معدو‌م‌سازی سالانه 150 هزار لیتر پلاسما

معدو‌م‌سازی سالانه 150 هزار لیتر پلاسما

معدو‌م‌سازی سالانه 150 هزار لیتر پلاسما؛ در ایران سالانه 550 هزار لیتر پلاسما تولید می‌شود که 150 هزار لیتر آن مازاد بوده و به‌طور عمده معدوم می‌شود.

به گزارش ، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو در نشست کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگوی استان تهران با بیان اینکه قیمت تمام شده پلاسما در ایران 40 یورو بوده و قیمت جهانی آن 400 دلار است، گفت: در ایران سالانه 550 هزار لیتر پلاسما تولید می‌شود که 150 هزار لیتر آن مازاد بوده و به‌طور عمده معدوم می‌شود.

ناصر ریاحی با اشاره به اینکه سهم قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی آمریکا به صنعت پلاسما اختصاص دارد، افزود: این حرفه در تمام دنیا به‌عنوان صنعت شناخته می‌شود و استقرار مجموعه‌های جمع‌آوری پلاسما در شهرها به دلیل مراجعه مردم الزامی است.

 ریاحی عنوان کرد که ارزش اقتصادی 550 هزار لیتر پلاسمای تولیدی در کشور با احتساب نرخ 40 یورو، معادل 180 میلیون یورو خواهد شد.

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو با بیان اینکه در دوران شیوع ویروس کرونا، مصرف این فرآورده افزایش یافته و میزان اهدا کاهش یافت، اضافه کرد: این مساله منجر به افزایش قیمت پلاسما شد. جالب اینکه در دوران کرونا تنها ایران و آمریکا دچار کمبود پلاسما نشدند.

ریاحی با اشاره به اینکه میزان کمبود پلاسما در دنیا معادل 8 میلیون لیتر است، از ضرورت افزایش سرعت عمل و توسعه مراکز جمع‌‌‌آوری پلاسما سخن گفت و خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما تسهیل تولید قراردادی و تولید بدون کارخانه است.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...