آمایش سرزمینی بدون اقتصاد دریا ممکن نیست

آمایش سرزمینی بدون اقتصاد دریا ممکن نیست

آمایش سرزمینی بدون اقتصاد دریا ممکن نیست؛ رئیس جمهوری اسلامی ایران با ارسال پیامی به «نخستین همایش ملی آمایش سرزمین با تاکید بر دریا، سواحل و بنادر» بر توسعه سواحل مکران و شکوفاسازی این گنج پنهان ایران زمین تاکید کرد.

به گزارش ، سیدابراهیم رئیسی در این پیام به وسعت جمهوری اسلامی ایران اشاره و اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن حدود ۵۷۸۹ کیلومتر نوار ساحلی در جنوب و شمال، کشوری با ظرفیت‌های استثنائی دریایی محسوب می‌شود.

رییسی افزود: قرار گرفتن ایران در موقعیت میانه منطقه خلیج فارس، آسیای جنوبی، آسیای مرکزی، قفقاز و دسترسی همزمان به شرق آسیا و کشور‌های اقیانوسیه از طریق اقیانوس هند از سویی و کشور‌های اروپایی از طریق برخی کشور‌های حوزه دریای خزر از سوی دیگر، ظرفیت نقش‌آفرینی ویژه‌ای در معادلات اقتصادی، سیاسی و امنیتی جهانی به ما عطا کرده است.

در این پیام که از سوی حسن کامران، رئیس انجمن ملی جغرافیایی قرائت شد، رئیس جمهور به این نکته تاکید کرد: هر‌چند اکنون با تلاش محققان ایرانی، سند ملی آمایش سرزمینی ایران در دسترس قرار گرفته و در تدوین برنامه هفتم توسعه مورد استفاده قرار خواهد گرفت، اما استفاده از ظرفیت ژئوپلتیک ایران برای فعال‌سازی دیگر ظرفیت‌های ملی و همچنین دسترسی به ظرفیت‌های دیگر قلمرو‌های ژئواستراتژیک و ژئوپلتیک دنیا، نیازمند تحول در رویکرد‌های کلان برنامه‌ریزی ملی به‌خصوص در حوزه برنامه‌ریزی سرزمینی و تجدیدنظر‌های اساسی و هوشمندانه در آمایش سرزمینی کشور است.

رئیسی گفت: این امر بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌های اقتصاد دریا ممکن نیست. این در حالی است که همایش ملی آمایش دریا، سواحل و بنادر می‌تواند در ایجاد بستر‌های نظری و راهکار‌های عملی تحقق آرمان‌های سند آمایش ملی و عنداللزوم بازبینی و بازنگری در اجزای آن باتوجه به اقتضائات توسعه دریامحور مؤثر و مفید واقع شود.

بنابر اعلام مانا، به‌گفته رئیس جمهور، اگر ملت ما بخواهد تمدن بزرگ دریایی ایران را به عنوان مقدمه و مکمل تمدن نوین اسلامی برای نسل‌های آینده خود رقم بزند، عمق و ژرفای گزاره‌های سند آمایش سرزمینی به‌خصوص درباره آمایش مناطق ساحلی نباید به ایجاد سازه‌های بندری و امکانات ارتباطات دریایی خلاصه شود بلکه نیازمند تکاملی در خور شأن سوق‌الجیشی و موقعیت ایران در دهه‌های آینده خواهد بود.

رئیسی با بیان اینکه در نخستین گام ظرفیت‌های ژئواکونومیک در دو محور شرقی و سواحل جنوبی در حوزه‌های اقتصادی مانند ترانزیت، حمل‌و‌نقل بازرگانی در اولویت قرار دارد، تصریح کرد: در گام دوم نیز بازآمایی صنعتی و سکونت‌گاهی کشور در طول سواحل جنوب، از خرمشهر تا گوادر، از جزیره قمر در خورموسی تا جزیره بوموسی و لارک و هرمز، به‌خصوص با محوریت صنایع دریایی، صنایع آب‌بر همچون پتروشیمی، شیلات و کشاورزی دانش‌بنیان و همچنین گردشگری دریایی مورد انتظار است.

رئیس جمهور تاکید کرد: بدیهی است توسعه سواحل مکران و شکوفاسازی این گنج پنهان ایران زمین، به نحوی که نه تنها کرانه‌های ساحلی بلکه همه ظرفیت‌های فلات قاره، ظرفیت‌های پس‌کرانه و امکان ارتباطات اقتصادی، صنعتی، تجاری و اجتماعی با مناطق ساحلی همجوار و بنادر مهم بین‌المللی را فعال سازد، اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...