افزایش 400 درصدی تعرفه انبارداری بنادر

افزایش 400 درصدی تعرفه انبارداری بنادر

افزایش 400 درصدی تعرفه انبارداری بنادر؛ براساس مصوبه سازمان بنادر و دریانوردی کشور، تعرفه انبارداری کالاهای وارداتی در آبان‌ماه امسال، 400 درصد افزایش یافته است.

به گزارش ، عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران با اشاره به افزایش 400 درصدی تعرفه انبارداری کالاهای غیرکانتینری در بنادر کشور طی چند ماه اخیر و با اعلام اینکه این تعرفه طی امسال در دو مرحله افزایش پیدا کرده ‌است، گفت: طبق تعرفه جدید که از تاریخ اول آبان امسال ابلاغ و اجرایی شده‌، هزینه انبارداری بار وارداتی یک کشتی 3 هزار تنی برای مدت 60 روز، به 2 میلیارد و 300 میلیون تومان بالغ می‌شود که علاوه‌بر تحمیل هزینه سنگین برای فعالان اقتصادی، آثار و تبعات این افزایش نرخ تعرفه، روی سفره مردم خود را نشان می‌دهد.

محمدمهدی نهاوندی با بیان اینکه طی مصوبه خردادماه 1402 سازمان بنادر و دریانوردی کشور، تعرفه انبارداری کالاهای وارداتی از روز اول تا پس از 50 روز، به ازای هر تن/روز 31 هزار و 100 ریال تعیین شده بود، تصریح کرد که این میزان در مصوبه آبان‌ماه امسال به 124 هزار و 400 ریال یعنی برابر 400 درصد افزایش یافت.

نهاوندی سپس یادآور شد که تعرفه انبارداری بخش دولتی در بنادر کشور، به ازای هر تن برای یک دوره دو ماهه معادل 7 میلیون و 464 هزار ریال است حال آنکه تعرفه انبارداری بخش خصوصی در همین بازه وزنی و زمانی، 400 هزار ریال بیشتر نیست.

این فعال اقتصادی در ادامه با بیان اینکه، به نظر می‌رسد که تصمیم اخیر مبنی بر افزایش 400 درصدی تعرفه انبارداری در بنادر کشور که از سوی معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شده، ترخیص و خروج فوری کالاهای اساسی از گمرکات بوده‌ است، افزود: بررسی روند مقدار موجودی نهاده‌های دامی در بندر امام خمینی (ره) نشان می‌دهد که میزان ماندگاری کالاها در انبارهای این بندر جنوب کشور از آبان‌ماه تا دی‌ماه امسال سیر صعودی داشته است و تصمیم اخیر دولت، منجر به خالی شدن فوری انبارها نشده و فقط هزینه‌ها را برای بخش خصوصی افزایش داده است.

به گفته وی، در حال حاضر، محموله‌های وارداتی در بنادر جنوبی کشور به مدت 19 روز معطل نتایج سازمان دامپزشکی و 25 روز نیز معطل استعلام سازمان استاندارد می‌ماند و به این ترتیب، یک بار وارداتی دست‌کم 63 روز به اجبار باید در انبار بنادر بماند.

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور سپس از طرح شکایت فعالان اقتصادی از افزایش 400 درصدی نرخ تعرفه انبارداری بنادر کشور در قوه قضائیه خبر داد و یادآور شد که در حال حاضر، حکم توقف موقت اعمال نرخ‌های جدید صادر شده است.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...