صدور جریمه برای کالاهای بی‌خریدار

صدور جریمه برای کالاهای بی‌خریدار

صدور جریمه برای کالاهای بی‌خریدار؛ اگر تولیدکننده کالایی را تولید کند که نتواند بفروشد تکلیف چیست و عدم‌النفع آن را چه کسی پرداخت خواهد کرد؟

به گزارش ، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی با بیان این مطلب در ششمین جلسه کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران، عنوان کرد که ابلاغیه‌ای وجود دارد که تولیدکنندگان را ملزم می‌کند 50 درصد شیر خام را به تولید 4 محصول پرمصرف مشمول قیمت تثبیتی اختصاص دهند که در صورت تخطی از این ابلاغیه، جریمه در انتظار تولیدکنندگان خواهد بود.

سیدمحمدرضا بنی‌طبا با بیان اینکه این میزان تولید درباره چهار قلم کالا تقاضا نخواهد داشت، گفت: فرآیند تولید چنین است که در ابتدا میزان تقاضا مورد بررسی قرار گرفته و سپس متناسب با آن تولید انجام می‌گیرد. اگر تولیدکننده کالایی را تولید کند که نتواند بفروشد تکلیف چیست و عدم‌النفع آن را چه کسی پرداخت خواهد کرد؟

بنی‌طبا در بخش دیگری از سخنانش گفت که سازمان حمایت، استفاده از برخی افزودنی‌ها نظیر D3 و پروبیوتیک را در محصولات تنظیم بازاری نمی‌پذیرد.

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی، با اشاره به اینکه این ابلاغیه مربوط به شهریور ماه سال 1401 است، توضیح داد: در این دستورالعمل اشاره شده است که تا 50 درصد شیر خام به تولید این محصولات اختصاص پیدا کند. به این ترتیب امروز نیاز بازار ایجاب می‌کند که 30 درصد شیر به این امر اختصاص پیدا کند و فردا ممکن است این نیاز به 50 درصد برسد. همچنین رعایت قیمت‌های مصوب سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برای همه یک ضرورت است.

مسعود امرااللهی اضافه کرد: طبق محاسبات انجام گرفته، مقدار مجاز برای اضافه شدن ویتامین D3 در هر لیتر شیر، 4 میکروگرم است که با احتساب قیمت یورویی آن حدود 140 ریال خواهد شد. چنانچه 60 ریال هم برای هزینه‌های آزمایشگاهی در نظر بگیریم، هزینه‌های مترتب بر یک لیتر شیر 20 هزار تومان خواهد بود. اما چگونه است که قیمت دو کیلو ماست در بازار به 80 هزار تومان ‌می‌رسد؟

در ادامه، محمد فربد، دیگر نماینده انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی توضیح داد که سود صنایع لبنی از 7.2 درصد به 4.2 درصد رسیده و این در حالی است که طبق قانون، کف سود این صنعت 14 درصد تعیین شده است و افزون بر این، سرانه مصرف کاهش یافته و صادرات نیز زیان‌ده شده است؛ بنابراین صنعت لبنیات در حال احتضار بوده و تمام واحدهای لبنی که شبکه توزیع مویرگی ندارند، در حال نابودی هستند.

بنابر اعلام روابط عمومی اتاق تهران، مریم تاج‌آبادی، عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی هم با اشاره به آنچه درباره غذاهای فراسودمند نظیر پروبیوتیک مطرح شد، اظهار داشت: ارزش بازار محصولات لبنی فراسودمند در جهان به 44 میلیارد دلار ‌می‌رسد و ارزش بازار این محصولات در ایران ناچیز است. دولت‌ها در سایر کشور‌ها از منظر پیشگیری از بیماری‌ها و کاهش هزینه‌های درمان به این صنعت می‌نگرند. اما در ایران به دلیل مشکلات اقتصادی بازار این محصولات در محدودیت به سر می‌برد.

او گفت که تولید این محصولات نیازمند واحدهای قوی تحقیق و توسعه بوده و تعداد کارخانه‌هایی که می‌توانند این محصولات را در ایران تولید کنند، فراتر از 4 تا 5 واحد نمی‌رود و علاوه‌بر هزینه‌های بالای ایجاد خطوط تولید، حفظ و کنترل تولید نیز فرآیند جداگانه‌ای دارد. بر این اساس این صنعت، به عنوان یک صنعت نوپا نیازمند حمایت است.

امراللهی هم گفت که وزارت جهاد، مخالف تولید یا فرآوری این نوع محصولات نیست؛ اما سازمان حمایت اعلام کرده است که چهار محصول تنظیم بازاری در حوزه لبنیات فاقد D3 و فرآوری پروبیوتیک باشد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...