زمان و قیمت مانع اصلی حمل‌ونقل است

زمان و قیمت مانع اصلی حمل‌ونقل است

زمان و قیمت مانع اصلی حمل‌ونقل است؛ اصلی‌ترین مسئله در حوزه حمل و نقل زمان و قیمت است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و باید کاری کنیم که نرخ تمام شده حمل بار از مسیر ایران با مسیرهای پیرامونی حاشیه دریای خزر، رقابتی شود.

به گزارش ، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران در حاشیه نخستین اجلاس استانداران استان‌های ساحلی کشورهای حاشیه دریای خزر با شعار «خزر، پل دوستی و توسعه منطقه‌ای» با حضور مقامات عالی رتبه داخلی و خارجی در شهر رشت اظهار داشت: امروز با حضور وزیر امور خارجه، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، استانداران استان‌های ساحلی خزر، استانداران استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خوزستان، همچنین تعداد زیادی از مقامات ملی و محلی، نخستین اجلاس استانداران استان‌های ساحلی کشورهای حاشیه دریای خزر به ابتکار جمهوری اسلامی ایران در حال برگزاری است و سازمان بنادر و دریانوردی نیز، فرصت را غنیمت شمرده و در این اجلاس، همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه ای دریایی و بندری با همسایگان حاشیه دریای خزر را پیگیری، خواهد کرد.

قزاق‌ها به بندر شهید رجایی می‌آیند

سعید رسولی افزود: ایران از نظر ترانزیتی فرصتی بی‌نظیر برای دسترسی کشورهای آسیای میانه به آب‌های آزاد و خلیج فارس، به شمار می‌رود و در حوزه ترانزیت برخی از کشورهای همسایه ایران، جهت سرمایه‌گذاری در بنادر ایران ابراز تمایل کرده‌اند و تعدادی دیگر از کشورها نیز در حال مذاکره هستند و انشاءالله به زودی شاهد امضای قرارداد از سوی قزاقستان در بندر شهید رجایی خواهیم بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال گذشته، نقشه راه همکاری‌های حمل و نقلی بین ایران و فدراسیون روسیه در شقوق مختلف حمل و نقل اعم از دریایی، ریلی، جاده ای و هوایی به امضای وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر حمل و نقل روسیه رسید که بر اساس آن موضوعات مورد علاقه دو کشور مطرح و در آن سند قرار شد طی سال ۲۰۲۵، همکاری‌های حمل و نقلی ایران و روسیه به حداکثر ممکن برسد.

رسولی افزود: پس از آن در کمسیون مشترک ایران و روسیه که در مسکو برگزار شد، توسعه همکاری‌های دریای ۲ کشور مدنظر قرار گرفت و به پیشنهاد ایران قرار شد کنسرسیوم مشترک همکاری دریایی در خزر بین ایران و روسیه تشکیل شود.

کنسرسیوم دریایی خزر تشکیل می‌شود

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه پس از آن اخیراً با مشارکت ایران و روسیه، نشستی در ماخاچ قلعه با حضور بخش خصوصی برای تشکیل کنسرسیوم دریایی خزر تشکیل شد، خاطرنشان کرد: در این نشست همچنین مقامات سازمان بنادر و دریانوردی، آژانس فدرال دریایی و رودخانه‌ای روسیه و همینطور بخش خصوصی دو کشور حضور داشتند و خوشبختانه با دستاوردهای بسیار خوبی همراه بود و قرار شد ظرف یک ماه آینده، سند همکاری برای تشکیل این کنسرسیوم دریایی در حوزه حمل و نقل باری و مسافری تنظیم و به امضا برسد.

 معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین بر اساس تفاهم صورت گرفته هدف‌گذاری ۵ میلیون تن حمل و نقل بار از مسیر دریای خزر بین ایران و روسیه مدنظر قرار گرفت که هدف‌گذاری سخت دست یافتنی است و باید هر ۲ کشور ظرفیت‌های تخلیه و بارگیری و انبارش کالا را توسعه بخشند و تجهیز ناوگان دریایی را در دستور کار قرار دهند.

مقابله با پدیده کاهش تراز آب دریای خزر

رسولی با تاکید بر اینکه مصمم هستیم با وجود پدیده کاهش تراز آب دریای خزر که همه بنادر حاشیه دریای خزر را تهدید می‌کند با انجام اقدامات فنی و مدیریتی صحیح با این پدیده به خوبی مقابله و از حداکثر ظرفیت‌های موجود برای بهبود وضعیت مردم استفاده کنیم، تصریح کرد: چند سالی است با پدیده کاهش تراز آب دریای خزر مواجه هستیم و این مسئله، عمق سواحل و اسکله‌های تجاری را تهدید می‌کند و یکی از موضوعات بسیار مهم برای کشورهای حاشیه دریای خزر، مدیریت این پدیده است و جلسات متعددی را در سطوح کارشناسی و مدیریتی در این خصوص برگزار کرده و می‌کنیم.

وی با بیان اینکه دریای خزر فرصتی برای ایران است که کشورهای محصور به خشکی را به آب‌های آزاد و بنادر جنوبی کشور متصل کند، عنوان کرد: بنابراین مصمم هستیم ظرفیت‌های حمل و نقل باری، مسافری و گردشگری دریایی را در دریای خزر توسعه دهیم و هرچند با کاهش تراز آب خزر طی سالیان گذشته مواجه شده ایم اما این موضوع از عزم راسخ ما برای توسعه همکاری‌ها و استفاده از ظرفیت دریانوردی در دریای خزر، نکاسته است و همه ۵ کشور همسایه در حاشیه دریای خزر بر توسعه همکاری همه جانبه در راستای مدیریت این پدیده تاکید دارند و انشاءالله در آینده شاهد عایدات و نتایج این نشست‌ها در سطح منطقه ای و همکاری‌های استانی، در حاشیه دریای خزر، خواهیم بود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه توسعه دریامحور موضوع بسیار مهمی است که اقتصاد کشور را از وابستگی به نفت، رها خواهد کرد، گفت: ایران دارای ۵۸۰۰ کیلومتر نوار سواحلی است و در دریای خزر نیز دارای جایگاه دوم در حوزه تعداد ناوگان پس از روسیه هستیم و با دیگر کشورها از این نظر، فاصله زیادی داریم و باید بتوانیم از ظرفیت خدادای دریا، برای مردم کشور به نحو مطلوب و حداکثری، استفاده کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به اینکه در حوزه تجارت دریایی و بندری مهم‌ترین موانع قابل حل در این اجلاس چیست، بیان کرد: اصلی‌ترین مسئله در حوزه حمل و نقل زمان و قیمت است که برای تجار، بازرگانان و صاحب کالا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و موقعیت جغرافیایی ایران برای ارتباط کشورهای حوزه CIS با آب‌های آزاد، فوق‌العاده است و ایران می‌تواند در مسیر کریدور شمال-جنوب نقش بسیار مهمی ایفا کند اما باید با هم افزایی و هماهنگی بین شقوق مختلف حمل و نقل که از موضوعات بسیار مهم برای وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران است در این مسیر گام برداریم و باید کاری کنیم که نرخ تمام شده حمل بار از مسیر ایران با مسیرهای پیرامونی حاشیه دریای خزر، رقابتی شودد.

رسولی همچنین در خصوص استان گیلان نیز، خاطرنشان کرد: در استان گیلان از بنادر بسیار خوب و مجهز برخوردار هستیم که به رغم کاهش تراز آب دریای خزر، مشکل جدی برای تردد کشتی ندارند و در دیگر بنادری که با مشکل لایروبی مواجه هستند، تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته‌ایم تا عمق آب در سطحی که شناورها و کشتی‌های تجاری می‌توانند پهلوگیری کنند، فراهم شود.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...