شناورهای تازهنفس کشتیرانی وارد خزر شدند
شناورهای تازهنفس کشتیرانی وارد خزر شدند؛ ناوگان ملی کشتیرانی ایران بالغبر هشت فروند شناور تازهنفس برای افزایش ظرفیت صادراتی کشور به مقاصد بنادر شمالی حاشیه خزر و توسعه شبکه ترانزیتی این مسیر اضافه کرد.
به گزارش صنعتصنف، بهرغم تحریمهای ظالمانه آمریکا علیه ناوگان کشتیرانی ایران، شرکت کشتیرانی دریای خزر وابسته به گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران موفق به خرید چهار فروند شناور جدید و ثبت سفارش ساخت چهار فروند شناور جنرال کارگو و کانتینری شد که با این اقدام، بخشی از محدودیتهای کنونی ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به مقاصد کشورهای حاشیه دریای خزر برطرف شده است.
بر این اساس، خرید و الحاق کانتینرهای مورد نیاز توانسته سرعت شبکه حملونقل در دریای خزر را متحول کند، این در حالی است که برنامههای طراحی شده در کشتیرانی دریای خزر به توسعه زیرساختهای لجستیکی به صورت همزمان انجامیده که بر این اساس به نظر میرسد در صورت لایروبی کانالهای ورودی به بنادر کشور روسیه، ظرفیت حملونقل صادراتی ایران به مقصد این کشور نیز، از رشد چشمگیری برخوردار خواهد شد.
از سوی دیگر، براساس توافقات صورت گرفته از سوی شرکت کشتیرانی دریای خزر در حوزه توسعه شبکه بندری در کشور روسیه، بهتازگی سه بندر جدید نیز به جمع مقاصد صادراتی ایران ملحق شدند.
یکی از راهکارهای ارتقای سطح لجستیک و حملونقل دریایی، ارتقاء و به کارگیری سیستمهای نوین لجستیکی است که به این سبب، شرکت کشتیرانی دریای خزر با برنامههای توسعهای که در دست مطالعه دارد، تلاش کرده همگام با افزایش تقاضا برای بارهای صادراتی، ظرفیتهای لازم را نیز فراهم سازد.
بنابر اعلام روابط عمومی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، استقرار طرحهای آزمایشی که با استفاده از فناوریهای نوین و همسان با شیوههای جدید راهبری و بازرگانی صنعت حملونقل دریایی صورت گرفته، نتایج امیدبخشی در برداشته است؛ به نحوی که در ماههای اخیر، با استفاده از شبکه هوش مصنوعی و استقرار این چرخه به صورت آزمایشی در کشتیرانی دریای خزر که به دست متخصصان داخلی و مجموعههای دانشبنیان طراحی شده، این ناوگان موفق شده علاوهبر افزایش ۴۰ درصدی تعداد سفرها و بهینه کردن سفرهای دریایی، رشد ۴۵ درصدی حمل کالاهای صادراتی از بنادر جنوبی دریای خزر را برای ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، به ارمغان آورد.
در این میان، مهمترین محدودیتهای صادراتی پیش روی ناوگان در حمل بار به سمت کشورهای حاشیه دریای خزر و بهویژه روسیه، وضعیت جغرافیایی خاص شمال دریای خزر و افزایش نامتعارف حجم تقاضای کالاهای صادراتی و وارداتی است که خوشبختانه با برنامهریزیهای انجام شده و افزایش ظرفیت ناوگان، این محدودیت تحت کنترل و مدیریت قرار گرفته است.
ثبت دیدگاه