هرج و مرج در بازار اجاره با سامانه خودنویس

هرج و مرج در بازار اجاره با سامانه خودنویس

هرج و مرج در بازار اجاره با سامانه خودنویس؛ زمانی که برای عموم جامعه دسترسی ثبت قرارداد ایجاد می‌شود و افراد غیرمتخصص را وارد بازار می‌کنیم، نمی‌توان انتظار داشت که هرج و مرج ایجاد نشود.

به گزارش ، عضو کمیسیون تخصصی مشاوران املاک اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه بیش از ۶ میلیون اجاره‌نشین در کشور داریم، اظهار داشت: از اواسط بهمن‌ماه امسال، سامانه خودنویس برای اجاره بین مالک و موجر فعال شده که در این راستا ایجاد و ثبت قراردادهای اجاره بدون نظارت و به صورت اینترنتی انجام می‌شود که این بستر می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد تخلفات و مشکلات عدیده برای سرمایه مستاجران باشد.

مسعود اسلامی اضافه کرد: بیش از ۲۰ هزار خانوار در پایتخت داریم که اشتراکی در یک خانه زندگی می‌کنند و نبود نظارت و عدم ثبت قانونی اجاره‌نامه، سرمایه مستاجران را در معرض تهدید قرار می‌دهد که در صورت ایجاد تخلف نیز، مرجعی برای پیگیری سرمایه از دست رفته وجود ندارد.

اسلامی با بیان اینکه ایرادات قانونی متعددی بر سامانه خودنویس وارد است، تصریح کرد: مشاوران املاک به‌عنوان افراد دارای مجوز، مسئولیت انعقاد قرارداد را می‌پذیرند اما وقتی در بستر سامانه خودنویس، بدون ملاحظات حقوقی به عموم جامعه اجازه نوشتن قرارداد بدهیم در آینده نزدیک ممکن است دیگر صنوف و حتی مردم کوچه و بازار هم کار دلالی مسکن را انجام دهند و این مسأله تخلفات بازار مسکن را گسترش می‌دهد.

عضو کمیسیون تخصصی مشاوران املاک اتاق اصناف ایران افزود: بخش عمده مشکلات بازار مسکن به‌دلیل وجود گرانی‌های قیمت ناشی از تورم و رشد بازارهای موازی برمی‌گردد و در این میان با ایجاد سامانه‌هایی برای واسطه‌های ملکی بازار را دچار سردرگمی می‌کنیم.

بنابر اعلام پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، اسلامی اظهار کرد: زمانی که برای عموم جامعه دسترسی ثبت قرارداد ایجاد می‌شود و افراد غیرمتخصص را وارد بازار می‌کنیم، نمی‌توان انتظار داشت که هرج و مرج ایجاد نشود و آمار و اطلاعات غلط دریافت می‌کنیم و بعد از گذشت مدتی خسارت‌های وارده به بازار مسکن قابل جبران نیست و لازم است مسئولان امر در ضرورت استفاده از سامانه خودنویس بازنگری داشته باشند.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...