مرداد گرانترین ماه اقلام خوراکی در ایران

مرداد گرانترین ماه اقلام خوراکی در ایران

مرداد گرانترین ماه اقلام خوراکی در ایران؛ معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران در سی‌وهشتمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران به مرور برخی متغیرها و شاخص‌های اقتصادی منتخب در یک ماه گذشته پرداخت. 

به گزارش ، مریم خزاعی در این نشست ابتدا به وضعیت تورم ایران در مقایسه با برخی کشورها اشاره کرد و گفت: درصد تغییرات شاخص بهای مصرف‌کننده در ماه جولای 2022 نسبت به ماه مشابه سال 2021 ( تیرماه) به گونه‌ای بوده است که تورم ترکیه 25.6 واحددرصد و تورم آرژانتین 17 واحددرصد بالاتر از تورم ایران بوده و تورم کشورهای عمان، عربستان سعودی، قطر و عراق به مراتب کمتر از ایران برآورد شده است.

خزاعی همچنین یادآور شد که در مردادماه، نرخ تغییرات ماهانه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور برای دومین ماه متوالی افت کرده و به رقم 1.96 درصد رسیده است. در عین حال، نرخ تورم ماهانه در این ماه برای خانوارهای روستایی برابر با 1.7 درصد و برای خانوارهای شهری در این ماه نیز برابر با 2 درصد بوده است.

او سپس به گزارش فائو از تورم اقلام خوراکی در کشورها اشاره کرد و گفت: در این گزارش 10 کشور زیمبابوه، لبنان، ونزوئلا، سریلانکا، ترکیه، ایران، آرژانتین، مولداوی، اتیوپی و رواندا به ترتیب به‌عنوان کشورهایی با بالاترین تورم بهای اقلام خوراکی و آشامیدنی در آگوست 2022 معرفی شده‌اند.

خزاعی در ادامه با اشاره به روند شاخص مدیران خرید صنعت ساخت در جهان و ایران گفت: شاخص مدیران خرید صنعتی جهان 0.8 واحد افت کرده و به کمترین رقم در 27 ماه گذشته به‌دلیل کاسته شدن از سرعت رشد تولیدات ضمن رکود سفارشات جدید و افت بیش از انتظار سفارشات صادراتی رسیده است. البته اقتصادهایی چون هند، استرالیا و تایلند وضعیت مناسب‌تری داشته و در مقابل بیشترین افت تولید صنعتی در کشورهای لهستان و تایوان، و همچنین برخی از اقتصادهای مهم جهان ازجمله چین، انگلیس، ایتالیا، کانادا و آلمان به وقوع پیوسته است. در ایران نیز شاهد سومین ماه متوالی افت و کاهش 5.48 واحدی شاخص مدیران خرید صنعتی ایران به‌دلیل افت تولید و سفارشات جدید به ویژه در صنایع شیمیایی، فلزی و کانی غیرفلزی و کاهش شدید موجودی مواد اولیه در بیشتر صنایع به خصوص صنایع نساجی، کانی غیرفلزی و فرآورده‌های نفت و گاز بوده‌ایم.

او همچنین از استمرار رشد مثبت شاخص کل تولید صنعتی شرکت‌های بورسی برای سومین ماه متوالی در مردادماه 1401 نسبت به ماه مشابه سال قبل با نرخ 6.7 درصد خبر داد.

خزاعی تصریح کرد: ارزش صادرات به‌دلیل رشد 26 درصدی میانگین قیمت صادرات در 5 ماه نخست سال 1401 بهبود 21.3 درصدی داشته است. اما توجه به این نکته نیز ضروری است که میانگین قیمت کالای وارداتی در مقایسه با قیمت کالاهای صادراتی3.2 برابر است.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...