خوراکی‌ها سه برابر گران شدند

خوراکی‌ها سه برابر گران شدند

خوراکی‌ها سه برابر گران شدند؛ مقایسه برخی اقلام خوراکی در آذرماه 1402 نسبت به آذرماه 1401 نشان می‌دهد که انواع گوشت قرمز و سفید، میوه و خشکبار در این ماه تا سه برابر افزایش قیمت داشته‌اند.

به گزارش، بررسی قیمت انواع کالاها در گروه‌های مختلف خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور نشان می‌دهد اگرچه قیمت روغن مایع و روغن نباتی جامد با کاهش روبه‌رو بوده اما این کالا ازجمله کالاهایی است که پس از اجرای طرح مردمی کردن اقتصاد، تا سرحد امکان گران شده و در حال حاضر جایی برای گرانتر شدن ندارد بنابراین از اردیبهشت 1401 به این طرف در بیشتر بررسی‌ها، رشد قیمت آن منفی بوده چراکه اغلب تولیدکنندگان روغن برای فروش محصولات خود دست به دامن تخفیف‌های دائمی شده‌اند.

از سوی دیگر مقایسه برخی اقلام خوراکی در آذرماه نشان می‌دهد که در این ماه قیمت برخی از کالاها در این ماه نسبت به آذرماه 1401 تا سه برابر افزایش قیمت داشته‌اند.

جدول مقایسه‌ای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد هر کیلوگرم گوشت گوسفندی از 204 هزار تومان در آذر 1401 به 565 هزار تومان در آذر 1402 رسیده است.

همچنین هر کیلوگرم گوشت گوساله از 219 هزار تومان به 577 هزار تومان، مرغ ماشینی از 57 هزار تومان به 95 هزار تومان و ماهی قزل‌آلا از 106 هزار تومان به 293 هزار تومان رسیده است.

علاوه‌بر این هر کیلوگرم برنج ایرانی درجه یک از 115 هزار تومان در آذر 1401 به 156 هزار تومان و برنج خارجی درجه یک از 40 هزار تومان به 69 هزار تومان رسیده همچنین هر قوطی 180 گرمی کنسرو ماهی تن از 36 هزار تومان به 83 هزار تومان و هر قوطی شیرخشک 450 گرمی از 60 هزار تومان به 92 هزار تومان ظرف مدت یک سال گران شده است.

براساس این اعلام در آذرماه 1402 در گروه نان و غلات، اقلام شیرینی خشک با ١,٧ درصد و رشته آش با ١.٦ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به آبان 1402 داشته‌اند و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به برنج ایرانی درجه یک با ١.٧- درصد است.

در گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آنها، اقلام مرغ ماشینی با ٨,٣ درصد، کنسرو تن ماهی با 4 درصد و ماهی قزل‌آلا با ٢.٩ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

در گروه لبنیات، تخم‌مرغ و انواع روغن، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به شیرخشک با ٢,٦ درصد، تخم‌مرغ ماشینی با ٢.٣ درصد و کره پاستوریزه با ١,٥ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به روغن مایع با ١.٦- درصد و روغن نباتی جامد با ٠.٣- درصد است.

در گروه ميوه و خشكبار، بیشترین افزایش قیمت نسبت به آبان‌ماه مربوط به هندوانه با ٨٦,٨ درصد، خربزه با ١٣.٧ درصد، انار با ٨.٩ درصد و موز با ٨.٢ درصد همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به پرتقال با ٧.١- درصد و پسته با ٠.٩- درصد است.

در گروه سبزيجات و حبوبات، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گوجه فرنگی با ٦٨,٩ درصد، خیار با ٢٨.٩ درصد و پیاز با ٢٠.٧ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به فلفل دلمه‌ای با ٤.٨- درصد و هویج فرنگی با ٠.٩- درصد است.

در گروه قند و شکر، آشامیدنی‌ها و دیگر خوراکی‌ها، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به چای خارجی بسته‌ای با ٢,٥ درصد و سس گوجه فرنگی با ٢.٢ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به شکر با ٠.٤- درصد است.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...