کانون صرافان انحلال را نپذیرفت

کانون صرافان انحلال را نپذیرفت

کانون صرافان انحلال را نپذیرفت؛ پس از آنکه بانک مرکزی دستور انحلال کانون صرافان ایرانیان را صادر کرد، کانون پاسخ داد که بانک مرکزی وجاهت قانونی برای انجام این کار را ندارد.

به گزارش ، چند روز پیش بانک مرکزی با صدور اطلاعیه‌ای از انحلال کانون صرافان خبر داد و اعلام کرد: «باتوجه به بررسی‌های صورت گرفته درخصوص فعالیت و عملکرد کانون صرافان ایرانیان و انحراف از اهداف، موضوع و وظایف و اختیارات کانون و اساسنامه ثبتی آن، براساس تصمیمات متخذه توسط بانک مرکزی، موافقت‌نامه تأسیس کانون صرافان ایرانیان صادره توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابطال می‌شود.

ازجمله مهمترین تخلفات صورت گرفته می‌توان به استنکاف از دستورات بانک مرکزی و عدم همکاری با این بانک، انحراف از اهداف، وظایف و موضوع فعالیت کانون، به حدنصاب نرسیدن جلسات شورای عالی طی چندین ماه اخیر، سرمایه‌گذاری و تحصیل سهام برخلاف موضوع فعالیت، وظایف و اختیارات کانون و نظایر آن اشاره کرد».

پس از این اعلام، کانون صرافان در پاسخ به اطلاعیه بانک مرکزی مبنی بر انحلال کانون اعلام کرد: «انحلال کانون صرافان در ماده ۲۱ اساسنامه جز اختیارات مجمع عمومی فوق‌العاده بوده و طبیعتاً هرگونه فرآیندی خارج از مسیر قانونی تخلف است و از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد شد. متأسفانه در ادامه اقدامات مزبور و پس از ناامیدی در مسیر قانونی، بانک مرکزی با انتشار اختلافات در فضای رسانه‌ای سعی بر فشار بر صرافان و کانون صرافان دارد و هم‌اندیشی سالیانه یک صنف را برنمی‌تابد، در حالیکه اگر بانک مرکزی بر مبنای قانون حرکت کند نیاز به رسانه‌ای کردن موضوعات نخواهد داشت».

به قوه قضاییه شکایت می‌کنیم

در این میان، دبیرکل کانون صرافان در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره پشت پرده اقدام عجیب بانک مرکزی در انحلال کانون صرافان گفت: سهامداران بازار متشکل ارزی، کانون صرافان، کانون بانک‌های خصوصی و کانون بانک‌های دولتی و فرابورس هستند.

کامران سلطانی‌زاده افزود: در عمل سهامداران این بازار، مردم هستند اما بانک مرکزی نسبت به انحلال دستوری این بازار اقدام و بازار مبادله‌ای را جایگزین کرده است. این در حالی است که تمام سازوکار بازار متشکل ارزی در همان بازار مبادله‌ای برقرار است و از زیرساخت‌های بازار متشکل ارزی بهره می‌برد.

سلطانی‌زاده تصریح کرد: برای اینکه کانون صرافان نتواند حقوق اعضای خود را پیگیری کند، بانک مرکزی گامی به جلو نهاده و با فرار به جلو مجوز کانون صرافان را ابطال کرده است.

او ادامه داد: کانون صرافان در سال ١٣٩٠ ایجاد شده و در این دوره زمانی با چندین رییس کل بانک مرکزی کار کرده است و همواره تلاش این کانون کمک به ثبات و مدیریت بازار ارز بوده است.

وی تاکید کرد: این کانون در نوسانات ارزی نیز بسیار کمک بود اما در هفته‌های اخیر پس از صحبت اعضای کانون درباره سیاست‌های ارزی و انتقاد به برخی سیاست‌ها، این اتفاقات افتاد؛ در حالیکه ما طبق وظیفه ذاتی باید ایرادات را گوشزد کنیم و با پیش‌آگاهی جلوی خسارت را بگیریم.

او گفت: همه اقدامات ما براساس قانون بوده و از طریق قوه قضاییه حتما منافع صرافان را پیگیری می‌کنیم.

سلطانی‌زاده تاکید کرد: از حقوق اعضای کانون صرافان در بازار متشکل ارزی عقب نخواهیم نشست.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...