بودجه 1401 اتاق تهران تصویب شد

بودجه 1401 اتاق تهران تصویب شد

اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران در سی‌ودومین نشست خود با ارزیابی و بررسی بودجه پیش‌بینی‌شده 1401 آن را به تصویب رساندند. 
به گزارش صنعت‌صنف، در آخرین نشست سال 1400 اتاق تهران، مسائل مختلفی مانند شاخص‌های کلان اقتصاد کشور، تبعات جنگ روسیه و اوکراین و مساله مهم امنیت غذایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 
در ادامه این نشست، رئیس اتاق تهران از همه اعضای هیات نمایندگان که در طول یک سال گذشته با حضور در نشست‌ها، جلسات کمیسیون‌های تخصصی، همایش‌ها و ... تلاش زیادی برای ارتقا جایگاه اتاق تهران داشتند تشکر کرد.
مسعود خوانساری افزود: اتاق تهران در ارزیابی صورت گرفته بین اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کل کشور، با کسب 90 امتیاز رتبه اول کسب کرد و یک فاصله 20 امتیازی نسبت به دیگر اتاق‌ها در این ارزیابی داشت. این موفقیت حاصل زحمات همه پرسنل و مدیران و دبیرکل اتاق است.
خوانساری همچنین از تلاش و همراهی خبرنگاران و اصحاب رسانه با اتاق تهران در طول یک سال گذشته تشکر کرد.
خوانساری افزود: اتاق تهران همچنین در سال 1400 موفقیت‌های بسیار خوبی هم در نهادهای بین‌المللی مانند نهادهای مرتبط با سازمان ملل به دست آورد و توانست سه کرسی در این سازمان‌های مهم مرتبط با مسائل اقتصادی و تجاری به خود اختصاص دهد. علاوه بر این در بحث توسعه خدمات بیمارستان بازرگانان، مدرسه کسب‌وکار، موسسه آموزش، مرکز داوری، مرکز نوآوری و ... هم خوشبختانه اقدامات اتاق با توفیق چشمگیری همراه بود.
وی از معرفی نشدن نمایندگان دولت برای حضور در ترکیب هیات نمایندگان اتاق تهران انتقاد کرد و گفت: باعث تاسف است که پس از گذشت 8 ماه از شروع به کار دولت هنوز نمایندگان دولت به طور کامل به اتاق تهران معرفی نشده‌اند. طبق قانون 20 نفر از اعضای هیئت نمایندگان اتاق تهران را نمایندگان دولت تشکیل می‌دهند اما هنوز این نمایندگان از سوی دولت معرفی نشده‌اند.
رئیس اتاق تهران در ادامه به بررسی مباحث اقتصادی کشور پرداخت و گفت: حجم تجارت خارجی کشور در 11 ماه گذشته 90 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال گذشته 38 درصد رشد داشته است. طبق این آمار هم صادرات و هم واردات در ماه‌های گذشته رشد کرده است. هم‌چنین حجم ترانزیت کالا در مسیر ایران به 12 میلیون تن رسیده که نسبت به سال قبل 70 درصد رشد داشته است. 
خوانساری در ادامه به آخرین گزارش تورم در کشور هم اشاره کرد و گفت: تورم منتهی به بهمن 1400 با یک درصد کاهش به 41.4 درصد رسیده است.
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به اثرات اقتصادی جنگ روسیه و اوکراین پرداخت و گفت: در کنار این تحولات که به آنها اشاره کردم، هفته گذشته شاهد بروز درگیری و جنگ بین روسیه و اوکراین بودیم که اثرات بسیار زیادی در اقتصاد جهان داشته و خواهد داشت. تاکنون قیمت نفت، گاز، انرژی، فلزات، گندم، ذرت، روغن آفتابگردان و هزینه‌های حمل‌و‌نقل و بیمه نوسان کرده و افزایش یافته است.
او گفت: صادرات کالایی (بدون نفت خام) ایران به کشور روسیه در 11 ماهه گذشته 539 میلیون دلار و صادرات به اوکراین 67 میلیون دلار بوده است. در مقابل واردات ما از روسیه یک میلیارد و 45 میلیون دلار و از اوکراین حدود 112 میلیون دلار طی همین بازه زمانی بوده است. به طور طبیعی باتوجه به تحولات اخیر و محدودیت‌هایی که بر اثر جنگ برای تجارت با این دو کشور به وجود می‌آید، باید به فکر جایگزینی برای واردات و صادرات از این دو کشور باشیم.
خوانساری ادامه داد: این دو کشور حدود 29 درصد از صادرات گندم، 19 درصد از صادرات ذرت و 80 درصد صادرات روغن آفتابگردان جهان را به خود اختصاص داده‌اند. 
رئیس اتاق تهران با اشاره به این که میزان صادرات کل روسیه 425 میلیارد دلار است که حدود 275 میلیارد دلار آن به صادرات نفت و گاز اختصاص دارد، گفت: به طور طبیعی جنگ کنونی هم روی اقتصاد روسیه اثر می‌گذارد و هم اقتصاد جهانی را متاثر خواهد کرد تا جایی که اثرات شدید آن را روی قیمت جهانی نفت، بنزین و گاز را هم اکنون می‌بینیم و قیمت نفت تا این لحظه به بیش از 120 دلار در هر بشکه رسید.
 

افزایش اعضای اتاق به 27 هزار نفر
در ادامه این نشست، دبیرکل اتاق تهران در توضیحاتی، گزارش عملکرد بودجه سال 1400 و پیش‌بینی و پیشنهاد بودجه 1401 اتاق تهران را ارائه کرد. بهمن عشقی با این توضیح که در واپسین سال قرن 14 خورشیدی، اتاق تهران آماده تبدیل شدن به اتاقی مدرن در قرن 15 است، افزود: هیات نمایندگان و هیات رئیسه دوره هشتم و نهم اتاق تهران در حالی مسئولیت نهاد نمایندگی بخش‌ خصوصی در پایتخت را برعهده گرفتند که طی سال 1393، تعداد اعضا اتاق تهران 14 هزار و 65 عضو حقیقی و حقوقی بود و امروز و در پایان سال 1400 این تعداد به بیش از 27 هزار عضو رسیده است. در ادامه سی‌و‌یکمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران، از وب‌سایت جدید اتاق تهران رونمایی شد. 
سپس محمدرضا بهزادیان به‌عنوان نخستین سخنران پیش از دستور این جلسه، در سخنانی یکی از معضلات دخیل در بروز وضعیت اقتصادی کشور را، توقف یا اجرای بد طرح‌های مصوب طی سال‌های اخیر عنوان کرد که به گفته وی، نتیجه آن، تقویت اقتصاد دولت‌گرا در کشور و رشد تورم و اتخاذ تصمیمات نادرست در اقتصاد بوده‌ است.
بهزادیان افزود: طرح پلکانی افزایش قیمت‌ها ازجمله نرخ حامل‌های انرژی در مجلس هفتم به تصویب رسید اما به مرحله اجرا درنیامد و این در حالی است که طرح سهمیه‌بندی بنزین نیز نیمه‌تمام رها شد و با توقف اجرای طرح تحول اقتصادی که در سال 1389 به تصویب رسید نیز، انتظارات برای ورود ایران به دایره کشورهای دارای اقتصاد آزاد و پیوند با جامعه بین‌الملل به سرانجام نرسید.

معرفی سالنامه بازارهای ایران
رونمایی و معرفی سالنامه بازارها و کسب‌و‌کارهای ایران که با هدف پیش‌بینی شاخص‌های اقتصادی سال آینده و بر مبنای مهم‌ترین متغیرهای اقتصادی سال 1401 بر اساس سناریوهای محتمل ازجمله توافق در مذاکرات به نگارش درآمده، موضوع دیگری بود که در آخرین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران در سال جاری به آن پرداخته شد.
علی مروی، رئیس اندیشکده کسب‌و‌کار در پژوهشکده سیاستگذاری شریف با اینکه این سالنامه طی همکاری اندیشکده کسب‌و‌کار شریف و اتاق تهران تدوین و هم‌اکنون در اختیار شرکت‌ها و علاقمندان قرار دارد، یادآور شد که شاخص‌ها و متغیرهای اقتصادی در این سالنامه، به طور فصلی مورد بازبینی متخصصان اقتصادی قرار می‌گیرد تا تصویر واقعی از آنچه که پیش روی کسب‌و‌کارها است، به نمایش درآید.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...