آیکو و سایپا را واگذار می‌کنیم!

آیکو و سایپا را واگذار می‌کنیم!

آیکو و سایپا را واگذار می‌کنیم!؛ رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از واگذاری ایران خودرو و سایپا و بررسی درخواست‌های خریداران سهام این دو شرکت نزد ایدرو خبر داد.

به گزارش ، بابک احمدی افزود: درراستای واگذاری خودروساران به بخش خصوصی، سرمایه‌گذاران درخواست‌هایی ارائه کرده‌اند که برخی از آنها جزو خودروسازان بخش خصوصی هستند و ما در حال بررسی درخواست‌ها هستیم.

احمدی اضافه کرد: برای واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی باید صلاحیت و اهلیت افراد به دقت بررسی شود و بعد از واگذاری هم نیاز به نظارت و کنترل داریم تا سرمایه‌گذار به تعهداتش عمل کند.

رییس ایدرو ادامه داد: درراستای اجرای دستور 8 ماده‌ای رئیس جمهور، فرایند خصوصی‌سازی خودروسازان در حال انجام است. در این واگذاری‌ها باید موضوع اشتغال پایدار و عدم توقف جریان تولید و توسعه محصول مدنظر قرار گیرد.

خروج چسبنده دولت از سهامداری خودروسازان

تابستان سال ۱۴۰۱ جلسه‌ای مشترک بین دو وزارت صمت و اقتصاد درباره واگذاری ایران خودرو و سایپا برگزار شد. در این جلسه رئیس سازمان خصوصی‌سازی وقت، رئیس سازمان گسترش (به عنوان سهامدار این دو شرکت) و معاون صنایع حمل‌ و نقل وزارت صمت، حضور داشتند. درنهایت سه سناریو برای خصوصی‌سازی خودروسازی‌ها به تصویب رسید.

سناریوی نخست اینکه اگر 5.71 درصد سهام دولتی ایران خودرو و 17.31 سهام دولتی سایپا حفظ شود و سهام‌ چرخه‌ای واگذار شود این موضوع در عمل منجر به خصوصی‌سازی شرکت‌های بزرگ خودروساز می‌شد.

سناریوی دوم واگذاری هر دو سهام چرخه‌ای و سهام مستقیم دولت در خودروسازی‌‌ها بود و سناریوی سوم نیز اینکه سهام‌ مشترک توسط ایران‌ خودرو یا سایپا خریداری شود. براساس این تفاهم باید تا پایان سال ۱۴۰۱ سهام چرخه‌ای خودروسازان و قیمت‌گذاری دستوری تعیین‌تکلیف می‌شد که تاکنون نشده است و دولت همچنان سهامدار است.

همچنان دولت 5.71 درصد در شرکت ایران خودرو سهام دارد، حدود 17 درصد از سهام نیز در اختیار شرکت‌های وابسته به دولت و بانک‌هاست و حدود 25 درصد هم توسط زیرمجموعه ایران خودرو خریداری شده که می‌توان گفت بیش از 40 درصد سهام ایران خودرو به طور مستقیم و غیرمستقیم به دولت تعلق دارد. 

از سوی دیگر دولت در سایپا 17.31 درصد سهام دارد، حدود 15 درصد سهام این شرکت در اختیار شرکت‌های عمومی دولت و بانک‌ها بوده و حدود 40 درصد از سهام شرکت سایپا نیز متعلق به شرکت‌های زیرمجموعه است. از این رو بحث سهام چرخه‌ای در شرکت سایپا پررنگ‌تر از ایران خودروست.

در هر صورت دولت تمایلی به خروج از این صنعت ندارد و از سویی با اتکا به سهام ظاهری 5.7 درصدی و 17 درصدی در ایران خودرو و سایپا، خود را از اتهام‌های مربوط به مدیریت دولتی خودروسازان دور نگه داشته است. اکنون باید دید با این اعلام نظر ایدرو، وزارت صمت عزم جدی برای واگذاری و خروج از مدیریت و مالکیت و آیکو و سایپا دارد؟
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...