دریافت مالیات از سود سپرده، قانونی است

دریافت مالیات از سود سپرده، قانونی است

دریافت مالیات از سود سپرده، قانونی است؛ بسیاری از اشخاص حقوقی، دارایی خود را به صورت بلندمدت در بانک‌ها نگهداری می‌کنند و سودهای کلانی دریافت می‌کنند بنابراین باید مالیات سود سپرده خود را بدهند.

به گزارش ، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب گفت: در قانون بودجه مصوب است از سود سپرده اشخاص حقوقی مالیات گرفته شود.

مهدی طغیانی در برنامه تهران بیست درباره وضعیت مالیات‌ستانی در کشور گفت: مسأله مالیات در کشور ما هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است. امسال حدود 600 هزار میلیارد تومان نفت و 800 هزار میلیارد تومان مالیات به بودجه کمک می‌کند و مابقی بودجه از فروش اموال و دارایی و بدهی و ... تامین می‌شود. سرجمع درآمد نفت و مالیات برابر با هزینه‌های اداری و حقوق پرسنل دولت می‌شود. دولت باید هزینه‌های خود را کاهش دهد و به دنبال الکترونیکی کردن کارها برود و چرخه صرفه‌جویی را در پیش گیرد.

طغیانی افزود: دولت برای عبور از این هزینه‌های زیاد باید مالیات را بیشتر کند. سهم فعلی مالیات در بودجه 40 درصد است و باید دو برابر شود و تا زمانی که بخواهیم آن را 80 درصد کنیم کار دشواری است.

وی ادامه داد: در حال حاضر سه سال از اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و مودیان مالیاتی عقب هستیم و این قانون باید در سال 1400 عملیاتی می‌شد. براساس این قانون سهم هرکس از مالیات باید عادلانه باشد. سهم اقشار مختلف از مالیات برابر نیست به این دلیل که اطلاعات مالی مودیان شفاف نیست.

طغیانی با بیان اینکه کارمندان و کارگران کمترین فرار مالیاتی را دارند افزود: نکته مهم در بحث مالیات این است که بسیاری از اطلاعات در سازمان امور مالیاتی جمع است و براساس این داده‌های اقتصادی تصمیم‌گیری در بسیاری امور مثل پرداخت یارانه انجام می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: مالیات بر مجموع درآمد در بسیاری از کشورها در حال اجرا است و هرکس از اقتصاد بهره‌مندتر است باید مالیات بیشتری بدهد. مسأله بعدی ساماندهی معافیت‌ها است که در برنامه هفتم در نظر گرفته شده است زیرا بسیاری از افراد درآمدهای زیادی دارند و از معافیت برخوردارند در صورتی که با گذشت زمان اصلا ضرورت ندارد معاف از مالیات باشند.

به‌گفته وی، اقدام دیگر مجلس قانون مالیات بر سوداگری بوده که به تصویب رسیده و در حال بررسی در شورای نگهبان است و قبل از برنامه هفتم نهایی می‌شود.

طغیانی در پاسخ به اینکه آیا از سود حساب‌های بانکی هم مالیات گرفته می‌شود؟ گفت: بسیاری از اشخاص حقوقی دارایی خود را به صورت بلندمدت در بانک‌ها نگهداری می‌کنند و سودهای کلانی دریافت می‌کنند. بنابراین در قانون بودجه تصویب شده از سود سپرده اشخاص حقوقی مالیات گرفته شود. اینکه بانک‌ها گفته‌اند ما ابتدا مالیات فعالیت اقتصادی خود را پرداخت کرده‌ایم و بعد از آن سود حساب اشخاص حقوقی را واریز می‌کنیم درست نیست و باید مالیات این سود پرداخته شود.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...