کاهش 7.9 درصدی صادرات در یک‌سوم نخست 1402

کاهش 7.9 درصدی صادرات در یک‌سوم نخست 1402

کاهش 7.9 درصدی صادرات در یک‌سوم نخست 1402؛ در 4 ماهه نخست 1402 میزان صادرات غیرنفتی کشور با ۷.۹۷ درصد کاهش به رقم ۱۵ میلیارد و ۹۰۶ میلیون دلار رسید.

به گزارش ، صادرات غیرنفتی کشور در این 4 ماه به استثنای نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و تجارت چمدانی به رقم ۱۵ میلیارد و ۹۰۶ میلیون دلار رسید به‌طوری که میزان وزنی کالاهای صادر شده در این مدت ۴۵ میلیون و ۷۵۸ هزار تن بوده که ۲۸.۵۶ درصد افزایش داشته است.

براساس گزارش گمرک، در این بازه زمانی ۱۱ میلیون و ۸۴۲ هزار تن کالا به ارزش ۱۹ میلیارد و ۵۳۹ میلیون دلار وارد کشور شده است که به لحاظ وزنی ۶.۱۸ درصد و از حیث ارزش ۱۰.۸۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در این گزارش آمده که مبادلات بازرگانی کشور در ۴ ماهه نخست امسال به ۳۵ میلیارد و ۴۴۵ میلیون دلار رسید.

متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی در چهار ماه نخست سال جاری ۳۴۸ دلار و متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی ۱۶۵۰ دلار بوده است.

در چهارماه نخست امسال، گاز طبیعی مایع شده در ظروف یکهزار سانتی مترمکعب و بیشتر با یک میلیارد و ۶۳۳ میلیون دلار، پروپان مایع شده با یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون دلار، بوتان مایع شده با ۸۲۳ میلیون دلار، قیر نفت با ۶۸۹ میلیون دلار و متانول با ۶۶۵ میلیون دلار، ۵ قلم عمده کالای صادراتی در این مدت بوده‌اند.

چین، عراق، ترکیه، امارات عربی متحده و هند نیز ۵ کشور عمده مقصد کالاهای صادراتی ایران بودند که ۷۵ درصد از ارزش و ۷۶ درصد از وزن مجموع صادرات کشور به این ۵ کشور عمده صادر شده است.

در این مدت بالغ‌بر ۴ میلیارد و ۶۴۴ میلیون دلار به چین، ۲ میلیارد و ۹۲۷ میلیون دلار به عراق، ۲ میلیارد دلار به ترکیه، یک میلیارد و ۷۷۸ میلیون دلار به امارات متحده عربی و ۶۲۴ میلیون دلار به هند صادر شده است.

گزارش گمرک حاکی از آن است عمده‌ترین کالاهای وارداتی در ۴ ماه نخست امسال به ذرت دامی با یک میلیارد و ۲۹۰ میلیون دلار، گوشی تلفن‌ همراه هوشمند با ۷۰۰ میلیون دلار، دانه سویا ۶۴۷ میلیون دلار، روغن دانه آفتابگردان با ۵۹۳ میلیون دلار و برنج کامل سفید با ۵۸۴ میلیون دلار اختصاص داشت.

امارات عربی متحده با ۵ میلیارد و ۸۱۸ میلیون دلار، چین با ۵ میلیارد و ۵۵۸ میلیون دلار، ترکیه با ۲ میلیارد و ۹۰ میلیون دلار، هند با ۷۱۸ میلیون دلار و آلمان با ۷۰۴ میلیون دلار ۵ کشور عمده مبدا واردات کشورمان بوده اند. ۶۲ درصد از وزن و ۷۶ درصد ارزش کل واردات به کشورمان در چهار ماهه نخست سال جاری از ۵ کشور عمده فوق بودند.

میزان ترانزیت خارجی از کشور در چهار ماه نخست امسال نشان می‌دهد؛ در این مدت ۴ میلیون و ۷۸۳ هزار تن کالا از مسیر ایران ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۷۴ درصد کاهش داشته است.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...