عرضه کد یونیک برای کاهش فروش کالای قاچاق

عرضه کد یونیک برای کاهش فروش کالای قاچاق

عرضه کد یونیک برای کاهش فروش کالای قاچاق؛ ارائه کد یونیک برای پایش اصالت کالا، تولیدکننده و واردکننده آن توسط مصرف‌کنندگان ‌می‌تواند ورود و خرید کالای قاچاق به بازارها را محدود کند.

به گزارش ، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان این مطلب، دو راهکار موثر در مبارزه با کالای قاچاق در بخش آرایشی و بهداشتی را «برخورد با کالای قاچاق در سطح عرضه» و «امکان‌پذیری پایش اصالت کالا توسط مصرف‌کنندگان» عنوان کرد.

نایب‌رئیس انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران با بیان اینکه تولید داخل توانسته است، بخشی از سهم کالای قاچاق در بازار را تصاحب کند، تصریح کرد که تولیدکنندگان نه با واردات بی‌رویه در این بخش موافق هستند و نه موافق اعمال ممنوعیت صد درصدی در مقابل ورود محصولات آرایشی و بهداشتی هستند.

علیرضا کیانی با اشاره به اینکه صنعت شوینده، آرایشی و بهداشتی از حیث ورود کالای قاچاق به کشور در دهه گذشته، چند دوره زمانی را سپری کرده است، توضیح داد: سهم تولید داخلی در بازار شوینده‌ها تقریبا نزدیک بهه صد درصد بوده و موضوع قاچاق چندان درباره آن مطرح نیست. اما در مورد حوزه آرایشی و بهداشتی که شامل چهار بخش پوست، مو، آرایشی‌های رنگی و عطر و ادکلن است، گزارش ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال 1396 حاکی از آن بود که 63 درصد این بازار تحت سیطره کالای قاچاق بوده، 7 درصد به واردات قانونی اختصاص داشته و 30 درصد نیز از طریق تولید داخلی تامین ‌‌شده است.

او افزود: در سال 1397 پس از ممنوعیت واردات محصولات آرایشی و بهداشتی، فروش محصولات داخلی به شدت افزایش پیدا کرد. اما این‌طور نبود که سهم محصولات تقلبی و قاچاق در بازار به صفر رسیده باشد. اما اینکه اکنون اعلام ‌می‌شود قاچاق این محصولات به دلیل ممنوعیت واردات، بیشتر شده قابل پذیرش نیست؛ از آن جهت که در حال حاضر میزان تولید داخل به حدود دو برابر سال 1396 رسیده است و تولیدکنندگان توانسته‌اند بخشی از سهم واردات قانونی و قاچاق را به محصولات خود اختصاص دهند بنابراین اندازه بازار قاچاق کمتر شده است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه توضیح داد: اکنون برخی بر این باورند که ورود کالای قاچاق و سهم این کالاها در بازار افزایش یافته که این گزاره قابل پذیرش نیست. دلیل آنکه کالای قاچاق بیش از گذشته در بازار حس ‌می‌شود، نخست به این دلیل است که واردات کالاها با برندهای مشهور خارجی قطع شده و کالاهایی که به عنوان کالای خارجی به فروش می‌رسد، فاقد کیفیت برندهای اصیل است. ضمن آنکه واردکنندگانی که واردات قانونی داشتند، به درستی معترض هستند و صدای آنها شنیده شده است.

بنابر اعلام روابط عمومی اتاق تهران، نایب‌رئیس انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران با بیان اینکه قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی به داخل کماکان ادامه دارد، افزود: باید بپذیریم که امکان انسداد همه مرزها شدنی نیست؛ اما مبارزه و برخورد جدی با قاچاق در سطح عرضه و همچنین ارائه کد یونیک برای پایش اصالت کالا، تولیدکننده و واردکننده آن توسط مصرف‌کنندگان ‌می‌تواند ورود و خرید کالای قاچاق به بازارها را محدود کند.

علیرضا کیانی گفت: انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران طی مذاکراتی که با دولت داشته، اعلام کرده است که تولیدکنندگان با واردات بخشی از محصولات موافق هستند. درواقع ما نه با واردات بی‌رویه موافق هستیم و نه خواستار ممنوعیت صد درصدی ورود کالاهای آرایشی و بهداشتی هستیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: تولیدکنندگان ایرانی در حال حاضر جایگاه درخوری در تولید انواع شامپو، کرم‌های مرطوب‌کننده و ضدآفتاب باکیفیت به دست آورده‌اند اما قادر به تولید برخی محصولات آرایشی نیستند. یا در مورد عطر و ادکلن، مردم ترجیح می‌دهند همچنان از برندهای خارجی استفاده کنند بنابراین این اقلام با مشورت تشکل‌های بخش خصوصی ‌می‌تواند امکان واردات قانونی را پیدا کند
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...