طلافروشان بیشترین فرار مالیاتی دارند

طلافروشان بیشترین فرار مالیاتی دارند

طلافروشان بیشترین فرار مالیاتی دارند؛ طلافروشان یکی از اصناف و مشاغلی پردرآمدی هستند که بیشترین فرار مالیاتی را در سال به خود اختصاص می‌‎دهند.

به گزارش ، طلافروشان در کنار وکلا و پزشکان یکی از اصناف و مشاغلی پردرآمدی است که بیشترین فرار مالیاتی را به خود اختصاص می‌دهند، این در حالی است که همه اصناف باید به مثابه کارگران، کارمندان و اقشار ضعیف و متوسط جامعه مالیات حقه خود را پرداخت کنند.

با این حال براساس قانون، همه مشاغل ازجمله صنف طلافروشان باید به سامانه مودیان و قانون پایانه‌های فروشگاهی وصل شوند و از طریق این سامانه هرگونه خرید و فروش را ثبت کنند که منجر به شفافیت در همه بازارها به ویژه بازار طلا و سکه می‌شود. اصنافی که به این سامانه وصل شوند باید برای هر خرید و فروشی صورتحساب الکترونیکی صادر کنند.

این امر باعث شناسایی فراریان مالیاتی دانه‌درشت می‌شود و هیچگونه فشار مالیاتی بر اقشار عادی مردم وارد نمی‌شود. همه مردم که به‌نوعی مالیات پرداخت می‌کنند و بیمی از پرداخت مالیات ندارند، اما این دانه درشتان و فراریان مالیاتی هستند که با ترفندهای مختلف از زیر بار مالیات شانه خالی می‌کنند.

بنابر اعلام تسنیم، درراستای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و همچنین اتصال همه صاحبان مشاغل به این سامانه از اول دی‌ماه 1402، موجی از شایعه و گرانی درباره مالیات طلا از سوی برخی از افراد ایجاد شد، این در حالی است هیچگونه افزایشی در نرخ مالیات طلا اتفاق نیافته است.

با این حال طلافروشان در برخی مناطق کشور و پایتخت درب واحد صنفی خود را به نشانه اعتراض بسته‌اند تا مخالفت خود را با شفافیت و مالیات‌ستانی عادلانه اعلام کنند، در حالیکه در سال جاری سازمان امور مالیاتی با اقدامات متعددی سعی کرده که به مثابه تمامی اصناف از طلافروشان نیز مالیات گرفته و جلوی فرار مالیاتی آنها را بگیرد.

نمونه‌هایی از فرارهای مالیاتی که در نقاط مختلف کشور توسط سازمان امور مالیاتی شناسایی شده، نشانگر این است که چه چیزی موجب نگرانی بخشی از این صنف شده بود که اصرار به بی‌قانونی داشتند.

در استان مرکزی، از یک طلافروش که اقدام به خرید و فروش غیررسمی در طول سال‌های 97 تا 99 می‌‎کرد بالغ‌بر 700 میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شد.

در استان کرمان نیز طی بازرسی مالیاتی انجام شده از یک طلافروشی 180 میلیارد تومان برگ تشخیص و مطالبه مالیات صادر شد.

در استان یزد، اوراق تشخیص متمم به مبلغ 30 میلیارد تومان برای 3 طلافروش در اجرای بازرسی ماده 181 قانون مالیات‌های مستقیم ابلاغ شد.

همچنین اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی، برای کتمان درآمد دو طلافروش، تشخیص مالیات 8 میلیارد تومانی داد و در گلستان نیز 3 میلیارد تومان از یک طلافروش فرار مالیاتی شناسایی شد.

در آذربایجان غربی، کتمان فروش 1800 میلیارد تومانی برای 7 طلا فروش با اجرای بازرسی مالیاتی به دست آمد.

علاوه‌بر این در اداره کل امور مالیاتی اردبیل از طریق الگوهای شناسایی سیستمی، سوءاستفاده از دستگاه کارتخوان 4 مؤدی با مشاغل باشگاه ورزشی، قالیبافی، طلای آب شده و صندوق قرض‌الحسنه توسط تعدادی از طلافروشان را با جمع مبلغ واریز 815 میلیارد تومان شناسایی کرد.

در اصفهان نیز طی بازرسی از یک طلافروشی بیش از 4 میلیارد تومان فرار مالیاتی قطعی به دست آمد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...