اختصاص 280 کانتینر به حمل کالاهای صادراتی منطقه خزر

اختصاص 280 کانتینر به حمل کالاهای صادراتی منطقه خزر

اختصاص 280 کانتینر به حمل کالاهای صادراتی منطقه خزر؛ کشتیرانی دریای خزر تعداد ۲۸۰ دستگاه کانتینر به ظرفیت ۵۶۰ TEU کانتینر و کانتینر‌های یخچالی برای حمل محصولات صادراتی استان‌های شمالی کشور به کشور‌های حاشیه این دریا در اختیار دارد.

به گزارش ، مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان این مطلب در نشست «هم‌اندیشی توسعه دریامحور در دریای خزر» که با حضور رؤسا و اعضای اتاق‌های بازرگانی استان‌های گیلان، مازندران و گلستان در محل همایش‌های گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، گفت: این کانتینر‌ها به ظرفیت ۵۶۰ تی‌ای یو، آماده خدمات‌رسانی به صادرکنندگان کشور هستند؛ ضمن اینکه باید به این نکته تاکید کرد که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، همواره پشتیبان صادرکنندگان، تجار و فعالان اقتصادی کشور است.

محمدرضا مدرس خیابانی با بیان اینکه گروه کشتیرانی به‌عنوان یک مجموعه حمل‌و‌نقلی غیردولتی به‌دنبال هم‌افزایی در افزایش مبادلات تجاری کشور است، افزود: باید با هم‌فکری و تشریک مساعی با اتاق‌های بازرگانی و کمیسیون‌های مشترک اقتصادی، تلاش کرد راهکار‌های ممکن برای ارتقاء صادرات را پیدا و اجرا کرد.

وی با بیان این نکته که نمی‌توان انتظار داشت در تجارت، یک طرف بازنده و یک طرف برنده باشد، تاکید کرد: تجارتی که بدون برد طرفین پیش رود به‌طور حتم ادامه‌دار نخواهد بود، این درحالی است که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا در حوزه حمل‌ونقل دریایی، منافع طرف‌های تجاری خود را حفظ کند.

مدرس خیابانی هدف از برگزاری این نشست هم‌اندیشی را همراهی هرچه بیشتر با تجار و بازرگانان به‌منظور بهبود خدمات حمل‌و‌نقل بار در حوزه دریایی دانست و خاطرنشان کرد: باتوجه به ظرفیت‌های ایجاد شده در شرکت کشتیرانی دریای خزر، تلاش شده تا درراستای افزایش خدمات‌رسانی به صادرکنندگان شمال کشور، گام برداشته شود به نحوی که در حال حاضر تعداد ۲۸۰ دستگاه کانتینر به ظرفیت ۵۶۰ TEU کانتینر و کانتینر‌های یخچالی، در اختیار شرکت کشتیرانی دریای خزر قرار گرفته است تا بار‌های صادراتی منطقه دریای خزر به کشور‌های حاشیه این دریا، حمل شود.

وی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون زیرساخت‌های بندری بنادر شمالی کشور، در قیاس با بنادر دیگر کشور‌های حاشیه دریای خزر بسیار مناسب است، اظهار داشت: استاندارد‌هایی که در بنادر شمالی کشور وجود دارد به مراتب از استاندار‌های بنادر دیگر کشور‌های حاشیه دریای خزر بالاتر است.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های تابعه آن ازجمله کشتیرانی دریای خزر به‌عنوان یک بنگاه تجاری، خود را در کنار تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان می‌بیند و به‌دنبال هم‌اندیشی با آنان درراستای بهبود اقتصادی کشور است.

وی ادامه داد: جلب نظر تولیدکنندگان و بازرگانان و نیز تقویت فرهنگ صادرات با استفاده از حمل‌و‌نقل دریایی و ایجاد شرکت‌های لجستیکی که بتوانند صد درصد کار حمل را برعهده بگیرند، از نکات حائز اهمیت است.

خدمات حمل‌و‌نقل دریایی ۴۰ درصد ارزانتر از خدمات جاده‌ای

بنابر اعلام روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، مدرس خیابانی با بیان اینکه قیمت خدمات حمل‌و‌نقل دریایی حدود ۴۰ درصد از خدمات جاده‌ای ارزانتر تمام می‌شود، تصریح کرد: مدت زمان حمل نیز که در دریای خزر کمی بیشتر از حمل‌ونقل جاده‌ای است، در برآیند نهایی و از منظر حمل‌و‌نقل کالا، تفاوت چندانی با بخش جاده‌ای ندارد اما باید توجه کرد که آیا بار در بندر مقصد به موقع به دست مشتری می‌رسد یا خیر؟ بنابراین شاید در این میان لازم باشد که رؤسای اتاق‌های بازرگانی و تجار، ارتباطات خود با طرف‌های تجاری کشور‌های مقصد را تقویت کنند تا از این رهگذر، مشکلات موجود در برخی بنادر کشور‌های حاشیه دریای خزر سریعتر برطرف شود.

وی در ادامه اضافه کرد: کشتیرانی دریای خزر در سال جاری، حدود دو میلیون تُن کالای خشک به کشور‌های حاشیه خزر صادرات و واردات داشته و با مشکلی هم روبه‌رو نبوده است اما در حوزه کالا‌های کانتینری و یخچالی با مشکلاتی روبه‌رو هستیم که باید فرهنگ‌سازی لازم در این خصوص صورت گیرد.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درخصوص شناور‌های رو – رو نیز گفت: هرچند کشتی‌های رو – رو در مدت سه تا چهار روز کالا را به مقصد می‌رسانند اما در بنادر مقصد با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند که از این رو برای تجار ممکن است حمل بار با کشتی‌های رو- رو جذاب نبوده باشد.

وی افزود: چنانچه فرهنگ حمل‌ونقل کانتینری بار صادراتی در بنادر شمالی ایجاد شود در عمل بسیاری از مشکلات مرتفع می‌شود.

مدرس‌خیابانی با بیان اینکه بخشی از زنجیره حمل کالا‌های صادراتی در اختیار کشتیرانی دریای خزر است، تصریح کرد: لازم است با کمک یکدیگر، دیگر مشکلات زنجیره حمل را هم حل کنیم؛ به‌گونه‌ای که اگر کانتینر کشتیرانی به بندر مقصد رسید، از آن سو کالای درون آن کانتینر نیز به سرعت به مقصد نهایی برسد.

وی در پایان اظهارات خود پیشنهاد داد تا رؤسای اتاق بازرگانی سه استان همجوار دریای خزر، نقطه نظرات خود را که می‌تواند در توسعه حمل‌و‌نقل دریایی و صادرات کشور مؤثر باشد، تدوین کرده و با همکاری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی نامه‌نگاری‌های کارشناسی، به سطوح بالاتر در دولت ازجمله سازمان توسعه تجارت منتقل کنند تا از این طریق برای رفع مشکلات موجود درخصوص صادرات منطقه دریای خزر تلاش کرده و سهم بیشتری از بازار کشور‌های حاشیه دریای خزر را کسب کنند.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...