فاطمی‌امین یک سامانه ‌هم راه‌اندازی نکرد

فاطمی‌امین یک سامانه ‌هم راه‌اندازی نکرد

فاطمی‌امین یک سامانه ‌هم راه‌اندازی نکرد؛ جلسه استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت روز سه‌شنبه 10 آبان 1401 برگزار شد و موافقان و مخالفان به بیان مطالب خود در این‌باره پرداختند. 

به گزارش پایگاه خبری صنعت‌صنف، به‌دلیل اهمیت موضوع استیضاح وزیر صمت، تلاش کرده تا به بازخوانی اظهارات موافقان و مخالفان این موضوع بپردازد و برای این منظور مهمترین بیانات هریک از نمایندگان موافق و مخالف برای اطلاع مخاطبان آورده شده است.

بر این اساس لطف‌الله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به‌عنوان موافق استیضاح فاطمی‌امین این‌گونه اظهار داشت:

- همکاری بین مجلس و دولت پذیرش افعال دولت نیست بلکه این همکاری جهت حل مسأله و اصلاح امور است؛ استیضاح محاکمه نیست و بنده قاضی نیستم و آقای فاطمی‌امین متهم نیست.

- آقای فاطمی‌امین از 8 ماه پیش از استیضاح خود جلوگیری می‌کند که در تاریخ جمهوری اسلامی سابقه ندارد که یک وزیر 2 بار به کمیسیون بیاید و رأی اعتماد نگیرد. این چه مدل رفتاری است؟

- مردم صاحبان طرح هستند و وقتی فردی مسئولیتی می‌پذیرد باید پاسخگو باشد. ما نمایندگان مردم هستیم تا حق مردم را از دولت‌ها بگیریم.

- تا می‌خواهیم کاری انجام بدهیم مطرح می‌کنند که کشور در شرایط بحرانی است. کشور ما 40 سال است که در شرایط بحرانی است و دشمن داریم، اتفاقا دشمن اجازه نمی‌دهد که ما جراحی کنیم، زمانی که مدیر ضعیف بر مسند بنشیند همانی است که دشمن می‌خواهد.

- آیا منظور از نفوذ فقط خریدن آدم‌ها است؟ باید پاسخ داد که این اسم قدیمی نفوذ است. نفوذ اکنون یعنی وزیر ناکارآمد، مدیر و وکیل ناکارآمد.

- کشور ما 13 درصد به صورت میانگین مصرف سوخت دارد در حالیکه این عدد در دنیا 4 درصد است و در خودروهای هیبریدی حدود یک و نیم تا 2 درصد. حال اگر این 13 درصد را به 6 درصد کاهش دهیم حدود 50 میلیون لیتر صرفه‌جویی سوخت انجام می‌شود و می‌توان حدود یک و نیم میلیون دستگاه خودروی رایگان برای مردم تامین کرد.

- قیمت آهن از فروردین تا مهر امسال حدود 19 درصد رشد داشته، بهای سیمان 84 درصد رشد داشته. امروز مطرح می‌کنند قیمت سیمان از 100 هزار تومان به 50 هزار تومان کاهش یافته و ادعا می‌کنند که آن را ارزان کرده‌اند که باید در برابر این ادعا بگویم 10 درصد سود کارخانه را اکنون 35 درصد کردید.

- آقای فاطمی‌امین وعده‌ها و قول‌های بسیار می‌دهد؛ 10 ماه پیش مجوز 39 شهرک صنعتی را داد که موضوع عجیبی است از این تعداد مجوزها 6 شهرک مربوط به یک استان، 5 شهرک مربوط به استانی دیگر و 4 شهرک برای استانی دیگر است.

- قیمت اقلام بهداشتی حدود 50 تا 70 درصد و پوشک حدود 50 درصد گران شده است.

- قیمت فولاد در ابتدای 1400 حدود 8 هزار تومان بود که در اردیبهشت به 20 هزار تومان رسید، اکنون مطرح می‌کنند که بهای این کالا به 15 هزار تومان رسیده بنابراین ارزانی شده که این موضوع عجیب است. قیمت فولاد در دنیا ۳۵ درصد کاهش داشت اما در ایران تنها ۲۶ درصد ارزان شد.

- استیضاح وزیر صمت باید 3 ماه پیش اعلام وصول می‌شدآقای رئیس جمهور 2 ماه فرصت گرفت تا وزارتخانه را به 2 وزارتخانه تقسیم کند اما نشد. آقای رئیس جمهور نیز پیش از استیضاح ما وزیر خود را استیضاح کرده، او فهمیده که وزیرش نمی‌تواند اداره کند.

- ما از فاطمی‌امین خواستیم سامانه‌ها را راه بیندازد اما ایشان حتی یک سامانه را نیز نتوانسته راه‌اندازی کند و سامانه فروش خودرو نیز نابسامان شد و سامانه بهین‌یاب نیز یک و نیم ماه است که خراب شده و مردم نمی‌دانند به کجا مراجعه کنند. ایشان در حوزه تخصصی خود نیز نتوانست کار کند.

- ما هفتمین رتبه از نظر دارا بودن مس هستیم اما براساس آمارهای ارائه شده در حوزه معدن، فلزات ما تنها 15 درصد کار می‌کند؛ تولید یک تن مس حدود 2 هزار و 500 دلار هزینه دارد اما 10 هزار دلار در نوبت خرید هستند یعنی 350 درصد سود.

بنابر اعلام خانه ملت، طبق بند 1 ماده هشت آیین‌نامه و مواد 224 و 225 حداکثر زمان برای استیضاح وزیر پنج ساعت است که دو ساعت آن به استیضاح‌کننده‌ها و سه ساعت آن به وزیر تعلق دارد.

براساس برنامه‌‌ریزی انجام شده به مدت یک ساعت و نیم استیضاح‌کنندگان مطالب خود را مطرح کردند و از آنجا که رئیس جمهور در جلسه حضور نداشت سپس وزیر یک ساعت و نیم مطالب خود را مطرح کرد. سپس به مدت 30 دقیقه دو نفر از استیضاح‌کنندگان مطالب خود را بیان کرده و درنهایت دوباره وزیر 30 دقیقه فرصت داشت از خود دفاع کند.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...