‌های سامارا، آستاراخان و چلیابینسک به دیدار و گفت‌وگو پرداخت.

بذرپاش با اشاره بر اهمیت اجرایی کردن ظرفیت‌های موجود در رابطه با روسیه بر راه اندازی هرچه سریعتر شرکت کشتیرانی مشترک تاکید کرد.

وی همچنین همکاری فنی شرکت‌های ایرانی برای لایروبی و نیز همکاری‌های هوایی بین هواپیمایی کشوری و شرکت‌های روسی را مطرح کرد و در بخش دیگری از سخنان خود تکمیل کریدورها و افزایش حجم تبادلات میان ایران و روسیه را عنوان و بر اجرایی شدن آن‌ها به جد تأکید کرد.

در این دیدار استاندار سامارا ضمن تشکر از وزیر راه و شهرسازی کشورمان و لویتین دستیار ویژه پوتین، پروژه ایجاد هاب رودخانه‌ای در ٣ بندر سیزران، تالیاتی و سامارا که مورد تأکید رییس جمهور روسیه است را به طرف ایرانی پیشنهاد داد.

به‌گفته استاندار سامارا این سه بندر دارای عمق مناسب برای تردد کشتی بوده و شبکه گسترده ریل متصل به خود و ٣ فرودگاه را دارند، همچنین شبکه وسیع جاده ای متصل به کریدور شرق - غرب و شمال - جنوب را دارا هستند.

وی درخواست معرفی یک نماینده ملی از طرف ایران برای هماهنگی‌های فی مابین دو کشور را مطرح کرد.

در بخش دیگر این جلسه استاندار آستاراخان گفت: روابط ما با طرف ایرانی وسیع است و مبادله کالاهای ترانزیتی از طریق بندرآستاراخان وجود دارد. در حال حاضر ظرفیت ١٦میلیون تن انتقال کالا در این استان  وجود دارد.

وی افزود: در بندر الیا منطقه ویژه بندری داریم که به یک قطب مهم اقتصادی بدل شده است و آماده‌ایم برای تجار و شرکت‌های ایرانی مزیت های مالیاتی و گمرکی در نظر بگیریم.

استاندار چلیابینسک نیز اظهار کرد: در این استان که در مجاورت مرز قزاقستان واقع شده است، یکی از بزرگترین خطوط ریلی را داریم و صاحب یک بندر خشک در خط شرقی کریدور شمال-جنوب هستیم که در حال حاضر از طریق اینچه برون ارتباط ریلی ماهانه داریم که می‌توانیم آن را روزانه کنیم.

وی افزود: کانال ولگا به دریای خزر را لایروبی کردیم که تا پایان سال با عمق ٤.٥ متر، آماده خواهد شد.

استاندار چلیابینسک در  پایان خواستار گسترش تجارت و ترانزیت با ایران شد.

6 پیشنهاد ایران در نشست اقتصادی روسیه

1. مشارکت سرمایه‌گذاران طرف روسی از جمله صاحبان بار، شرکت‌های حمل‌ونقلی و لجستیکی در پروژه‌های تکمیل و توسعه بنادر جنوبی ایران در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان

2. تشکیل شرکت‌های مشترک لجستیکی و بنگاه‌های کوچک و متوسط یا همان SME های فناورانه و کسب و کارهای نوپای دانش بنیان در این حوزه.

3. توسعه فناوری‌های هوشمند و دیجیتال در مناسبات حمل‌ونقلی و ترانزیتی بین دو کشور با تأکید بر سامانه‌های رصد بار، استفاده یکپارچه از اسناد الکترونیک حمل و نقل بین‌المللی ازجمله تیر الکترونیک.

4. مشارکت طرف‌ها در احداث و فعالیت مراکز لجستیک در دو کشور با تأکید بر ظرفیت‌های مناطق آزاد تجاری-اقتصادی و صنعتی و تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور در این زیرساخت‌ها، با تأکید بر ایجاد امکانات نگهداری و بسته بندی و فرآوری کالاها به ویژه محصولات کشاورزی و غذایی در این مراکز.

5. تسهیل در حضور شرکت‌های لجستیکی بین‌المللی روسیه در ایران. در این‌باره ایران از فعالیت شرکت‌های لجستیکی روسی که در کشورهای دیگر منطقه و کشورهای فرامنطقه‌ای فعال هستند، استقبال کرده و چارچوب‌های حقوقی لازم را در این خصوص، از سوی طرف ایرانی فراهم می‌شود. همچنین، شرکت‌های توانمند ایرانی آمادگی ایجاد کنسرسیوم با شرکت‌های لجستیکی روسی را دارند.

6. اقدام مشترک در توسعه کشتیرانی در دریای خزر با اولویت مشارکت در ساخت مشترک شناورها و ایجاد خطوط منظم و ارزان کشتیرانی بین بنادر دو کشور.

بیست و ششمین مجمع اقتصادی سنت‌پترزبورگ با حضور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، روسای جمهور کشورهای مشترک‌المنافع و نخست ‌وزیران و وزرای اقتصادی بیش از ۱۲۰ کشور جهان برگزار شد.

همچنین در حاشیه این اجلاس، نمایشگاهی از تازه‌ترین دستاوردهای صنعتی، کشاورزی، حمل و نقل، بانک و بیمه، نوآوری‌های پزشکی و محصولات دانش‌بنیان نیز برگزار شد.

گفتنی است برگزاری ۲۰۰ نشست تخصصی با موضوع راه‌های تقویت همگرایی اقتصادی بین کشورهای مستقل، بررسی راه‌های خنثی کردن تحریم‌ها علیه کشورهای مستقل، همکاری‌های بانکی و مذاکرات چندجانبه به منظور استفاده از ارزهای ملی به جای دلار در مبادلات اقتصادی، از محورهای مهم بیست و ششمین مجمع اقتصادی سن‌پترزبورگ است.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...