ایجاد ۷۷۵ هزار شغل خالص در دولت سیزدهم

ایجاد ۷۷۵ هزار شغل خالص در دولت سیزدهم

ایجاد ۷۷۵ هزار شغل خالص در دولت سیزدهم؛ ایجاد ۷۷۵ هزار شغل خالص در سه سال اخیر، تک رقمی شدن نرخ بیکاری و کاهشی شدن آمار بیکاری فارغ‌التحصیلان از اقدامات شاخص دولت سیزدهم است.

به گزارش ، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این مطلب در یک نشست خبری اظهار داشت: خوشبختانه طی سال گذشته ۵۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بحث مشاغل خانگی توسط بانک مرکزی اختصاص یافت در حالی که تسهیلات مشاغل خانگی در سال ۱۳۹۹ سرجمع ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.

محمود کریمی بیرانوند افزود: مجوزهای مشاغل خانگی در دولت سیزدهم برخط و سه روزه صادر شد و طبق آمارها ۱۰ درصد اشتغال ایجادی کشور در طول سه سال اخیر مربوط به حوزه مشاغل خانگی بوده است.

وی در ادامه از تک رقمی شدن نرخ بیکاری یکی از اقدامات شاخص دولت سیزدهم در حوزه اشتغال نام برد و اظهار کرد: مطابق با آخرین آمار مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۲ نرخ بیکاری به عدد ۸.۱ درصد رسیده و نرخ مشارکت اقتصادی ۴۱.۳ درصد افزایش یافت. این یعنی وضعیت محیط کسب‌وکار و بازار کار رو به بهبود بوده است. نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال از ۲۳.۶ درصد در پایان ۱۴۰۰ به ۲۱.۲ درصد در پایان سال ۱۴۰۲ رسید. نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان مستمرا در ۳ سال اخیر کاهشی بوده و  به ۱۱.۸ درصد رسیده است. اشتغال ناقص هم در سال ۱۴۰۰ از ۱۰.۲ به ۸.۲ در سال ۱۴۲ رسیده است.

کریمی بیرانوند اضافه کرد: در ۸ جلسه شورای عالی اشتغال بیش از ۸۰ مصوبه تصویب شد و در طول این ۳ سال ۷۲ درصد پیشرفت در اجرای مصوبات داشتیم.

به گفته وی به روایت مراکز رسمی بین‌المللی ازجمله بانک جهانی دولت رئیسی کمترین نرخ بیکاری را داشت و در ۲۵ استان کشور شاهد کاهش نرخ بیکاری بودیم و نرخ بیکاری در بیشتر استان‌ها تک رقمی شد.

وی یادآور شد: در دولت سیزدهم برای نخستین بار ۲۵ درصد از سهم اشتغال ایجادی که به استانداران ابلاغ شده بود به فارغ‌التحصیلان تخصیص پیدا کرد. به همین منظور در آخرین جلسه شورای عالی اشتغال به ریاست سرپرست مرکز نهاد ریاست جمهوری بسته 14 بندی برای رسیدن به تعهد اشتغال ایجادی در حوزه فارغ‌التحصیلان به استانداران ابلاغ شد.

به‌گفته وی، یکی دیگر از اقداماتی که مجموعه وزارت کار دنبال می‌کرد، بحث احیای واحدها و بنگاه‌های راکد بود و طبق آمارها در این دولت بیش از ۸۰۰۰ بنگاه راکد به چرخه تولید بازگشتند. همچنین تعداد بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی افزایش یافت و بیش از ۹۰۰ هزار نفر بیمه شده جدید افزوده شد.

وی درباره آخرین آمار ثبت اشتغال در سامانه رصد اشتغال گفت: از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تا پایان سال گذشته براساس ثبت کد ملی و مشخصات کامل، در این دولت بیش از ۲ میلیون و ۷۲۱ هزار شغل ایجاد شده که منطبق با راستی‌آزمایی و صحت‌سنجی بوده است.

به‌گفته کریمی بیرانوند بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار کد ملی در سامانه به ثبت رسیده است ولی آن‌هایی که منجر به اشتغال نشده خارج شد و درنهایت به عدد ۲ میلیون و ۷۲۱ هزار نفر رسید.

معاون وزیر کار همچنین از ثبت ۷۰۰ هزار تماس تلفنی با کسانی که برایشان شغل ایجاد شده و انجام ۲۰۰ هزار نفر نظارت میدانی خبر داد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...