تیراژ تولید خودروهای ایمن کم است
تیراژ تولید خودروهای ایمن کم است؛ تیراژ تولید خودروهای ایمن در کشور براساس آمار تولیدکنندگان خودروها بسیار کم است و این موضوع در بلندمدت میتواند سبب افزایش تلفات جادهای شود.
به گزارش صنعتصنف،سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس با بیان این مطلب به تشریح نشست روز دوشنبه 3 اردیبهشت 1403 این کمیسیون که با حضور وزیر صمت و با دستور کار بررسی مشکلات حوزه اسقاط خودروهای فرسوده برگزار شد، پرداخت.
علی خضریان در تشریح جلسه این کمیسیون که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاونان و مدیران وزارت صمت به ریاست نصراله پژمانفر برگزار شد، اظهار داشت: در بخش اول این جلسه موضوع اسقاط خودروهای فرسوده مورد بررسی قرار گرفت و باتوجه به اینکه اسقاط خودروهای فرسوده یکی از مؤثرترین سیاستهای غیرقیمتی مدیریت درجهت کاهش مصرف بنزین در شرایط ناترازی تولید بنزین است، حمایت از اسقاط خودروهای فرسوده امری ضروری است و لازم است با دقت اجرا شود.
خضریان افزود: براساس بررسیهای کارشناسی، آییننامه اجرایی مربوط به اسقاط خودروهای فرسوده که در اسفند 1402 به تصویب رسیده دارای ایراداتی است. به عنوان نمونه در تبصره 5 ماده 11 آییننامه اجرایی، قیمتگذاری گواهی اسقاط به سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان سپرده شده و فاصله زمانی بهروزرسانی قیمت نیز 6 ماه تعیین شده و قیمتگذاری دستوری باعث زیان عرضهکننده میشود و درنهایت این ناترازی باعث کاهش عرضه خواهد شد و باتوجه به نرخ بالای تورم اسقاط خودرو فرسوده غیراقتصادی میشود. بنابراین قرار شد مدل قیمتگذاری منصفانه گواهی اسقاط تا یک ماه آینده از سوی وزارت صمت ارائه و این آییننامه مورد بازنگری قرار گیرد.
وی با اشاره به دستور دیگر کمیسیون درباره میزان تخصیص خودرو بهازای اسقاط خودرو گفت: قرار شد وزارت صمت میزان فروش خودرو در سامانه یکپارچه و میزان تخصیص سهمیه به خودروهای فرسوده را اعلام و برنامه زمانبندی جبران عقبماندگی از قانون درباره تخصیص خودرو به دارندگان خودروهای فرسوده را اعلام کند. همچنین این وزارتخانه موظف شد تا سه ماه آتی برنامه اسقاط انواع خودروهای فرسوده را جهت اجرا در طول پنج سال برنامه هفتم اعلام کند. به نحوی که میزان خودروهای فرسوده سالانه حداقل 10 درصد کاهش یابد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با اشاره به برخی نگرانیها درباره کاهش کیفیت مواد اولیه مورد استفاده در خودروهای تولید داخل و کاهش ایمنی خودروها گفت: تیراژ تولید خودروهای ایمن در کشور براساس آمار تولیدکنندگان خودروها بسیار کم است و این موضوع در بلندمدت میتواند سبب افزایش تلفات جادهای شود. بنابراین مهم است که بهمنظور افزایش تولید خودروهای ایمن وزارت صمت برنامهای تهیه کند که خودروهای ایمن جایگزین خودروهای قدیمی شود.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نودم قانون اساسی ادامه داد: بررسیها نشاندهنده کاهش کیفیت ورقهای مورد استفاده در تولید خودرو است و این موضوع سبب نارضایتی مصرفکنندگان شده است و وزارت صمت موظف شد تا دوماه آینده برنامه و نظام مشوق جایگزین پلتفرمهای ایمن با قدیمی را ارایه کند و گزارشی درباره کیفیت بدنه خودروها تولیدی ارائه و به کمیسیون ارائه کند.
خضریان تصریح کرد: نظارت بر حسن اجرای قانون واردات خودروهای کارکرده مصوب مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در جلسه با وزیر صمت بود و با اعلام وزیر صمت، آییننامه اجرایی آن 22 مرداد 1402 به دولت ارائه شده است. بنابراین قرار شد جهت تسریع در تصویب این آییننامه پیگیریهای لازم انجام شود.
وی تصریح کرد: کاهش ارزبری خودروهای مونتاژی در شرایط فعلی اقتصادی موضوع دیگر مورد اهتمام کمیسیون اصل نود بود و از آنجایی که دو میلیارد 400 میلیون دلار برای واردات قطعات خودروها مونتاژی هزینه میشود، قرار شد اصلاح نظام تعرفهای جهت حداکثرسازی ساخت داخل، اختصاص سهیمه ارزی و حمایت از تولیدکنندگان و قطعهسازان داخلی از سوی وزارت صمت پیگیری شود. همچین براساس اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت، تولید خودرو در سال جاری رکورد 1 میلیون 700 هزار خودرو را جهت جبران کسری نیاز بازار خواهد زد.
خضریان در پایان گفت: مسأله تأمین ناوگان حملونقل شهری و بینشهری با عنایت به مشکلات ناوگان حملونقل که موجب نارضایتی و کمبود بلیط در روزهای خاص شده است نیز مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد جلسهای مشترک با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جهت ساماندهی اختصاص منابع برای تولید مورد نیاز این ناوگان تشکیل شود.
ثبت دیدگاه