رویداد «خیابان استارت‌آپی» معرفی شد

رویداد «خیابان استارت‌آپی» معرفی شد

نشست خبری رویداد خیابان استارت‌آپی (Startup Avenue) توسط اتاق بازرگانی مشترک ایران و اتریش با همکاری اتاق بازرگانی تهران برگزار شد و در آن شرایط حضور و رقابت در این رویداد مهم که مسیر پرورش ایده‌های استارت‌آپی، آموزش ایده‌پردازان و مجریان و جذب سرمایه‌گذار است، اعلام شد.

به گزارش صنعت‌صنف، برگزارکنندگان رویداد خیابان استارت‌آپی با حضور در جمع خبرنگاران حوزه فناوری در خانه کار و دیدار کارمان، مختصات این رویداد را تشریح کرده و به پرسش‌های اصحاب رسانه پاسخ دادند. این نشست خبری با حضور نریمان صدری، نایب‌رئیس اتاق ایران و اتریش مریم نجفی، مدیرعامل فینووا و شهرام شکوری، عضو هیأت رئیسه کارایا برگزار شد و در آن مشخص شد که فعالان حوزه استارت‌آپی برای حضور در این رویداد بزرگ چه مراحلی را باید طی کنند.

خیابان استارت‌آپی رویدادی است که توسط دانشگاه اقتصاد و کسب‌وکار وین (vienna university of  economics and business)  برگزار می‌شود و بازاری برای جذب سرمایه توسط ایده‌های استارت‌آپی است که راهی برای حل مسائل آینده و ایجاد کسب‌وکارهای سودده دارند، ایده‌هایی که توسط سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بزرگ حاضر در این رویداد شناسایی شده و برای پیاده‌سازی و اجرا مهیا می‌شوند.

در این نشست، ابتدا نایب‌رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و اتریش با اشاره به تفاهم‌نامه این اتاق با دانشگاه اقتصاد و کسب‌وکار وین، از تلاش بخش خصوصی برای ایجاد بسترهای متفاوت تعاملی با دنیای کسب‌وکار بین‌المللی خبر داد. نریمان صدری گفت: رویداد خیابان استارت‌آپی که توسط دانشگاه وین برگزار می‌شود، ترکیبی از دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی کاربردی و ارائه برای سرمایه‌گذاران است و در واقع مسیر سفر یک ایده از خلق تا اجرا و راه‌اندازی یک کسب‌وکار را در بر می‌گیرد.

به گفته صدری، این رویداد که به همت اتاق مشترک ایران و اتریش و با حمایت اتاق بازرگانی تهران، شرایط حضور تیم‌های ایرانی نیز در آن فراهم شده است، فرصت بزرگی برای ایده‌های استارت‌آپی در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

مریم نجفی، مدیرعامل فینووا، نیز در این نشست خبری با تاکید بر این که مخاطب این رویداد دانشجویان هستند، اعلام کرد که سایت مخصوص ثبت ایده‌ها برای حضور در این رویداد به آدرس startupavenue.ir راه‌اندزای شده و افراد و تیم‌هایی که ایده‌ای برای حضور و رقابت در این رویداد دارند می‌توانند تا 30 بهمن‌ماه با مراجعه به این سایت ایده خود را ثبت کنند.

به گفته او ایده‌های در ابتدا توسط یک تیم داوری غربالگری می‌شود و شرایطی مانند این که حداقل یک نفر از تیم ایده‌پرداز باید دانشجو باشد، برای ثبت‌نام وجود دارد. درنهایت پس از غربالگری اولیه، ایده‌هایی که برای رقابت در رویداد داخلی انتخاب شده‌اند، روز 18 اسفندماه ارائه می‌شوند. در این رویداد داخلی، که با حضور تیم داوری و نماینده دانشگاه اقتصاد و کسب‌وکار وین برگزار می‌شود، تیم‌های شرکت‌کننده باید ایده خود را در زمان معین شده ارائه کنند. ضمن این که با توجه به این که رویداد اصلی به زبان انگلیسی برگزار می‌شود، ارائه‌ها نیز باید به همین زبان باشد.

مریم نجفی توضیح داد که در نهایت هیات داوران براساس معیارهایی چون مساله‌محور بودن، آینده‌نگر بودن و نحوه ارائه، 10 ایده استارت‌آپی را انتخاب و به دانشگاه اقتصاد و کسب‌وکار وین معرفی می‌کنند تا در دوره دو ماهه این دانشگاه که به صورت مجازی در فروردین ماه 1401 برگزار می‌شود، شرکت کنند.

در رویداد اصلی که در دانشگاه وین برگزار می‌شود، تیم‌های برگزیده و منتخب از آموزش‌های لازم توسط مدرسان بین‌المللی بهره می‌گیرند و درنهایت نیز ایده خود را در جمع بزرگی از شرکت‌ها حوزه فناوری، اسپانسرهای این رویداد، استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌گذاران ارائه می‌کنند تا بتوانند برای پیاده‌سازی و اجرای آن، سرمایه جذب کنند.

شهرام شکوری، عضو هیأت رئیسه کارایا، هم در این نشست با تاکید بر مشکلات کسب‌وکارهای ایرانی برای تعامل با دنیای خارج به دلیل تحریم‌ها، این رویداد را فرصت بزرگی برای دانشجویان دانست که بتوانند ایده‌های خود را مطرح کرده و برای اجرا آن جذب سرمایه‌ داشته باشند.

او نکته مهم درباره ایده‌ها را مساله‌محور بودن و آینده‌نگر آنها دانست که باید بتوانند راه‌حلی بهینه و کم‌هزینه برای حل یک مساله در سطح جهانی را فراهم کنند. شکوری گفت: نحوه ارائه ایده‌ها نیز بسیار مهم است و نشان می‌دهد که تیم ایده‌پرداز چه اندازه نسبت به مساله‌ای که مطرح می‌کند شناخت دارد و روی آن مطالعه کرده است.

او تاکید کرد که ایده استارت‌آپی با توجه به این که بین سه تا پنج سال زمان برای اجرایی شدن لازم دارد، باید ایده‌ای برای حل مسائل آینده باشد، نه مساله‌های امروز.

در پایان این نشست خبری تاکید شد که رویداد مهم خیابان استارت‌آپی که سالانه توسط دانشگاه اقتصاد و کسب‌وکار وین برگزار می‌شود و مقدمه‌ای برای رویداد خیابان کارآفرینی است، به یک بازار رقابتی بزرگ برای ارائه ایده‌ها و سرمایه‌گذاری روی آنها در اتحادیه اروپا تبدیل شده و حضور در آن برای تیم‌های دانشجویی کشور ما یک فرصت بزرگ به حساب می‌آید.

تیم‌های دانشجویی (یا تیم‌هایی که حداقل یک نفر از آنها دانشجو است) می‌توانند تا پایان بهمن ماه به سایت startupavenue.ir  مراجعه کرده و ایده خود را برای حضور در این رقابت مهم و بهره‌برداری از این فرصت بزرگ ثبت کنند.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...