نیکبخت خوشبخت شد

نیکبخت خوشبخت شد

نیکبخت خوشبخت شد؛ محمدعلی نیکبخت در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با 198 رأی موافق از اهالی بهارستان به‌عنوان دومین وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم انتخاب شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت‌صنف، در جلسه علنی امروز سه‌شنبه 30 خردادماه 1402 مجلس شورای اسلامی، صلاحیت و برنامه‌های محمدعلی نیکبخت، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت سیزدهم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

درنهایت نمایندگان مجلس با 198 رأی موافق، 40 رأی مخالف، 10 رأی ممتنع و بدون رأی باطله از مجموع  248 نماینده حاضر در صحن علنی، تصدی وزارتخانه جهاد کشاورزی را به نیکبخت سپردند.

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس پس از اعلام آرای نمایندگان به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: مجلس به نیکبخت به‌عنوان وزیر جهاد کشاورزی رأی اعتماد داد، برای ایشان آرزوی موفقیت دارم، انشالله خداوند توفیق بدهد و ایشان نیز مجاهدانه تلاش کند که تعهدات و برنامه‌های ارائه شده تحقق یابد. مجلس وظیفه خود می‌داند که این پیگیری را در اجرای تحقق برنامه و حمایت برای تحقق آن را انجام دهد.

نیکبخت کاردرست است

در همین باره رییس هیأت مدیره اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی تولید روستایی ایران در گفت‌وگو با با دفاع از حضور محمدعلی نیکبخت در مقام وزیر جهاد کشاورزی به صنعت‌صنف گفت: وزیر جدید جهاد کشاورزی، انسانی سالم و کاردرست است.

بهروز کریمی با بیان اینکه نیکبخت، کشاورز را درک می‌کند، افزود: از آنجا که وزیر جهاد کشاورزی فردی مجرب و آزموده در بخش کشاورزی است و همه بخش‌های کشاورزی را از نزدیک دیده و کارکرده و با آن آشنایی نزدیکی دارد درنتیجه پیگیر چالش‌های این بخش مهم و کمک حال کشاورزان است.

کریمی در پاسخ به این پرسش که سرنوشت تامین و توزیع کود شیمیایی اوره به کجا رسید، تصریح کرد که پس از دو سال همچنان چرخه خرید و توزیع کود در انحصار معاونت امور زراعت وزارت جهادکشاورزی است که وی با حذف اتحادیه‌های تعاونی کشاورزی توانست این چرخه را به انحصار خود درآورد.

گفتنی است معاونت امور زراعت وزارت جهادکشاورزی از اسفندماه 1400 و در اقدامی عجیب تشکل‌های بخش خصوصی و اتحادیه‌هایی را که بیش از 10 سال است به‌طور مستقیم و براساس تکالیف قانونی خویش و سهمیه در اختیار، اقدام به خرید کود از پتروشیمی‌ها کرده و آن را بی‌واسطه به دست کشاورز می‌رساندند، از این چرخه حذف کرد و سهمیه قانونی آنها را نیز به انحصار خود درآورد.

اگرچه رؤسای این اتحادیه‌ها شامل مدیرعامل اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی تولید روستایی ایران، مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران و مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی باغبانی ایران در اعتراض به این اقدام به تاریخ 23 اسفندماه 1400 خطاب به سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر وقت جهادکشاورزی نامه‌‌ای نوشتند اما تاکنون هیچگونه پاسخ شفاهی، کتبی و عملی به این نامه داده نشد.

رییس هیأت مدیره اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی تولید روستایی ایران امیدوار است با قرار گرفتن نیکبخت در رأس هرم وزارت جهاد کشاورزی این انحصار شکسته شده و حق تعاونی‌های روستایی به دستان وزیر به آنها بازگردانده شود و 1500 تعاونی و بالغ‌بر 10 هزار نفر عضوی که از این چرخه منتفع می‌شدند به حق خویش برسند.

برنامه‌های پیشنهادی نیکبخت چیست؟

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی برنامه‌های خود را با 4 جهت‌گیری اصلی تشریح کرد و با بیان برنامه‌های خود و تأکید بر اینکه برای خودکفایی در تولید محصولات اساسی برنامه دارد، تصریح کرد که تولید تصادفی و بی‌برنامه نمی‌تواند ضامن امنیت غذایی پایدار باشد.

خلاصه‌ای از اظهارت نیکبخت در مجلس به شرح زیر است: 

1. جدیت و تلاش در ادامه اجرای تکالیف قانونی و اسناد بالادستی

2. رفع عوامل محدودکننده تولید پایدار و بهره‌ور با تأکید بر سه اصل مهم یعنی خودکفایی در محصولات اساسی، حفظ سرمایه‌های انسانی از طریق رعایت کرامت و ارتقاء سطح معیشت بهره‌برداران و حفظ منابع پایه

3. توسعه متوازن همه اجزای زنجیره ارزش با تأکید بر تکمیل زنجیره‌های ارزشی ملی، استانی و منطقه‌ای، نقش‌آفرینی مشارکت‌های مردمی در سرمایه‌گذاری در توسعه زنجیره‌های ارزش، کاهش نوسانات تولید و بازار از طریق اجرای سیاست‌های حمایتی مناسب، کاهش تلفات و ضایعات محصولات کشاورزی، به حداقل‌رسانی خام‌فروشی محصولات کشاورزی

4. ریل‌گذاری برای تأمین امنیت غذایی مردم‌نهاد، کشاورزی دانش‌بنیان و رشد تولید

5. در 6 سال اخیر، درصد خودکفایی برای گندم 25 درصد، برنج 22 درصد، شکر 54 درصد و جو 31 درصد و در روغن و ذرت دانه‌‌ای کمتر از 10 درصد است. خلأ عملکرد گندم در آبی و دیم به ترتیب 5 و 1.5 تن است، این یعنی امکان دستیابی به 16 میلیون تن گندم وجود دارد. در جو خلأ عملکرد آبی و دیم، 4 و 2 تن است، این یعنی امکان دسترسی به 5 میلیون تن جو و خودکفایی و توسعه دامپروری وجود دارد.

6. قول می‌دهم با بهره‌گیری از همه امکانات بخش‌های دولتی و با محوریت بخش خصوصی و تشکل‌ها و برنامه‌ای دقیق نظام تأمین و توزیع نهاده‌ها را ساماندهی کنم.
7. با رانت و به ویژه انحصاری شدن مواد اولیه تولید مبارزه خواهم کرد.

8. نظام جامع جمع‌آوری داده، پردازش و انتشار اطلاعات، آمار و توسعه رصدخانه های کشاورزی ایران به‌عنوان یک ابزار هوشمند درجهت پایش بخش کشاورزی نیازمند بازنگری جدی است.

9. امروزه در حالی که نرخ خاکسازی در کشور نیم تن در هکتار برآورد می‌شود شاهد افزایش شدید 5 تا 16 تن و تخلیه مواد غذایی هستیم.

10. طرح تنفس جنگل‌های شمال، سرعت‌بخشی به حدنگاری، طرح صیانت از جنگل‌های زاگرس، جنوب و مناطق مرکزی ایران و مدیریت پایدار و مردم‌محور به دلیل معیشت حدود یک میلیون نفر به ویژه عشایر و نقش کلیدی آنها در حفاظت از آب و جلوگیری از ورود سیل به مناطق و تولید گوشت قرمز

11. راه‌اندازی شهرک‌های نوآوری بذر

12. راه‌اندازی نهضت تولید، خوراک دام و پسماندها

13. ایجاد شرکت‌های حرفه‌ای خدمات کشاورزی

14. قول می‌دهم با جریان‌های فساد به شدت مبارزه کنم.


 

در این‌باره بیشتر بخوانید:

معاونت زراعت چرخه کود را انحصاری کرد

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...