تامین منابع شیر مدارس از محل مالیات ارزش افزوده

تامین منابع شیر مدارس از محل مالیات ارزش افزوده

تامین منابع شیر مدارس از محل مالیات ارزش افزوده؛ انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران پیشنهاد کرد تامین منابع طرح رایگان شیر مدارس از محل مالیات بر ارزش افزوده کارخانه‌هایی که در این طرح مشارکت دارند، تامین شود.

به گزارش صنعت‌صنف، تولیدکنندگان محصولات لبنی از تاخیر در پرداخت تعهدات طرح رایگان شیر مدارس ابراز گلایه کرده و برای حل مشکل پیشنهاداتی ارائه داده‌اند.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی با اشاره به تداوم اجرای طرح رایگان شیر مدارس در سال 1403 گفت: این طرحی که بعد از سال‌ها توقف با دستور مستقیم رئیس جمهور اجرایی شد یکی از خدمات خوب دولت بود که انتظار می‌رود همه دستگاه‌ها در اجرای درست آن کوشا باشند.

سیدمحمدرضا بنی‌طبا با اشاره به اینکه طرح شیر رایگان مدارس در برنامه هفتم تصویب شده و امیدواریم این طرح در سال آتی تحصیلی تداوم داشته باشد، گفت: می‌دانیم دولت در تامین منابع و توسعه طرح به تمام دوره‌های تحصیلی با مشکل روبه‌رو است و بر همین اساس پیشنهاد انجمن صنایع لبنی این است که تامین منابع طرح از محل مالیات بر ارزش افزوده کارخانه‌هایی که در این طرح مشارکت دارند، تامین شود.

بنی‌طبا ضمن گلایه از کندی روند انجام تعهدات افزود: به‌رغم همکاری خوب و پیگیرانه وزارت آموزش و پرورش و نیز تصویب منابع در کمیسیون تلفیق اما گزارش‌هایی که از تولیدکنندگان دریافت کرده‌ایم حکایت از آن دارد که مطالبات حدود ۳۰۰ تولیدکننده در این طرح منتظر تصمیم سازمان برنامه و بودجه و ریاست سازمان قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان خود تعهداتی نسبت به دامداران و تامین‌کنندگان شیرخام دارند، تصریح کرد: بخشی از مطالبات مرحله اول توزیع شیر رایگان انجام شده، اما مراحل بعدی با وجود انجام تعهدات از سوی تولیدکنندگان هنوز در پیچ و خم تصمیمات دولتی و بروکراسی اداری است و این در حالی است که هر روز تاخیر در انجام تعهدات منجر به کاهش انگیزه تولیدکنندگان برای مشارکت در این طرح خواهد شد.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان در اجرای این طرح با کمترین حاشیه سود ورود کردند و وزارت آموزش و پرورش هم همکاری خوبی در اجرا و پیگیری مطالبات تولیدکنندگان داشته، خواست هرچه زودتر نسبت به تخصیص منابع قانونی مصوب اقدام و شعار حمایت از تولید در عمل نشان داده شود.

در همین حال دبیر کمیته شیر وزارت آموزش‌وپرورش درباره روند توزیع شیر در مدارس با آغاز سال جدید اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش از ۲۳ مهر ۱۴۰۲ آماده توزیع شیر در مدارس بود اما روال کار تا آبان ماه به طول انجامید و دلیل آن آماده نبودن شرکت‌های لبنی بود.

حسین اسدالهی با اشاره به توزیع ۱۶۰ میلیون پاکت شیر در مدارس در سال ۱۴۰۲ افزود: شیر توزیع شده در مدارس از نوع استریل فرادما با استاندارد بالاتر از استاندارد موجود در بازار است، ضوابط مدنظر برای شیر مدارس بسیار سختگیرانه بود به‌گونه‌ای که از ۵۰۰ شرکت لبنی ۸۴ شرکت حائز شرایط شدند.

اسدالهی با اشاره به اینکه تا پایان اردیبهشت، ۱۵ نوبت شیر در مدارس توزیع خواهد شد، گفت: در مناطقی که از برنامه توزیع شیر عقب هستند ممکن است سه یا چهار نوبت توزیع شیر در هفته داشته باشیم که شامل استان‌های کردستان، کرمان، برخی مناطق سیستان و بلوچستان، گلستان، مازندران، گیلان، اردبیل و مناطق ۱ تا ۶ شر تهران است.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...