تحمیل وظایف دستگاه‌ها به اتحادیه‌ها

تحمیل وظایف دستگاه‌ها به اتحادیه‌ها

تحمیل وظایف دستگاه‌ها به اتحادیه‌ها؛ بررسی‌ها نشان داد که دستگاه‌ها جمع‌آوری اطلاعاتی که نیاز داشتند را به اصناف تحمیل کرده بودند، بنابراین در گام اول این کارتابل‌ها را رسیدگی کردیم تا توانستیم سامانه «نوین اصناف» را طراحی کنیم.

به گزارش ، مدیر سامانه نوین اصناف در مراسم رونمایی از این سامانه با بیان این مطلب اظهار داشت: سامانه نوین اصناف محصولی درون‌زا و حاصل تلاش کل خانواده نظام صنفی است و در فرایند تحلیل و طراحی سامانه، بسیاری از کارشناسان اتاق‌های اصناف شهرستان‌ها با ما همکاری کرده‌اند.

حسین میرزایی افزود: جلسات، نامه‌ها، تیکت‌ها و ... همگی به ما کمک کرد تا بند به بند این سامانه با کمک اصناف توسعه داده شود.

وی ادامه داد: در اصناف با اعداد بزرگ روبه‌رو هستیم؛ یعنی اگر در جایی خطایی برای یکهزار کاربر اتفاق افتد می‌توان آن را به‌راحتی رفع کرد اما درباره اصناف دقت باید بالا باشد. به طوری که در طول یک ماه حدود 65 تا 70 هزار صدور و تمدید پروانه کسب انجام می‌شود.

میرزایی تصریح کرد: سامانه پیشین اگرچه حدود یک دهه توانست خدمات خوبی را ارائه دهد اما مدتی بود کارایی لازم را نداشت به طوری که نارضایتی‌هایی را برای اصناف ایجاد کرده بود و با مراجعه حضوری حدود ۲۰۰ نفر به‌طور روزانه روبه‌رو بودیم در حالیکه بیشتر مشکلات ایشان درباره استعلامات دیگر دستگاه‌ها بود.

مدیر سامانه نوین اصناف خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان داد که دستگاه‌ها جمع‌آوری اطلاعاتی که نیاز داشتند را به اصناف تحمیل کرده بودند. یعنی اگر وزارت بهداشت نیاز به جمع‌آوری گروه خونی افراد داشت این را به اصناف سپرده بود. اماکن برای کار نظارتی و وزارت نیرو برای مدیریت انرژی و ... صدور پروانه کسب را مستلزم به یک تعداد استعلامات کرده بودند. بنابراین باید دانست که اگر پیوستن اصناف به درگاه ملی مجوزها با مشکلاتی روبه‌رو بوده است به‌دلیل استعلاماتی بود که دیگر دستگاه‌ها از اصناف می‌خواستند. پس در گام اول این کارتابل‌ها را در حوزه‌های مالیات، پست و ... رسیدگی کردیم تا پروژه به آرامشی رسید و توانستیم هم زمان سامانه «نوین اصناف» را طراحی کنیم.

میرزایی اضافه کرد: یکی از مشکلات سامانه قبل ثبت ۷۰۰ هزار شماره تلفن همراه نادرست بود که با راه‌اندازی سامانه نوین اصناف دیگر امکان ثبت شماره تلفن نادرست وجود ندارد. همچنین در نوین اصناف، بیش از ۳۰ فیلد اطلاعاتی غیرضروری طی جلسات مختلف با این سازمان‌ها از فرایند صدور پروانه کسب اصناف حذف شد.

بنابر اعلام پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، وی یادآور شد: در طراحی سامانه نوین اصناف ابتدا به قانون نظام صنفی مراجعه شد تا وظایف اتحادیه‌ها، اتاق‌ها، فرایند انتخابات، مراحل صدور پروانه‌های کسب و ... مورد مطالعه دقیق قرار گیرد و سپس بند به بند این قانون را تبدیل به قاعده‌های موجود در سیستم کردیم تا هر بند از قانون توسط سیستم بررسی شود. این کار بسیار بزرگی بود.

میرزایی تصریح کرد: ۶۰ درصد مجوزهایی که قرار است از سوی درگاه ملی مجوزهای کشور صادر شود مربوط به اصناف است. اصناف نه تنها در اتصال به این درگاه نخستین نهاد بود، بلکه در صدور هم اول بود و اگر همکاری بیشتری از سوی درگاه برای شناخت فرایند صورت می‌گرفت این وقفه دو ماهه اتفاق نمی‌افتاد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...