دریانوردان رکن چهارم نیروهای نظامی هستند

دریانوردان رکن چهارم نیروهای نظامی هستند

دریانوردان رکن چهارم نیروهای نظامی هستند؛ هسته‌ای‌ترین عنصر تاثیرگذار در صنعت دریانوردی دریانوردان هستند و همین امر حاکی از نقش‌آفرینی و اهمیت بالای این نیروی ارزشمند است.

به گزارش ، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این مطلب در آیین بزرگداشت روز جهانی دریانورد که با حضور مدیران ارشد ارگان‌های دریایی کشور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: بیش از ۸۵ درصد تجارت دنیا از طریق دریا صورت می‌گیرد و باتوجه به همجواری کشور با خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر، اهمیت حمل‌ونقل دریایی بر کسی پوشیده نیست.

مجید علی‌نازی ادامه داد: کشور ما با بیش از ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی موجبات بهره‎مندی از حمل و نقل کالا، فعالیت‌های صیادی، اکتشاف میادین، گردشگری، پژوهشی و خدمات را فراهم کرده است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه صنعت حمل و نقل دریایی تاثیر زیادی در مبادلات فرامرزی به خصوص بازرگانی و تجارت فراقاره ای کشور دارد، تصریح کرد: این صنعت به عنوان ایمن‌ترین نوع حمل و نقل کالاهای سبک، سنگین و باارزش شناخته می‌شود و در مقایسه با دیگر روش‌های حمل‌ونقل، قابل اطمینان‌تر است و تاثیر مثبت زیادی بر توسعه اقتصاد کشورها دارد.

علی‌نازی ادامه داد: هسته‌ای‌ترین عنصر تاثیرگذار در صنعت دریانوردی دریانوردان هستند و در بسیاری از کشورها، دریانوردان به عنوان رکن چهارم نیروهای نظامی شناخته می‌شوند و همین امر حاکی از نقش‌آفرینی و اهمیت بالای این نیروی ارزشمند است.

وی با اشاره به اینکه شعار سال جاری آیمو «مارپل در پنجاه سالگی، تعهدات ما ادامه دارد» است، تصریح کرد: در همین راستا شعار روز جهانی دریانورد نیز با عنوان «مشارکت موثر دریانوردان در حفاظت از محیط زیست دریایی» معرفی شده است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه حفاظت از محیط زیست و اجرای الزامات کنوانسیون‌های دریایی به ویژه کنوانسیون جلوگیری از آلودگی در دریا مصوب سال ۱۹۷۸ (مارپل) برعهده دریانوردان قرار دارد، اظهار داشت: نقش اساسی و بازیگر غایی دریانوردان هستند و باتوجه به آموزش‌های تخصصی که براساس کنوانسیون استانداردهای آموزش، گواهینامه و نگهبانی مصوب سال ۱۹۷۸ و اصلاحات بعدی آن (STCW)  صورت می‌گیرد، آموزش درست به همراه فرهنگ‌سازی مناسب، ارتباط مستقیم با اجرای درست الزامات و تعهدات زیست‌محیطی روی کشتی‌ها، جلوگیری از انتشار مواد نفتی به دریا، نریختن زباله و فاضلاب کشتی و تعهد به استفاده از سوخت کم‌سولفور به منظور جلوگیری از آلودگی، مدنظر قرار دارد.

توسعه کمی و کیفی دریانوردان

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در این راستا و باتوجه به اهمیت و جایگاه دریانوردان در صنعت دریانوردی و رویکرد اقتصاد دریامحور کشور، یکی از اولویت‌های اصلی سازمان بنادر و دریانوردی، توسعه کمی و کیفی دریانوردان است که در این رابطه اقدامات موثری تا به امروز صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه ازجمله این اقدامات و دستاوردها، گسترش همکاری با دیگر کشورها در زمینه‌های شناسایی گواهینامه دریانوردان و انعقاد تفاهمنامه با دو کشور هند و سوریه است، گفت: مذاکره، بازدید، پیگیری و برگزاری جلسات متعدد با مسئولان وزارت آموزش و پرورش و مدیران منطقه‌ای و محلی جهت اعطای مجوز به هنرستان‌ها و دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای دریانوردی که با تحقق آن شاهد افزایش قابل توجه ظرفیت فراگیران حرفه دریانوردی خواهیم بود و نیز اجرای طرح مطالعاتی ارتقای اثر بخشی دوره‌های آموزشی با استفاده از فناوری‌های روز دنیا، از دیگر اقدامات است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به برنامه‌های در دست اقدام سال جاری سازمان بنادر و دریانوردی نیز، اعلام کرد: شایسته‌سازی دریانوردان شناورهای صیادی، شایسته‌سازی پرسنل سکوهای فراساحلی براساس کنوانسیون STCW ازجمله برنامه‌های سال جاری است.

علی‌نازی ادامه داد: در سال‌های گذشته برای رفاه حال دریانوردان اقدامات گسترده و مناسبی درراستای تحقق دولت الکترونیک صورت پذیرفته است و امروز نیز شاهد رونمایی از برنامک (اپلیکشن) و وبگاه همراه دریانوردان با عنوان نرم‌افزار اینترنتی دریانوردان (ناد) خواهیم بود که ضمن کاهش هزینه‌های دریانوردان، تاثیر بسزایی در تکریم این قشر زحمتکش و عزیز خواهد داشت.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: درراستای تحقق هر چه بیشتر اهداف دولت الکترونیک و رضایتمندی دریانوردان عزیز این سرزمین در آینده نیز پروژه‌های الکترونیکی دیگری ازجمله صدور اسناد الکترونیک دریانوردان به انجام خواهد رسید.

بنابر اعلام سازمان بنادر و دریانوردی، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در حوزه حقوق دریانوردان این سازمان با برخورداری از واحد کاردریایی در ستاد و بنادر و درراستای اجرای مقاوله‌نامه کاردریایی (MLC) پیگیری موثری را در زمینه پرداخت حقوق، بازگشت به میهن دریانوردان زمینگیر و شکایات آنها به عمل آورده است، اعلام کرد: با مشارکت همه مبادی ذی‌ربط دولتی از وزارت امور خارجه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پلیس مهاجرت و سازمان‌های مردم‌نهاد به ویژه انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران و اتحادیه مالکان کشتی‌های ایران به طور مستمر، پیگیر مطالبات و حقوق دریانوردان حتی در ساعات غیراداری و روزهای تعطیل است.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...