جشن خودکفایی گندم نمی‌گیریم

جشن خودکفایی گندم نمی‌گیریم

جشن خودکفایی گندم نمی‌گیریم؛ چون نخستین بار جشن خودکفایی گندم در دهه ۸۰ برگزار شد برگزاری دوباره آن خیلی ضرورت ندارد اما می‌توان برای تداوم این خودکفایی جشن گرفت.

به گزارش ، وزیر جهاد کشاورزی درباره زمان برگزاری جلسه شورای قیمتگذاری کالاهای اساسی گفت: امیدواریم پس از هفته دولت این شورا تشکیل جلسه داده و نرخ خرید تضمینی ۳۲ قلم کالای اساسی تعیین تکلیف شوذ.

غلامرضا نوری قزلجه با بیان این مطلب در حاشیه مراسم آغاز فصل زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ که امروز دوشنبه پنجم شهریور ۱۴۰۳ با محوریت کشت پاییزه در محل وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد درباره ملغی شدن قیمت کود که افزایش ۶ برابری نسبت به سال گذشته داشت، اظهار داشت: این موضوع مربوط به دولت قبل بوده و هنوز دستوری مبنی بر ملغی شدن این دستورالعمل به وزارت جهاد کشاورزی ارسال نشده است.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: کشاورزان نباید برای کشت پاییزه دغدغه تأمین کود، بذر و سم داشته باشند؛ ضمن اینکه در حوزه تأمین سوخت ماشین‌آلات هم مذاکراتی با وزیر نفت انجام و قول‌های مساعدی داده شد.

نوری قزلجه افزود: تولید گندم و افزایش خرید تضمینی محصولات استراتژیک اتفاق خوبی است که باید از زحمات کشاورزان قدردانی شود.

وی تصریح کرد: باتوجه به گزارش‌هایی که کارشناسان و مسئولان مربوطه ارائه دادند افزایش تولید در سال زراعی جدید خیلی ارتباطی به میزان بارش‌ها نداشته و بیشتر مربوط به عوامل کنترل‌شونده ناشی از تغذیه کود، به زراعی، استفاده از بذرهای اصلاح شده و… است بنابراین انتظار می‌رود این امر تداوم داشته باشد.

نوری قزلجه درباره جشن خودکفایی گندم اظهار کرد: چون نخستین بار این جشن در دهه ۸۰ برگزار شد برگزاری دوباره آن خیلی ضرورت ندارد اما می‌توان برای تداوم این خودکفایی جشن گرفت.

وی با اشاره به برنامه هفتم توسعه یادآور شد: از اتفاق‌های خوب مربوط به برنامه هفتم توسعه اینکه دولت باید در مدت معین منابع لازم را برای عملیاتی شدن برنامه‌ها تعیین کند. به عنوان نمونه در حوزه کشاورزی برای تحقق ۹۰ درصدی امنیت غذایی چه میزان منابع مالی نیاز است که برآوردهای اولیه این عدد را یکهزار میلیارد تومان عنوان می‌کند.

وی درباره تأمین برق چاه‌های کشاورزی هم خاطرنشان کرد: توافق‌های اولیه با وزیر نیرو انجام شده و قرار است در استان‌ها اختیاراتی به شرکت‌های استانی از سوی وزرات نیرو داده شود تا کشاورزی کمتر دچار چالش شود. بسیاری از کشاورزان درخواست دارند که برق منزل آنها قطع شود اما قطعی برق چاه‌ها کشت آنها را مختل نکند.

وزیر جهاد کشاورزی دولت چهاردهم در ادامه به اعلام آمار درست تاکید کرد و گفت: پس از تصدی وزارت جهاد کشاورزی بازدیدی از رصدخانه محصولات کشاورزی داشتم و هنوز تا رسیدن به نقطه هدف فاصله داریم. در این مرکز باید به نقطه‌ای برسیم که آمار دقیق ارائه و محل اعتماد مدیران بالادستی شود. همچنین در بیان آمار واقعی نباید هیچ ابایی وجود داشته باشد تا برنامه‌ها با خطای کمتری انجام شود.

نوری قزلجه با اشاره به تنظیم بازار عنوان کرد: بخش بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ضمن تنظیم بازار باید از تولیدکننده حمایت کند زیرا اگر تولید دچار آسیب شود تنظیم بازار محقق نخواهد شد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...