دبش 69 درصد ارز واردات چای را گرفت

دبش 69 درصد ارز واردات چای را گرفت

دبش 69 درصد ارز واردات چای را گرفت؛ درمجموع طی سال‌های 1398 تا 1401 بالغ‌بر 69 درصد از ارز مربوط به واردات چای به شرکت دبش تخصیص یافته است که حتما خلاف است.

به گزارش ، رئیس قوه قضاییه که روز پنجشنبه 16 آذر به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه محقق اردبیلی اردبیل در جمع دانشجویان سخن می‌گفت درباره وقوع تخلف در واردات نهاده‌های دامی و همچنین موضوع چای دبش، که از سوی دانشجویان مطالبه شد، گفت: متاسفانه در هر دو مورد، بدون تردید تخلف صورت گرفته است؛ اما اینکه میزان آن چقدر است یا اینکه امر به وقوع پیوسته، تخلف به حساب می‌آید یا جرم و اگر جرم است از چه نوع جرمی است و چه مجازاتی دارد، ازجمله مواردی هستند که باید مورد رسیدگی دقیق قرار گیرند و قاضی درباره آنها اتخاذ تصمیم و رأی کند.

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای با اشاره به قضیه چای دبش افزود: آن فردی که ریالش را به بازار برده بود تا برای به اصطلاح وارداتش ارز بگیرد، به یکی از زیرمجموعه‌های شرکت دبش مراجعه کرده بود تا ارز دریافت کند، از اینجا بازرسی ورود پیدا کرد که شرکت دبش این مقدار ارز را از کجا آورده است؛ یعنی سازمان بازرسی از آن پرونده به پرونده حاضر رسید. البته فردِ به اصطلاح واردکننده اکنون در بازداشت و طی مراحل محاکمه است.

وی یادآور شد: از سویی دیگر واجا نیز به موضوع وجود مقدار قابل توجهی چای در گمرک حساس شد. همچنین گزارشی نیز از اتحادیه مرتبط با چای‌کاران و واردکنندگان چای ناظر بر ارز‌های تخصیصی به یک شرکت خاص، به معاون اول رئیس‌جمهور واصل شد و وی با حساسیت تمام، مسئولان مربوطه در ستاد مقابله با مفاسد اقتصادی را مسئول رسیدگی به موضوع کرد.

رییس قوه قضاییه در ادامه خاطرنشان کرد که همه بررسی‌ها بیانگر تخلف گروه دبش بود و روشن شد که این تخلف از سال 1398 آغاز شده و تا اواخر 1401 ادامه داشته است؛ طبق گزارش‌های موجود، در سال 1398 بیش از دو میلیون دلار یا معادل دلار، در سال 1399 بالغ‌بر 21 میلیون دلار ارز به شرکت مزبور تخصیص یافت اما در سال 1400 بالغ‌بر 60 درصد ارز واردات را به این گروه داده‌اند و در سال 1401 بیش از 70 درصد ارز واردات را این گروه گرفته است. درمجموع طی سال‌های 1398 تا 1401 بالغ بر 69 درصد از ارز مربوط به واردات چای به شرکت دبش تخصیص یافته است که حتما خلاف است.

‌محسنی‌اژه‌ای به دانشجویان و مردم دغدغه‌مند اطمینان خاطر داد که پیرامون رسیدگی به پرونده مرتبط با چای دبش، نهایت اهتمام و قاطعیت به عمل خواهد آمد و نتیجه پیگیری‌ها، هرچه که باشد به استحضار مردم خواهد رسید و پس از روشن شدن ابعاد قضیه، مردم در جریان موضوع قرار خواهند گرفت و ما اِبایی از طرح موضوعات برای مردم نداریم.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: قوه قضاییه به پرونده همه افرادی که اتهاماتی متوجه آنهاست، بدون توجه به مقام آنها، رسیدگی خواهد کرد؛ البته درباره پرونده چای باید تاکید کنم که هنوز هیچ مدیر متخلف دولتی به ما معرفی نشده است.

محسنی‌اژه‌ای عمچنین با تشریح فرآیند رسیدگی به موضوع واردات نهاده‌های دامی اظهار داشت: در قضیه واردات نهاده‌های دامی، در ابتدا جلوی تخصیص ارز به فرد متهم گرفته شد؛ سپس مبالغ ریالی تخصیص‌یافته به او، مسترد شدند و در ضمن، اصلاح فرآیند مرتبط با این قضیه نیز، انجام شد.

وی اضافه کرد: در مرحله بعد، افراد دخیل در موضوع چه در داخل و چه خارج از وزارتخانه مربوطه، تحت تعقیب قرار گرفتند و وزیر مربوطه استعفا داد و قائم‌مقام او نیز برکنار شد و تحت تعقیب قرار گرفت؛ اگرچه این موضوع یک‌سال طول کشید، اما ابعاد قضیه به طور کامل پیگیری شد و برای وزیر پیشین و دیگر افراد دخیل د‌ر پرونده، کیفرخواست صادر شد و تاکنون هشت جلسه دادگاه برگزار شده و قاضی پرونده به زودی انشاء رای را آغاز خواهد کرد.


 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...