دعوت از فعالان اقتصادی برای حضور در اتاق فکر عربستان

دعوت از فعالان اقتصادی برای حضور در اتاق فکر عربستان

دعوت از فعالان اقتصادی برای حضور در اتاق فکر عربستان؛ رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی تهران از فعالان اقتصادی و اعضای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور دعوت کرد تا در اتاق فکر عربستان عضو شوند.

به گزارش ، فریال مستوفی با اعلام اهداف تشکیل اتاق فکر عربستان از فعالان اقتصادی و اعضای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور، مدیران و کارشناسان شرکت‌ها، دانشگاهیان و متخصصان اندیشکده‌های اقتصادی و سیاستگذاری، کارشناسان و متخصصان وزارتخانه‌ها و نهادهای سیاستگذار و متولیان و خبرگان سازمان‌های اقتصادی استان‌ها برای عضویت در اتاق فکر عربستان دعوت کرد.

مستوفی با اشاره به برگزاری رویداد همکاری‌های اقتصادی ایران و عربستان که با استقبال بیش از 270 نفر از فعالان اقتصادی و کارشناسان و متخصصان در تیرماه 1402 در اتاق تهران برگزار شد، خاطرنشان ساخت که دیدگاه‌های مختلفی درباره آینده این روابط مطرح است و سناریوهای مختلفی نیز پیش‌بینی می‌شود اما خواسته بخش خصوصی همکاری پایدار و بلندمدت با همه کشورها ازجمله عربستان سعودی است.

وی افزود: عربستان با حفظ روابط خود با کشورهای غربی و دیگر کشورهای توسعه‌یافته به دنبال ایفای نقش محوری در ابرپروژه کمربند – راه چین در جهان عرب و منطقه است؛ همچنین دامنه همکاری‌های دو کشور چین و عربستان روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود.

مستوفی اضافه کرد: هرچقدر روابط ما با دنیا بیشتر و دوستانه‌تر باشد، منافع اقتصادی آن برای کشور بیشتر خواهد بود و دیپلماسی خارجی ما هم باید در راستای منافع اقتصادی باشد.

این عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اهمیت موضوع سرمایه‌گذاری تصریح کرد که براساس گزارش سرمایه‌گذاری جهانی آنکتاد، عربستان در سال 2022 حدود 7.9  و در سال 2021 بالغ‌بر 19.3 میلیارد دلار سرمایه مستقیم خارجی جذب کرده و 18.8 میلیارد دلار در سال 2022 و 23.9 میلیارد دلار در سال 2021 در خارج از عربستان سرمایه‌گذاری مستقیم کرده است.

او ادامه داد: عربستان هدفگذاری کرده است تا در سال 2030 به رقم 103 میلیارد دلار جذب سرمایه‌گذاری خارجی و 450 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داخلی دست یابد. آنها سازمان سرمایه‌گذاری عمومی عربستان را به سطح وزارت سرمایه‌گذاری ارتقا داده‌اند که نشان از اهمیت سرمایه‌گذاری برای آنها در سال‌های پیش رو است.

رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی تهران یادآور شد: کشور ما نیازمند ورود سرمایه خارجی است. ولی قبل از آن نیازمند حفظ و نگهداشت سرمایه‌های داخلی هستیم. برای سرمایه‌گذاری و تشکیل سرمایه نیازمند یک تعداد از پیش‌نیازها هستیم که مهترین آن امنیت سرمایه‌گذاری و پیش‌بینی نسبت به آینده است.

مستوفی با بیان اینکه اقتصاد عربستان همانند کشور ما دولتی است، گفت: عربستان به دنبال کاهش وابستگی به نفت، توسعه منابع درآمدی جایگزین و افزایش سهم بخش خصوصی از فعالیت‌های اقتصادی است. افزایش سهم بخش خصوصی از 40 درصد تولید ناخالص داخلی به ۶5 درصد و افزایش سهم شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) از 20 درصد به 35 درصد و افزایش سهم صادرات غیرنفتی از 16 درصد به 50 درصد ازجمله اهداف آنهاست.

رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی تهران هدف از تشکیل اتاق فکر عربستان را درراستای زیرساخت‌سازی همکاری‌های اقتصادی ایران و عربستان به ویژه بخش خصوصی کشور دانست و گفت: در این اتاق فکر با شناسایی و بررسی توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها، مسائل و نیازمندی‌ها در بخش خصوصی، به دنبال ایجاد بسترهای لازم برای همکاری در قالب تجارت، سرمایه‌گذاری و مشارکت در زنجیره‌های ارزش هستیم.

وی افزود: پیش‌بینی‌هایی برای برنامه‌های آموزشی در اتاق فکر انجام شده است و از ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی استفاده خواهد شد تا فعالان اقتصادی و شرکت‌های توانمند ایرانی بتوانند پرقدرت در این عرصه حاضر شوند.

مستوفی با اشاره به محوریت زنجیره ارزش در چارچوب برنامه‌های کارگروه‌های اتاق فکر خاطرنشان کرد که خروجی اتاق فکر در قالب نقشه راه و الزامات همکاری با عربستان و همچنین راهنماهای تجارت و سرمایه‌گذاری در اختیار فعالان اقتصادی و مسئولان قرار خواهد گرفت.

علاقمندان برای عضویت در اتاق فکر عربستان اینجا ثبت‌نام کنند.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...