حال اقتصاد کشور خوب نیست

حال اقتصاد کشور خوب نیست

حال اقتصاد کشور خوب نیست؛ مسئولان، گوش شنوایی برای نظرات کارشناسی و راه‌حل‌های پیشنهادی بخش خصوصی داشته باشند تا بتوانیم آرامش و رشد و توسعه در بخش‌های مختلف را به ایران بازگردانیم.

به گزارش ، رئیس اتاق تهران با بیان این مطلب، ارز چندنرخی را یکی از چندین ابرچالش اقتصاد ایران عنوان کرد و با بیان اینکه مسئولان و تصمیم‌گیران کشور نیز به پیامدهای مخرب ارز چندنرخی واقف هستند اما طی چند دهه اخیر، اقدامی برای تک‌نرخی کردن ارز صورت نگرفته است.

محمود نجفی‌عرب افزود: قیمتگذاری دستوری آفتی است که ریسک سرمایه‌گذاری در کشور را افزایش داده است.

نجفی‌عرب سپس به تراز منفی در تجارت خارجی ایران اشاره کرد و با بیان اینکه ارزش صادرات غیرنفتی کشور طی هشت ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال پیش بالغ‌بر چهار میلیارد دلار کاهش یافته و آمار گمرک نشان می‌دهد که در این مدت از سال جاری، تراز تجاری بالغ‌بر 10 میلیارد دلار به نفع واردات است، اضافه کرد: پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا پایان امسال، تراز تجاری کشور به منفی 17 میلیارد دلار خواهد رسید.

وی همچنین به مسأله عدم تطابق روزهای کاری و اقتصادی در ایران با دیگر کشورهای جهان و آسیب‌های ناشی از آن به تجارت و همکاری‌های اقتصادی با دیگر نقاط دنیا، اشاره کرد و افزود: بخش خصوصی کشور معتقد است که تعطیلات پایان هفته در ایران باید اصلاح شود و با تعیین روزهای جمعه و شنبه به‌عنوان پایان هفته در کشور، تفاوت زمان کاری چهار روزه با دیگر نقاط جهان از میان برداشته شود.

نجفی‌عرب با طرح این مسأله که حال اقتصاد کشور خوب نیست، تصریح کرد: مسئولان، گوش شنوایی برای نظرات کارشناسی و راه‌حل‌های پیشنهادی بخش خصوصی داشته باشند تا بتوانیم در کنار هم و با همراهی مردم، ابرچالش‌ها را از محیط اقتصادی کشور برداشته و آرامش و رشد و توسعه در بخش‌های مختلف ازجمله اقتصاد و کسب‌و‌کار را به ایران بازگردانیم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران که در هفدهمین دوره جشنواره تولیدکنندگان و مدیران جوان سخن می‌گفت، همچنین به روند منفی رشد سرمایه‌گذاری در ایران طی 12 سال اخیر اشاره کرد و با گریزی به آمار و مستندات اقتصادی، یادآور شد: در ایران، تشکیل سرمایه در سال 1390 در حالی با رقم 523 هزار میلیارد تومان ثبت شد که این میزان در سال 1401 و به قیمت سال 1395 به 375 هزار میلیارد تومان سقوط کرد؛ از طرفی در سال 1390 میزان استهلاک در حدود 180 هزار میلیارد تومان بود و در سال 1401 به 280 هزار میلیارد تومان رسید. بنابراین، طی سال‌های اخیر، شاهد پیشی گرفتن میزان استهلاک از رشد سرمایه در کشور هستیم و این هشدار را به ما می‌دهد که دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصدی با این شرایط، سخت و در واقعیت، ناشدنی است.

وی در ادامه سخنان خود، ظهور و وجود ناترازی‌ها در انرژی را از دیگر ابرچالش اقتصاد کشور دانست و ازجمله دلایل اصلی ناترازی در این حوزه را وجود یارانه پنهان در انرژی بیان کرد و افزود: آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی اعلام کرده‌است که ایران طی سال 2022 میلادی، 127 میلیارد دلار به قیمت جهانی، یارانه پنهان در انرژی پرداخت کرده است.

رئیس اتاق تهران با این توضیح که این میزان تقریبا معادل سه برابر بودجه جاری کشور است، گفت: ما در ایران سالانه به 140 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش انرژی نیاز داریم.

بنابر اعلام روابط عمومی اتاق تهران، در پایان این دوره از جشنواره، با حضور رئیس اتاق تهران و دیگر مقامات دولتی و بخش‌خصوصی، از 55 فعال اقتصادی در هفت گروه انتخابی شامل 21 واحد تولیدی برتر، 27 مدیرجوان، یک کارآفرین برتر، یک چهره ماندگار جوان صنعت ایران، یک شهرک نمونه، سه چهره ماندگار و یک یادبود با اهدای نشان و تندیس تجلیل به عمل آمد.


 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...