دستگاه‌های اجرایی از داشتن وجوه نقد منع شدند

دستگاه‌های اجرایی از داشتن وجوه نقد منع شدند

دستگاه‌های اجرایی از داشتن وجوه نقد منع شدند؛ پروژه اعتباری کردن حساب‌های دستگاه‌های اجرایی در قالب شبکه‌ای از حساب‌های اعتباری متصل به یکدیگر با مشارکت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در دست طراحی و پیگیری است.

به گزارش ، مدیرکل خزانه وزارت امور اقتصادی و دارایی با بیان این مطلب اظهار داشت که همه منابع در اختیار دستگاه‌های اجرایی فقط در چارچوب اعتبار در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار خواهد گرفت و وجوه نقد در حساب واحد نزد خزانه نگهداری خواهد شد.

مهدی بنانی درباره آخرین وضعیت پرداخت به ذینفع نهایی گفت: به‌منظور تکمیل پروژه حساب واحد خزانه و ریشه‌کن کردن معضل حساب‌های غیرمجاز و ممانعت از رسوب نقدینگی در حساب‌های دستگاه‌های اجرایی، در حال حاضر پروژه اعتباری کردن حساب‌های دستگاه‌های اجرایی اعم از حساب‌های اصلی و حساب‌های زیرمجموعه ازجمله حساب‌های عاملان ذیحساب و تنخواه‌گردان پرداخت، در قالب شبکه‌ای از حساب‌های اعتباری متصل به یکدیگر با مشارکت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در دست طراحی و پیگیری است و حکم لازم برای این موضوع در لایحه برنامه هفتم توسعه نیز درج شده است.

بنانی اضافه کرد: براساس سازوکار یاد شده، همه منابع در اختیار دستگاه‌های اجرایی فقط در چارچوب اعتبار در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار خواهد گرفت و وجوه نقد در حساب واحد نزد خزانه نگهداری خواهد شد. بدیهی است در زمان پرداخت به ذینفع، وجه مورد نیاز از حساب پشتیبان برداشت و به حساب ذینفع منتقل خواهد شد. درنتیجه هیچ مبلغی در حساب‌های دستگاه‌های اجرایی رسوب نخواهد داشت.

مدیرکل خزانه وزارت اقتصاد تاکید کرد: در ضمن، چون همه حساب‌ها به صورت شبکه‌ای ‌باید به حساب اعتباری مادر و از آن طریق به حساب پشتیبان نزد خزانه وصل باشند تا قابلیت پرداخت داشته باشند، بنابراین افتتاح حساب غیرمجاز دیگر موضوعیت نخواهد داشت.

بنانی در توضیح پرداخت اعتباری ادامه داد: برای شروع پرداخت اعتباری، به‌صورت آزمایشی، یکی از حساب‌های وزارت متبوع، اعتباری شده است و در مرحله بعد حساب‌های چند دستگاه اجرایی منتخب و موافق برای اجرای دوره آزمایشی، اعتباری خواهند شد تا پس از پایان این دوره، همه حساب‌های دیگر دستگاه‌های اجرایی نیز اعتباری شد.

وی در پاسخ به اینکه هم‌اکنون چند درصد پرداختی به پیمانکاران به شکل پرداخت به ذینفع نهایی انجام می‌شود، گفت: باتوجه به اینکه سامانه نظام یکپارچه مدیریت مالی در بخش عمومی که با محوریت سازمان برنامه و بودجه کشور و با همکاری دستگاه‌های اجرایی در حال تدوین و آماده سازی است بنابراین پس از تکمیل سامانه یاد شده این موضوع نیز انجام خواهد شد.

مدیرکل خزانه وزارت اقتصاد تصریح کرد: براساس بند الف تبصره 20 ماده واحده قانون بودجه سال 1402، پرداخت حقوق و مزایای دستگاه‌های اجرایی که از محل بودجه عمومی (اختصاصی، عمومی و متفرقه) حقوق و مزایا دریافت می‌کنند، به طور مستقیم به حساب ذینفع نهایی پرداخت می‌شود.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...