ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی یزد آغاز شد

ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی یزد آغاز شد

ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی یزد آغاز شد؛ چادرملو، احداث بزرگترین نیروگاه خورشیدی استان یزد به ظرفیت 100 مگاوات را در منطقه خضرآباد شهرستان اشکذر یزد آغاز کرد.

به گزارش ، کلنگ احداث نیروگاه خورشیدی چادرملو در استان یزد در مراسمی با حضور معاون وزير و رییس هیات عامل ایمیدرو، نماینده مردم یزد، زارچ، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس، استاندار يزد و جمعی از مسئولان و مقامات استان یزد و شهرستان اشکذر و مدیران ارشد شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به زمین زده شد.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در این مراسم با بیان اهمیت بهره‌گیری از انرژی‌های پاک که می‌تواند هم در تولید و هم در مصرف، زمینه‌ساز شکل‌گیری صنعت سبز باشد گفت: با اقدام خوب وزارت نیرو و ساتبا (سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق)، مجموعه چادرملو موفق شد به‌عنوان یک متقاضی درراستای ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور ورود کند.

امیرعلی طاهرزاده افزود: به همین منظور شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اقدام به انعقاد قرارداد احداث بزرگترین نیروگاه خورشیدی استان یزد در منطقه خضرآباد شهرستان اشکذر یزد با سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) کرد.

طاهرزاده تصریح کرد: با احداث این نیروگاه خورشیدی توسط شرکت چادرملو، علاوه‌بر افزایش پایداری شبکه به‌ویژه در پیک سال‌های آتی، به‌طور سالانه بیش از 190 میلیون کیلووات ساعت برق پاک به شبکه برق سراسری تزریق خواهد کرد.

وی اضافه کرد: درنتیجه تحقق این مهم، بیش از 55 میلیون مترمکعب در سال در مصرف سوخت‌های فسیلی کشور و به میزان بیش از 45 هزار مترمکعب آب نیز صرفه‌جویی خواهد شد.

مدیرعامل چادرملو خاطرنشان کرد: عملکرد این نیروگاه در سال‌های آتی به جلوگیری از تولید گازهای گلخانه‌ای به میزان 115 هزار تن در سال خواهد انجامید که این مهم علاوه‌بر اثر بالقوه در کاهش سطح آلایندگی، امکان ایجاد زیرساخت‌های مناسب و گرفتن مجوزهای لازم به منظور فروش صادراتي فولاد را درمجموعه چادرملو فراهم می‌کند.

بنابر اعلام روابط عمومی چادرملو، برای اجرای این پروژه که در زمینی به مساحت ۱۵۰ هکتار احداث می‌شود، بالغ‌بر 60 میلیون یورو سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده است و در زمان احداث برای بیش از ٦٥٠ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی در بر خواهد داشت.

در ادامه این مراسم، معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به ضرورت بهره‌گیری از نعمات الهی ازجمله انرژی خورشیدی گفت: امروز در جهان گرایش به انرژی‌های تجدیدپذیر به شدت مورد توجه است و صنایع نیز به سمت بهره‌گیری از همین نوانرژی‌ها هستند تا مانع از آلودگی‌های زیست‌محیطی شوند.

محمدرضا موثقی‌نیا افزود باتوجه به افزایش روزافزون صنایع معدنی در کشور، ما نیز تکلیف داریم این توسعه را همگام باتوجه کردن به شاخص‌های صنعت سبز به پیش ببریم.

موثقی‌نیا اضافه کرد: خوشبختانه در ایران ظرفیت لازم برای تولید انرژی پاک وجود دارد و اولویت وزارت صمت و ایمیدرو نیز هدفگذاری برای بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها و رسیدن به استانداردهای جهانی صنعت سبز است.

مهران فاطمی استاندار یزد و محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد، زارچ، اشکذر و بخش ندوشن نیز طی سخنانی ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات ارزنده و مهم مدیرعامل و هیات مدیره چادرملو در توسعه استان به ویژه ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی استان، اظهار امیدواری کردند که یزد به هاب منطقه در تولید انرژی خورشیدی تبدیل شود.

گفتنی است استان یزد از لحاظ ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی در رتبه برتر کشوری قرار دارد و از آنجا که متوسط ساعت آفتابی سالانه در یزد بالغ‌بر سه هزار و ۲۰۰ ساعت است به همین دلیل توان زیادی برای ایجاد و توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در استان فراهم است.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...